„Saját hatáskörben megkezdtük visszafizetni ügyfeleinknek azt a pénzt, amellyel az Apple egy külső partnernél bekövetkezett technikai probléma miatt tévesen terhelte meg kártyáikat. Az érintett ügyfeleinknek semmi teendőjük nincs, a téves tranzakciókat automatikusan fogjuk törölni és korrigálni” – közölte honlapján az Erste Bank.
Emlékezetes, hogy szombat reggel a Magyar Nemzeti Bank felszólította a pénzintézeteket, hogy azonnal rendezzék az Apple által technikai probléma miatt okozott jogosulatlan terhelések ügyét. A jegybank leszögezte, hogy a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is.
Az OTP Bank honlapján ugyanakkor továbbra is még az olvasható, hogy „egy külső technikai szolgáltatónál, az Apple alkalmazásboltjánál történt technikai hiba miatt az elmúlt napokban több indokolatlan terhelés történt magyar ügyfelek számláin. Bankszektorszinten mindent megteszünk azért, hogy támogassuk az Apple-t abban, hogy minél előbb rendezni tudja a problémát. Az OTP Bank és az Apple közötti egyeztetések alapján várható, hogy az Apple napokon belül központilag visszatéríti a hibás terhelési tételeket. Türelmét és megértését köszönjük!” Vagyis a pénzintézet a jegybanki felszólítás ellenére is az Apple-re vár.
A Raiffeisen sem cserélte le korábbi értesítését, amely szerint „a külső szolgáltatónál felmerült technikai probléma miatt a 2024. 06. 26-án az Apple alkalmazásboltja által indított, egyes Ügyfeleink bankkártyáit érintő – a szolgáltató által időközben vissza nem térített – terheléseket a Raiffeisen Bank a jövő hét folyamán megtéríti.”
A jegybank már két napja egyértelműen állást foglalt, hogy az Apple által 2024. június 26-án technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendő,
azaz a pénz teljeskörűen visszajár az ügyfeleknek.
Csakhogy a pénzintézetek nem léptek azonnal az ügyfelek kártalanítása érdekében, ezért volt kénytelen az MNB újabb közleményt kiadni szombaton.
Az MNB és az érintett pénzintézetek között korábban lezajlott egyeztetésen kiderült, hogy valóban technikai hiba okozta a hibás terheléseket, ami az Apple-webáruház nemzetközi bankkártya-elfogadó partnerénél következett be. Nincs szó kibertámadásról.
A hiba következtében a magyar ügyfeleknél június 26-án, 18–20 óra között mintegy 780 ezer jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben. Az MNB információi szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.