A repülőgép-gyártóknak bőven lesz munkájuk az előttünk álló húsz évben – derül ki a Boeing hét végén ismertetett hosszú távú előrejelzéséből. Az 1961-es első kiadás után éves rendszerességgel frissített prognózis szerint 2043-ig éves átlagban 4,7 százalékkal nő a globális utasforgalom, vagyis a gazdasági növekedést felülmúló ütemű lesz a tempó, amit döntően a világ két nagy repülőgép-gyártójának, azaz a páneurópai Airbusnak és az amerikai Boeingnak kellene kiszolgálni az orosz Szuhoj, a kanadai Bombardier, a kínai COMAC, a brazil Embraer és kisebb társaik mellett.
A Boeing osztott-szorzott, s eredményeként egészen pontosan 43 975 polgári repülőgép legyártását vetítette előre 2043-ig. Vagyis ez az igény fogalmazódik a légi közlekedés oldaláról. Ennek a felét az elöregedett flották lecserélése jelenti korszerű, a fenntartható üzemanyagokat is felhasználni képes új típusokra.
Az utasszállító és a teherszállító, azaz cargoflották mérete megduplázódik az előrejelzés szerint. Az új szállítások a következőképpen oszlanak meg:
A Farnborough-i Nemzetközi Légi Show alkalmával publikált Commercial Market Outlook (CMO) az egy évvel korábbi becslésnél 3 százalékkal magasabb igényekkel számol, s a lebontásból az is látható, hogy a keskeny törzsű gépcsaládok (Airbus A321neo, Boeing 737MAX) a jövőben is abszolút favoritnak számítanak a megrendelő légitársaságok körében.
A pandémia idején, amikor is a globális légi flotta döntő része a földre kényszerült, ezek a számok illuzórikusnak tűntek, de az iparág megmutatta, mennyire életképes és válságtűrő
– hangoztatta a CMO-ra hivatkozva Brad McMullen, a Boeing értékesítésért és marketingért felelős alelnöke.
A prognózis szerint az utasforgalom évi 4,7 százalékos bővülésével nem lesz képes lépést tartani a gyártás, amely a globális légi flotta éves átlagban 3,2 százalékos gyarapodását feltételezi.
Nagyobb befogadóképességgel, a járatszervezés optimalizálásával viszont az utasoldali keresletet és a gyártói kínálatot közel lehet hozni egymáshoz.
Magyarán egy gép a jelenleginél többször fordulhatna meg egy nap, bár ez olyan repülőtéri infrastruktúrát és precíz légi irányítást feltételez, amelynek meglétét a most hétv égi szoftverprobémákból fakadó botrányos leállások éppenséggel nem igazolják vissza. Mindenesetre
a Boeing szakértői szerint az utazási láz csak fokozódik, s ezt az repülés könnyebb elérhetősége is táplálja.
Számaik szerint amíg a fogyasztói árak csaknem megduplázódtak az elmúlt két évtizedben, a repülőjegyek ára megrekedt a 2004-es szinten, ezért százmilliók számára válhatott különleges eseményből mindennapi rutinná a jegyvásárlás.
Az ágazat már a pandémiát megelőző csúcsév, a 2019-es járatkapacitásait meghaladva teljesít, s jól jellemzi az alkalmazkodóképességét, hogy az öt évvel ezelőtti úti célok ötöde megújult, azaz áldozatok és nyertesek egyaránt voltak a térképen az átrendeződés folytán. A növekedés fő hajtóerejét Ázsia és Afrika adja. A Boeing szerint
nő éves átlagban az utasforgalom, míg a fejlett piacon ennél alacsonyabb szinteken stabilizálódik, de ott is bővülni fog. A új repülőgép-szállításoknál Eurázsia viheti majd a prímet, amely a teljes termelés 22 százalékát köti le (9785 darab repülő), őt Észak-Amerika és Kína követi 20-20 százalékkal. (8985, illetve 8830 darab repülő).
A felszakadozott beszállítói láncok pandémiát követő újraszervezéséhez évek munkája kellett, no meg a légi szállítás gyors fejlesztése. A cargoflották a leggyorsabb és legmegbízhatóbb szállítási formát jelentik – még ha nem is a legolcsóbbat.
Nem véletlen, hogy a 2043-ra a jelenleginél kétharmaddal több cargogép áll majd a logisztikával foglalkozó vállalatok és megrendelőik szolgálatára, hogy az éves átlagban 4,1 százalékosra becsült plusz szállítási igényekkel megbirkózzon.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.