Egy megfelelő csomagolás érzelmi kötődést vált ki a fogyasztóból egy-egy termék iránt – mondta Szakál János, az Sz.Variáns Kft. ügyvezető-tulajdonosa. Ez jó magyarázat arra, hogy a gyártók miért nyúlnak előszeretettel meglepő formájú, nem elsősorban a termék profiljához passzoló, azokat felülreprezentáló csomagolások alkalmazásához.
Ez gyakran okoz meglepetést, de egy „felső polcra” igyekvő vagy a saját brandjét karbantartó cég esetében a prémiumkülső valójában nem szokatlan.
A hazai piacon a magas hozzáadott értéket képviselő csomagolások területén az egyik meghatározó vállalat a debreceni Sz. Variáns, amely most Amerikában is megjelenik a LISS Zrt. patrongyártóval közösen. A vállalat a LISS habpatronjainak készít dobozokat. Vagyis most nem egy amerikai márka hozza ide a globális termékeit, hanem pont fordítva. Ezen túlmenően a LISS az amerikai horecapiacra (szállodák, éttermek, kávézók) is szállít termékeket, amelyek ugyancsak a magyar cég csomagolásában kerülnek forgalomba.
Az Sz. Variáns Kft. 1994 óta nyomdai termékek és papíralapú csomagolóanyagok gyártásával foglalkozik. A debreceni cég elsőként honosította meg Magyarországon a mikrobordázott natúr és színes hullámpapírból készült csomagolásokat. A 75 főt foglalkoztató, dinamikusan fejlődő családi vállalkozás forgalma ma már megközelíti a kétmilliárd forintot. Tevékenységének fő fókuszát az ipari és prémiumkategóriás csomagolóeszközök, a papíralapú marketingtermékek és a kézi készítésű papírtáskák gyártása adja.
Négy évvel a megalakulása után az Sz. Variáns Kft. az IKEA 54 áruházának beszállítójaként már évi egymillió mikrobordázott ovális dobozt gyártott és szállított a svéd bútoróriásnak.
A vállalat az elmúlt tíz évben megtöbbszörözte forgalmát, eredményességét pedig több mint 60 százalékkal növelte. A családi vállalkozás számos díjat is elhozott a csomagolástechnikában, partnerei között szerepel a Herendi porcelán, a Gerbeaud, a Stühmer Édesség, a Tokaj Kereskedőház, a Zsindelyes Pálinkafőzde és a Richter is. – „Nagyjából ezer ügyfelünk van, de évente jellemzően négyszázzal dolgozunk rendszeresen” – mondta lapunknak Szakál János.
Bár a társaság nyomdaipari vállalkozás, a munkájuk 80 százalékát a tervezés, a partnerek elképzeléseinek megvalósíthatósága teszi ki. Szakál János azt mondta, jellemzően proaktívan keresik meg az ügyfeleiket, a magas hozzáadott értékű termékgyártókat célozzák. Ennek megfelelően hajtották végre az elmúlt években a fejlesztéseiket, amelyek célja, hogy a speciális igények területén meghatározó szereplőkké váljanak. A csomagolástechnikában itthon nagyjából százra tehető a konkurens vállalkozások száma, de csak öt-tíz olyan társaság van a piacon, amely hasonló minőségben képes előállítani csomagolásokat.
Nagy kérdés persze, hogy a következő időszakban, amikor a kiskereskedelemben és a szolgáltatóiparban is a költséghatékonyság, illetve a termékek egyszerűsége határozza majd meg a vállalkozások sikerességét, lesz-e igény az egyébként nem olcsó prémiumcsomagolásokra. Szakál János egyértelműen bízik benne, hogy a piaci növekedést képesek lesznek tovább folytatni, ám azt azért gyorsan hozzátette, hogy érződik a kereslet visszaesése a prémiumcsomagolások iránt. Ugyanakkor nagyon sok olyan termék készül, vagy inkább fogy itthon is, amelyek megkívánják az igényes „köntöst”. Egy 40 ezer forint értékű bort nemigen lehet „meztelenül” forgalomba hozni.
A csomagolóanyag tervezése ezen a szinten nagyon hasonlít más szellemi munkára. Nem elég a magas minőség, gyakran kell a külsőt hozzáigazítani a partner berendezéseinek műszaki képességeihez, ami a papír minőségétől, méretétől is függ. Emiatt a tervek jelentős része a fiókban köt ki, vagy az egyes elemeket átvéve a megrendelő másik nyomdaipari vállalkozást keres meg. Ettől függetlenül a piaci igények továbbra is megmaradnak.
Az Sz. Variáns termékportfóliója mára kikristályosodott: a termelés fókuszát a papíralapú marketingtermékek, a luxus-csomagolóeszközök és a kézi készítésű papírtáskák adják, melyeket a Magyarországon egyedülálló csúcstechnológiát képviselő Rollenco géppel szabnak személyre szólóvá.
A LISS-szel való együttműködés is ennek a „kikristályosodásnak” a része. A LISS Zrt. mérnökei közreműködésével tervezett új csomagológép megjelenésével egy időben az Sz. Variáns beruházott a Highcon Beam2 lézervágó gépre.
Az első gyártási tesztek bebizonyították, hogy minimális finomhangolást követően hibátlanul működött a dobozgyártás.
Ez rengeteg időt és költségmegtakarítást jelentett, óriási pluszforgalmat generált mind a két cégnek. Az együttműködés eleinte kevesebb kasírozott dobozra korlátozódott, amelyeket a vállalat dolgozói kézzel töltöttek meg habpatronokkal. A vevői igények növekedésével a kézi csomagolású dobozokat felváltották gépi csomagolásúra. Európában először kezdett a LISS Zrt. kasírozott dobozt géppel tölteni, melyhez az Sz. Variáns tudott megfelelő minőségű csomagolóanyagot készíteni, így jutottak el Európából Amerikába.
Emellett egyre nagyobb hangsúly nehezedik a csomagolóanyagok fenntarthatóságára.
A vállalatok nagy része igyekszik csökkenteni a műanyagtartalmú csomagolások mennyiségét, és papírra áll át. Az Sz. Variáns, követve a trendeket, kizárólag fenntartható erdőgazdálkodásból származó alapanyagokat használ, és nem áll tőle távol az újrafelhasznált papír sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.