Még mélyebbre ásta magát a Toyota a biztonsági botrányban, a japán autógyártó csoport három járművének értékesítését függesztette fel az ügyben vizsgálatot folytató szakhatóság. A Toyota, a Honda és a Mazda mellett a főszereplője volt a hamisításnak, melynek során a cégek a biztonsági vizsgára vagy manipulált járművekkel jelentkeztek, vagy fals adatokat küldtek be, hogy gond nélkül megkapják a törésteszteken a megfelelő eredményt.
A japán közlekedési minisztérium négy korábbi modellnél – köztük a nagyon népszerű Toyota Crownnál – látta bizonyítottnak, hogy szakmai berkekben és a közönségszavazásokon a világ legmegbízhatóbb járművei közé sorolt Toyota módosított, megerősített tesztjárművekkel érkezett a töréstesztekre, míg a gyalogosbiztonsági, azaz gázolási teszteken hibás adatokat adott meg. Az utóbbira hivatkozva most
forgalmazását függesztették fel. A fentiek közül a Yaris Crosst Magyarországon is forgalmazzák, tízmillió forint körüli alapáron. A szokásos japán önmarcangolás és bocsánatkérés ezúttal sem maradt el, Tojoda Akio, a Toyota elnöke hétfőn kiállt az újságírók elé, és azt mondta:
Elhanyagoltuk a tanúsítási folyamatot, és sorozatban gyártottuk autóinkat anélkül, hogy előbb megtettük volna a megfelelő óvintézkedéseket. Ezért elnézést kérünk vásárlóinktól és minden autórajongótól.
Szavait követően mélyen meghajolt, nyomatékot adva a botrány felett érzett csalódottságának. A gyártás felfüggesztése és a kiszállítások leállítása két összeszerelő sort érint, melyekről együttvéve évi 130 ezer darab autó gördül le – írja a Bloomberg.
A Mazda az egyszerűbb megoldást választva inkább közleményben kommunikált, náluk öt modellt, köztük a magyar piacon is forgalmazott Mazda 2-t és a Roadster RF-et érinti a hamisítási botrány.
A dokumentumokat és a tesztautókat is manipulálta a Mazda,
azaz a negyedik számú japán autógyártó a vizsgálat értékelése szerint. A tíz éve, vagyis 2014 óta tartó trükközést több mint 150 ezer, a japán piacon értékesített Mazda esetében állapították meg. Maszahiro Moro, a társaság vezérigazgatója megígérte, hogy a vállalat erőfeszítéseket tesz arra, hogy a hibák ne ismétlődhessenek meg.
A leállás a számítások szerint 3500 élő megrendelést érint, a korábban eladott autók visszahívására a Mazda nem tett intézkedéseket. Moro ugyanakkor elhárította a felelősséget, szerinte az adatproblémák a nem egyértelműen fogalmazó eljárási kézikönyvek utasításainak félreértelmezésén alapultak, szó sincs „szervezett eltussolásról” vagy „rosszindulatú hamisításról”.
A Honda a zajjal és a benzinmotorok teljesítményével kapcsolatos adatokat hamisított, ez több mint hárommillió járművet érintett. Öröm az ürömben, hogy az ügyfeleknek nincs tennivalójuk, mert a hamisítással együtt is a törvényi előírások felett maradtak a többi között az Accord és az Odyssey tesztjei.
Az autógyártó nem talált hamisítást sem a jelenleg értékesített autóknál, sem a készülő modelleknél. A minisztérium vizsgálata még tart, az említettek mellett a Suzukinál és a Yamahánál tártak fel szabálytalanságokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.