BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Leapmotor Zhongshan,Guangdong,China-june,10,2022:a,Khaki,Leapmotor,T03,Electrical,Car.

Már gyártják a szuperolcsó kínai villanyautót a lengyeleknél

A kínai Leapmotor és a Stellantis vegyes vállalata az egykor a kispolszkit gyártó tychy üzemében összecsavarozta a legelső, Európának szánt elektromos autóit. Rossz hír, hogy a lengyelekhez hasonlóan Magyarország is kimaradt nyolcmillió forintba kerülő Leapmotor T03-as forgalmazásának első köréből.

Megkezdődött a próbagyártás, megszületett az első Made in EU címkével ellátott kínai elektromos autó a Stellantis lengyelországi Tychyben lévő üzemében. A világ harmadik legnagyobb autógyártó csoportja a kínai Leapmotorral alapított 51-49 százalékban közös vállalatot, az hozta Európába a villanyautó-gyártást, amit inkább pontosabb még összeszerelésnek nevezni, hiszen a nagy részegységeket Kínából hajózzák át Európába. 

Leapmotor Zhongshan,Guangdong,China-june,10,2022:a,Khaki,Leapmotor,T03,Electrical,Car.
A Leapmotor T03-as 2020-ban debütált Kínában, kiforrott technológiát testesít meg / Fotó: Freer

A hírt egy Leapmotor által szervezett hétvégi elemzői tájékoztatót követően szivárogtatta ki a Jefferies. A lengyelek számára nem lesz újdonság a Leapmotor Kínában T03 kódnéven árult minije, hiszen Tychyben gyártották a legendás kispolszkit és a Fiat Pandát és az 500-ast is. 

Leapmotor: Meloni hiába lobbizott

Méretben tehát helyben vagyunk, s ha minőségben és árban is javulni tudnak, akkor a jármű sikerre lesz ítélve. Ahogy Kínában, ahol 2020 óta készítik őket. Az első példányok már a múlt héten legördültek a szalagról, a sorozatgyártást szeptembertől ígérik. A döntés után a felkészülés mindenesetre gyorsan ment, magát az alaphírt március 25-én közölte a Reuters. 

A Stellantis egyértelmű költségtakarékossági okokkal magyarázta a lengyelországi helyszínválasztást. A Tychyben ugyanis a gyártási költségek autónként körülbelül 400-500 eurót tesznek ki, furcsamód épp annyit, mint Kínában.

Giorgia Meloni olasz miniszterelnök „bajszot is akasztott” a Stellantis vezérével, 

mivel Carlos Tavares inkább a lengyelekhez vitte a Leapmotor-gyártást a bőséges kihasználatlan kapacitásokkal rendelkező Olaszország helyett. Meloni arra az érvre már nem tudott mit mondani, hogy Itáliában éppen a duplájába kerülne az összeszerelés, mint Tychyben. 

Azóta Meloni és Tavares elszívta a békepipát, a Fiat gyártását évi egymillió darabosra fejlesztik Olaszországban, 

de a kormányfő emellett a kínai autógyártók letelepedését is erősen szorgalmazza.

A BYD második európai üzemét például szívesen befogadná, de egyelőre új autóipari nagyberuházással nem dicsekedhetett el választóinak.

SUV-ot is gyártanak majd a lengyeleknél

A Stellantis és a Leapmotor kapcsolata ettől függetlenül egyre szorosabb. Az olasz–amerikai–francia csoport kizárólagos jogot szerzett a Leapmotor márkájú autók Kínán kívüli gyártására, exportjára és értékesítésére, ez az együttműködés az első a maga nemében, amit egy feltörekvő kínai és egy patinás „régi vágású” nyugati autógyártó kötött egymással. 

A Stellantis emellett tavaly 1,6 milliárd dollárért 21 százalékos részesedést vásárolt a hongkongi tőzsdén jegyzett Leapmotorban.

A Jefferies szerint a közös vállalat azt tervezi, hogy 2025 első negyedévétől a Stellantis valamelyik lengyelországi üzemében a Leapmotor A12 SUV-ot is gyártani fogja. Egy másik, keresett SUV-ját, a C10-est viszont csak Kínában fogják gyártani, onnan exportálják Európába. 

Leapmotor ,C10,All,Electric,Suv,Car,Unveiled,At,The,Iaa
A Leapmotor C10-est Kínából fogják importálni, hiába a 21 százalékos büntetővám / Fotó: VanderWolf Images

Ezen a múlt szerdán, a kínai elektromos autókra kivetett és július 4-étől hatályos, nagy visszhangot kiváltó, 38,1 százalékig terjedő büntetővám sem változtat. A Leapmotorra 21 százalékos extra vámot róttak ki az általános tíz százalékos tételt meghaladóan.

Fontos fejlemény, hogy a gőzerővel folytatják a helyi alkatrész-beszállítókkal a tárgyalásokat, a cél ugyanis a minél magasabb hazai részarány elérése az Európában gyártott autóiknál.

A bumfordi Leapmotor T03-as

  • hosszúsága 362 mm,
  • szélessége 1652 mm,
  • magassága 1577 mm,
  • teljesítménye 55kW
  • hatótávolsága pedig maximum 403 kilométer.
  • Az idei évjáratú T03-as belépő modellje Kínában 2,44 millió forintért vihető haza, a gazdagabban felszerelt két változatért 2,98, illetve 3,48 millió forintot kérnek. Ha ezeket az árakat európai szintre hozzuk, azaz megduplázzuk, akkor már látszik, milyen fenyegető veszélyt jelenthet a Leapmotor a ma még a hagyományos autógyártók által dominált európai piacra. 
Leapmotor T03
Ideje lesz megbarátkozni a Leapmotor logójával Európában / Fotó: AFP

A kisautó egyébként Franciaországban már kapható, ott közel 8 millió forintnyi euróért. A Stellantis számára fontos, hogy a legolcsóbb, 20 ezer eurós árkategóriában az elsők közé verekedje magát az európai villanyautó-piacon, és az olyan kínai versenytársakat, mint az ebbe a kategóriába a Seagull modellje révén beszálló „szegedi” BYD-et is megelőzze. A Leapmotor első körben kilenc európai ország piacán jelenik meg első modelljeivel, nevezetesen

  • Németországban,
  • Belgiumban,
  • Franciaországban
  • Olaszországban
  • Görögországban,
  • Hollandiában,
  • Romániában,
  • Portugáliában és
  • Spanyolországban

A Stellantis-családba tartozó márka forgalmazására az év végéig kétszáz egységből álló hálózatot hoznak létre az említett országokban. A negyedik negyedévtől terjeszkedésüket globálissá teszik, egyedül az Egyesült Államok számít majd „no go zónának”.


 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.