A Saudi Aramco arra fogad, hogy a belső égésű motorok még „nagyon-nagyon sokáig” a személyi közlekedés meghatározó szereplői maradnak, mivel a világ legnagyobb olajipari vállalata szerint az emelkedő árak és az őket körülvevő politika miatt az elektromos járművek évtizedeken át csupán ritkaságok maradnak az utakon – írta a Financial Times.
Az állami tulajdonban álló csoport, amely tavaly 500 milliárd dolláros bevételt ért el – főként a nyersolaj kitermeléséből és értékeléséből –, a múlt hónapban 740 millió euró értékben 10 százalékos részesedést szerzett a Horse Powertrain vállalatban, amely belső égésű motorok gyártásával foglalkozik.
Az Aramco és a Horse többi befektetője – a kínai Geely és a francia Renault autógyártók – mind arra számítanak, hogy bár az elmúlt években mindenki az elektromos járművek villámgyors elterjedéséről beszélt, a robbanómotorok tervezésében és fejlesztésében továbbra is van jövő, a profitról nem is beszélve.
A világ számára hihetetlenül drága lesz a fosszilis tüzelőanyagok leváltása és az azt használó technológia kiirtása. Ameddig a megfizethetőség probléma, addig a belső égésű motoroknak nem fogunk búcsút mondani
– mondta a Financial Timesnak Jasszer Mufti, a vállalat ügyvezető alelnöke, aki a befektetés lebonyolításáért volt felelős.
Véleménye szerint ez a technológia valószínűleg „soha nem fog kimenni a divatból”, mivel világszerte elterjedt, megbízható, és még a közelmúlt áremeléseivel sem túl drága.
Ez jelentős fordulat a szaúdi csoport egy évvel korábbi nyilatkozatához képest, amelyben előre jelezték, hogy 2050-re az autók több mint fele elektromos meghajtású lesz.
Három éve, 2021-ben a belső égésű motorok vége biztosnak tűnt, miután a legnagyobb autógyártók, köztük a Ford, a General Motors és a Mercedes-Benz, valamint nyugati kormányok is vállalták, hogy 2035 és 2040 között megszüntetik az új benzin- és dízelmotoros járművek értékesítését.
Az elektromos járművek értékesítése azonban eléggé lelassult, a technológia egyre több hátrányára derül fény, ráadásul a nemzetközi kereskedelmi viták egyre több országot érintenek, és a protekcionizmus is megerősödött.
A belső égésű motorokra a következő évtizedekben is hatalmas lesz a kereslet, és még 2040 után is arra számítunk, hogy az autók több mint 60 százaléka ezt a technológiát használja, például hibrid vagy plug-in hibridként
– jelentette ki Matias Giannini, a Horse vezérigazgatója. Cége kifejezetten robbanómotorok gyártására fókuszál, amelyeket megrendelésre olyan márkáknak szállítanak, amelyek inkább az elektromos komponensekre vagy a dizájnra összpontosítanak.
A Horse több mint egy évvel ezelőtt alakult meg két autóipari óriás, a Renault és a Geely közreműködésével, amelyek szét akarták választani a motor- és sebességváltó üzletágaikat: az új, 7,4 milliárd eurós, 19 ezer alkalmazottat foglalkoztató vállalatnak jelenleg világszerte 17 gyára van, és évente 3,2 millió motort képes legyártani.
Alakul a kínai–francia szövetség az autógyártásbanA Renault és a Geely közös vállalatának létrehozása fontos lépés a francia autógyártó profiljának szétválasztására irányuló törekvésében belső égésű motorokat és elektromos hajtáslánc-technológiát alkalmazó két különálló üzleti egységre. |
Gianni szerint a piacon most jelen lévő motortípusok 80 százalékát képesek megépíteni, de megrendelésre a maradékot is le tudnák fedni. Úgy véli, a sikerüket az alapozza meg, hogy
senki sem csinálja azt, amit mi.
Az elektromos autókra való átállás lassabb, mint azt egyesek gondolták, és ott vannak a hibridek, amelyekről sokan azt hitték, hogy eltűnnek. A belső égésű motorokat tehát egyelőre még nem lehet temetni
– nyilatkozta Philippe Houchois, a Jefferies autóipari elemzője, hozzátéve, hogy a Horse a legtöbb nagy márkát ki tudná szolgálni, főleg Európában.
Olajpiaci stabilizációban és magasabb árakban bízik a Saudi AramcoAz ágazat más vezetői azonban kevésbé optimisták, és inkább a megújuló energiaforrások felé közelítenek. |
Az Aramco számára így ideális befektetési célpont volt a cég, amelyen keresztül a kőolajtermeléstől a felhasználásig a termelési lánc minden elemében jelen lennének.
A szaúdi olajipari nagyvállalat emellett kutatási laboratóriumokba is befektetett Párizsban, Detroitban és Sanghajban, ahol alacsony szén-dioxid-kibocsátású és szintetikus üzemanyagokat próbálnak fejleszteni.
A motorsportban folytatott kutatásaink megerősítették a nézetünket, hogy a szintetikus üzemanyag használatával csökkenthető a járművek kibocsátása
– mondta Ahmad al-Khowaiter, a Saudi Aramco technológiai és innovációs vezetője, aki először javasolta a Horse-üzletet.
A Saudi Aramco azonkívül tavaly 2,65 milliárd dollárért vásárolta meg az amerikai Valvoline kenőanyagmárkát, és a Horse által gyártott összes motor „első feltöltése” Valvoline termékekkel történik majd.
Mufti szerint a belső égésű motorok még mindig jelentős fejlesztések előtt állnak, amelyek nemcsak a költségek, hanem a fenntarthatóság szempontjából is versenyképessé tennék őket az elektromos járművekkel, különösen a járművek építésének károsanyag-kibocsátását és környezeti hatásait is figyelembe véve.
Szaúd-Arábia a koronaékszerét sem sajnálja, hogy finanszírozni tudja a sivatagi szupervárostAkár 10-20 milliárd dollárnyi Aramco-részvényt is eladhat Szaúd-Arábia. Kell a pénz, mert az eredetileg 500 milliárd dollárosnak szánt Neom akár 2 ezermilliárd dollárba is kerülhet, ha egyáltalán felépül. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.