BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tényleg nem ússza meg a Booking, hogy nem fizetett a magyar szálláshelyeknek: még ebben a hónapban vizsgálatot indít a GVH

A Booking.com lassan két hónapja tartozik sok ezer magyar szálláshelynek. Azt ígérte, augusztus 15-ig rendezi a kifizetéseket. De ezzel nincs vége az ügynek: hatósági vizsgálat indul, és törvényt is módosíthatnak.

Gyorsított ágazati vizsgálatot indít a Gazdasági Versenyhivatal a Booking-botrány miatt – erről a hatóság elnöke, Rigó Csaba beszélt a turisztikai albiztottság keddi rendkívüli ülésén. Ezt azért hívták össze, mert a világ egyik legnagyobb szálláshely-közvetítője majdnem két hónapja nem fizet legalább háromezer magyar szálláshely-szolgáltatónak.

Amsterdam,,March,2017.,Entrance,Of,The,Office,Of,Booking.com,,On-line
Amsterdam, March 2017. Entrance of the office of Booking.com, on-line accommodation booking company
Booking-botrány: vizsgálatot indít a GVH. Fotó: Shutterstock

A GVH egyébként még 2016-ban egyszer már vizsgálta az online szállásfoglalások piacát. Akkor abból nem lett versenyfelügyeleti eljárás. Azonban eddig is figyelték a szegmenst, és most újra elérkezett az ideje egy vizsgálatnak. Nemcsak a nemfizetések miatt, hanem egyébként is, mert fel kell tárni, hogy torzult-e ez a piac. Ezúttal akár konkrét felügyeleti eljárás megindítására is szükség lehet, ha a hatóság arra az álláspontra jut, hogy a Booking visszaélt az erőfölényével. Rigó Csaba közölte, hogy a szálláshely-szolgáltatási piac vizsgálatának előkészítése folyamatban van, és 

még augusztusban megkezdődik.

Ennek lefolytatására 30 nap áll a rendelkezésükre, de ez kétszer 30-30 nappal meghosszabbítható. Így tehát a vizsgálat elindításától számított legfeljebb 90 nap múlva a GVH letesz a törvényalkotók asztalára egy elemzést, amely konkrét javaslatokat fog tartalmazni, hogy ilyen eset még egyszer ne fordulhasson elő. Ezt a célt ugyanis az albizottság levezető elnöke, Szatmáry Kristóf (a Fidesz vállalkozásfejlesztési kabinetjének vezetője) fogalmazta meg. Ő arról tájékoztatott, hogy a Booking-botrány kedd kora délutánig sem oldódott meg: ugyan egyes tartozásokat rendeztek, de továbbra is sok szállásadóhoz nem érkezett meg a pénz a szállásfoglalások után.

Nincs nyugvópont, nem igaz, hogy a vonatkozó magyarországi szolgáltatás piacon 60-65 százalékos résszel bíró világcég rendezte a tartozásait

– húzta alá. Szerinte ha a mostani botrány elsimul is, akkor is felmerül, hogy mit tehetnek a hatóságok és az Országgyűlés, hogy a jövőben megelőzzék a hasonló eseteket. Ezért azt üzente, hogy az albizottság folytatni fogja az erre irányuló munkáját.

Hány magyar szálláshelynek tartozik a Booking?

Suhajda-Molnár Anikó, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese arról beszélt, hogy a turizmus stratégiai ágazat, mivel a GDP 13 százalékát adja. Éppen ezért illetékes állami szervként azonnal léptek. Augusztus 4-én 40 ezer magyar szálláshely-szolgáltatót kerestek meg, hogy felmérjék, mennyire kiterjedt az anomália a késedelmes fizetés miatt. Mintegy 6200 válasz futott be, ezek 90 százalékban magánszemélyek és családok által üzemeltetett vállalkozások. Közülük körülbelül 3000-en nyilatkoztak úgy, hogy valamilyen formában érinti őket a Booking magatartása: 80 százalékuk egyszerűen nem kapta meg a cégtől a szállásdíjat, sokan több mint egy hónapja. A visszatartott pénzek nagy szórást mutatnak a 100 ezer forint alatti és az egymillió forint fölötti összegekig. De a jellemző az 500 ezer forintot meghaladó tartozás.

Az MTÜ jogsegélyszolgálatot indított, azt ígérte, minden érintettet megkeresnek. A Booking.com illetékeseivel is felvette a kapcsolatot. A cseh, a szlovák és a magyar piacért felelős területi igazgatótól azt a választ kapta, hogy augusztus 15-ig, azaz máig eleget tesznek a kifizetéseknek, és sajnálattal tapasztalták, hogy Magyarországon több partnerüket érinti a kialakult helyzet, ami egy informatikai átállásból fakad. Az MTÜ szerint felháborító és elfogadhatatlan, hogy a nyári szezon közepén hajtanak végre szoftveres frissítést, és hogy nem gondoskodtak magyar ügyfélszolgálatról, amely tájékoztatást tudott volna adni.

Be lehet-e perelni a Bookingot?

Perneki Judit, az MTÜ által felkért jogi szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy segítenek az érintetteknek abban, hogy panaszt tudjanak tenni a Booking.com belső rendszerében. Ugyanakkor rámutatott: 

a világcég ellen magyar bíróságon fellépni, úgy tűnik, nem lehet,

mivel az ÁSZF-ben rögzíti, hogy csak a holland jogot és az amszterdami bíróságot tartja irányadónak magára nézve. A Booking arról is gondoskodott, hogy a platformjának a hibája miatt ne lehessen kárigényt támasztani vele szemben, ezt szintén az ÁSZF-ben kötötte ki. Ettől függetlenül az erre vonatkozó magyar igényeket felmérik. Továbbá az MTÜ és az igazságügyi tárca bevonásával azt a lehetőséget is vizsgálják, hogy az ügyészség megvizsgálja a Booking.com ÁSZF-ének jogszerűségét.

Dől a bevétel a Bookinghoz, rekordnegyedévet vár a szállásfoglalási portál

A magyarországi botrány csak porszem a gépezetben, a Booking Holdings bevételéből bőven futja még az esetleges bírságokra is.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.