Két nap alatt 50 órányi késést hoztak össze a Wizz Air Ferihegyen landoló járatai – ez derül ki a Budapest Airport hivatalos honlapjának adataiból. A fapados légitársaságnak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező gépei közül vasárnap 35-ből 13, hétfőn 32-ből 16 késett legalább 30 percet – hétfőn összesen 26 órányi csúszást regisztráltak. Összehasonlításul, a fő rivális Ryanairnél vasárnap 33-ból 12, hétfőn 32-ből öt landolt minimum fél órával később a menetrendhez képest, ám az ír cég „csak” 31 órát késett két nap alatt. A két fapados adja a repülőtérre érkező járatok csaknem felét. Megkerestük a Wizz Airt a késések és a menetrendbeli kihívások hátteréről, ám nem kívántak nyilatkozni.
A késések mellett ráadásul a következő két hónapban a járattörlések is megnehezítik majd a Wizz Air dolgát: mint megíruk, a repülőgépek hajtóegységeit kell ellenőrizni, ami 60 napig is eltarthat, így értelemszerűen több légi jármű is kiesik az egyébként feszített menetrendből. A Wizz Air azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy a szeptember–októberi időszakban pontosan hány járatát érinti az intézkedés.
Mi a baj a Wizz Air-gépek hajtóművével? Itt a válasz!Bár nem jelent azonnali repülésbiztonsági problémát, a Wizz Air súlyos árat fizethet azért, hogy az Airbus A320neo és A321neo típusú repülőgépek hajtóművét át kell vizsgálni. |
A járattörlésekkel kapcsolatban még az őszt sem kellett megvárni ahhoz, hogy kiakadjanak az utasok: Románia egyenesen panaszt tett a Wizz Air ellen az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél, miután egy nap alatt kilenc járatot törölt technikai okokra hivatkozva. A román főfogyasztóvédő már áprilisban arra buzdította az utasokat, hogy tegyenek panaszt a Wizz Airrel szemben.
A briteknél is régi nóta már a fapados elleni panaszáradat: tavaly például „megvédte a címét”, és ismét a legtöbbet késő légitársaság lett az Egyesült Királyságban. A magyar hátterű vállalat repülői átlagosan 46 perccel és hat másodperccel landoltak később a menetrendben ígérthez képest. A brit utasok nem mellesleg a legrosszabb rövid távú légitársaságának választották a Wizz Airt, ötből egy csillagot kapott a beszállási élmény, az utastérkörnyezet és az üléskényelem alapján, és biztosan az sem tesz jót a hírnevének, hogy fontmilliókkal tartozik a visszatérítésre váróknak.
A cégnél a kritikákra úgy reagáltak, mindent megtesznek, hogy az utasok időben és minimális késéssel érjenek el úti céljukhoz.
Hangsúlyozták, a Wizz Air vadonatúj, korszerű, 4,6 éves átlagéletkorú Airbus repülőgépekből álló flottát üzemeltet, amely kényelmet, helyet és modern belső teret kínál az utasoknak. A késésekkel kapcsolatban pedig azt írták, 2022-ben számos kihívás (főként a földi kiszolgáló személyzet és a légi irányítás területén tapasztalható munkaerőhiány) érte a teljes nemzetközi iparágat, amelyekhez – a statisztikák szerint – a Wizz Air tudott a legkevésbé igazodni, de az idén már jelentős javulás figyelhető meg.
Az mindenesetre már az idén történt, hogy csótányok között kellett aludniuk a Wizz Air utasainak, akik Egyiptomból szerettek volna eljutni Londonba, ám a repülőgép egy tűzriasztás miatt nem szállhatott fel. A Mirror cikke szerint az embereknek
öt órát kellett várniuk étlen-szomjan, mielőtt a közeli, egycsillagos szállodába vitték őket – végül 36 óra késéssel szálltak fel.
A fapados reakciójában kiemelte, az utasok biztonsága a legfontosabb számukra, a repülőgép meghibásodása miatt kellett visszafordulniuk, a gurdakai helyi ünnep miatt pedig nagyon korlátozott számban álltak rendelkezésre szállodai szobák a városban.
Az egyébként gyakori kritika a Wizz Airrel szemben, hogy probléma esetén az utasok nem tudnak kihez fordulni, ám Váradi József vezérigazgató még 2019-ben, a Világgazdaságnak adott interjújában beszélt arról, hogy lehetne ugyan minden repülőtérre saját csapatot telepíteni, de az jelentős többletköltséggel járna, ami a jegyárakban csapódna le.
Váradi József nem olyan rég azt is mondta, hogy „panaszkodni mindenki szeret, ebből a szempontból a magyarok nem különlegesek, sőt vannak hevesebb természetű népek is”, és azt állította, felkészültségben szintet lépett a Wizz Air, amely szerinte Magyarország de facto nemzeti légitársasága.
A Wizz Air első embere a napokban beszélt arról is, hogy ha a cég részvényárfolyama öt éven belül eléri a 120 fontot, 100 millió font bónuszban részesül. Váradi József szerint az ő bónusza valójában eltörpül majd a részvényesek által zsebre tett 10 milliárd font körüli nyereség (ennyivel nőne a részvények összértéke) mellett, sokkal inkább úgy érdemes tekinteni erre, mintha 1 százalékos sikerdíjat kérne a munkájáért cserébe.
Hozzátette:
kifejezetten furcsa lenne úgy várni valakitől a sikereket, hogy közben nem fizetik meg a munkáját.
Váradi József alapfizetése 570 ezer font körül alakul éves szinten, az összeget az elért célokhoz mérten kapott bónuszok tovább növelhetik. Szerinte ez a forma egyértelműen jobb, mint az a modell, amelyben a cégvezetők teljesítményüktől függetlenül nagy összegeket tesznek zsebre havi rendszerességgel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.