BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokáig földre kényszerülhet a Wizz Air sok repülője

Az Airbus A320 hajtóműveit kell kijavítani, miután azokat a gyártó visszahívta. Emiatt akár a Wizz Air gépeinek ötöde is földre kényszerülhet, és a legrosszabb még hátravan.

A Wizz Air vezérigazgatója, Váradi József szerint további 6-12 hónap múlva éri csak el a csúcsát a Pratt & Whitney turbóventillátoros motorjainak meghibásodása miatt földre parancsolt repülőgépek száma, miután a hajtóműgyártó nem képes tartani a lépést a javításra érkező motorok nagy számával.

wizzair
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A korábban Raytheon néven ismert RTX leányvállalata által gyártott hajtóművekből a cég mintegy háromezret hívott vissza, hogy megoldja a fémporral szennyezett alkatrészek okozta problémát, ami korai meghibásodást okozhat – írja a Bloomberg.

Váradi egy csütörtöki interjúban elmondta, hogy a Wizz Air gépeinek nagyjából 20 százaléka áll a vizsgálatok és javítások miatt, a várakozási idő mintegy 300 nap, ami az RTX előrejelzésének a teteje. A kérdéses motorok az Airbus SE A320-as repülőket kényszerítik földre a következő években, de 

a Pratt & Whitney számos harci repülőgéphez, köztük az F–35-ösökhöz is szállít hajtóműveket.

Az RTX egy közleménye szerint a vállalkozás 2024 első félévére várja a kérdés miatt földre parancsolt gépek számának tetőzését. Váradi szerint azonban ez inkább vágy mint valóság, hiszen a kérdéses időszak közepén járunk.

Ugyanakkor az RTX szerint az ősszel jósolt 650-nél kevesebb lehet az egyszerre forgalomból kivont gépek száma a probléma miatt. A cég szerint ez részben azért van, mert a szabályozói határidők kedvezőbben alakultak a vártnál. A vállalat ugyanakkor arra is ígéretet tett, hogy növeli kapacitását a gyártás és javítás terén, hogy képes legyen megfelelni a megnövekedett feladatoknak.

A Wizz Air-vezér várakozásai szerint a társaság gépeinek nem fog több mint 20 százaléka egyetlen pillanatban sem parkolópályára kerülni, ám 

ez is elég ahhoz, hogy a cég a forgalmas nyári szezont kapacitásbővítés nélkül kezdje el, noha rövid távú bérléssel, régebbi szerződések meghosszabbításával és új gépek beszerzésével is igyekszik úrrá lenni a problémán.

Váradi azt is elárulta, hogy az orosz–ukrán és az izraeli háborúk miatt kapacitása 13 és 7 százalékát volt kénytelen megszüntetni. Ennek ellenére a diszkont légitársaság mára ismét nyereséges a cégvezető szerint. A cég azért nem gondolkozik abban, hogy felvásároljon egy másik légitársaságot, helyette reptéri helyek vásárlásával növelné hálózatát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.