Joe Biden elnök és Bernie Sanders demokrata szenátor a USA Today napilapban kedden megjelent, közösen jegyzett cikkükben felszólították a két legnagyobb fogyasztószergyártót, a dán Novo Nordiskot és az amerikai Eli Lillyt, hogy vegyenek vissza áraikból, mert számítások szerint ha csak minden második túlsúlyos vagy elhízott amerikai megkapja a kezelést, az éves szinten 411 milliárd dolláros kiadást jelent.
Persze erről egyelőre szó sincs, de ha elérhető árban lennének a gyógyszerek, akkor a széles tömegek számára nyílna meg a lehetőség, hogy katalizátorként használva
sikeresen vegye a fogyókúra buktatóit, és az elérhető 20 százalékos testsúlycsökkentéssel minőségibb életet élhessen. A listaáron kalkulált 411 milliárd dolláros összeg bődületesen nagy, a teljes 2022-es amerikai vényköteles gyógyszerforgalmat 5 százalékkal veri.
Prognózisok szerint maga a globális gyógyszeres fogyasztópiac egésze produkálhat 2030-ra évi 150 milliárd dolláros forgalmat. Igaz, hogy az amerikai bázis kiemelkedik a mezőnyből, a lakosság több mint 40 százalékának van ugyanis leadandó súlyfölöslege a hivatalos becslések szerint. Joe Biden és Bernie Sanders nem tartozik közéjük, ellentétben a hamburgermenükön edződött Donald Trumppal.
Ha lényegesen nem csökkentik a gyártók az áraikat, azzal az amerikai egészségügyi ellátórendszer finanszírozását veszélyeztetik, sőt, kapzsiságukkal csődbe is vihetik
– figyelmeztetnek a cikk szerzői. „Ha nem teszik meg önként, majd mi megtesszük helyettük” – fűzték tovább a gondolatot, de a címzetteknél nem ütötte ki a biztosítékot a kódolatlan üzenet: a Novo Nordisk részvényárfolyama 1,1, az Eli Lillyé csupán 0,8 százalékos eséssel reagált a cikk megjelenésére.
A leadott kilók sokba vannak: a cukorbetegségre felírt, egyben erős súlycsökkentő hatású Novo-gyógyszer, az Ozempic havi adagja 937,77 dollár az Egyesült Államokban, míg a dánok kifejezetten a súlycsökkentésre fókuszáló Wegovy injekciója 1349,02 dollárba fáj – havonta, ártámogatás nélkül.
A középutat képviseli 1100 dolláros árával az Eli Lilly Munjarója. Az átszámítva 344 ezer forinttól 495 ezerig húzódó választék valóban erősen árazottnak mondható, de az is igaz, hogy a gyógyszergyártók nem jótékonysági intézmények, s a generikus változatok megjelenéséig pár év alatt kell kitermelniük a következő sikergyógyszerük fejlesztési költségeit – és persze fenntartani részvényeik iránt a befektetői érdeklődést.
Az Ozempic és a Wegovy ára bevezetésük óta mintegy 40 százalékkal csökkent, és a biztosítással rendelkező amerikaiak több mint 80 százaléka csupán 25 dollárt vagy annál is kevesebbet fizet havonta ezekért a fontos gyógyszerekért
– hárította el a kapzsiság vádját a Reutersnek küldött válaszában a Novo Nordisk. Hozzáteszi: hiába csökkentenék az áraikat az Egyesült Államokban, az nem jutna el a betegek szintjéig, ez a probléma. A Lilly arra hivatkozik, hogy a megtakarítási kártyaprogramjukban részt vevők 25 dollárért kapják a Zepboundot és a Mounjarót.
A legtöbb amerikai a listaár 1 százalékát fizeti ki a zsebből, ennek a mértékét a saját egészségbiztosítása határozza meg. A Lilly és a Novo a biztosítottak számára külön programokat dolgoz ki, hogy hozzáférhetővé tegye a gyógyszereit.
Bernie Sanders korábban utalt arra, hogy ugyanezek a gyógyszerek Angliában 92 dollárért, Németországban pedig 140 dollárért megvehetők, ehhez képest az ezer dollár körüli amerikai listaárak a földtől elrugaszkodottnak tekinthetők. Bár Biden és Sanders nem árulta el, hogy milyen intézkedéseket hoznának,
mindkettőjüknek van gyakorlata abban, hogyan kell a gyógyszergyártókat az árak csökkentésére ösztökélni.
Ősszel kongresszusi bizottsági meghallgatások is lesznek a témában, ahol az érintett gyógyszergyártók vezetőinek kell megvédeniük a mundér becsületét.
Joe Biden a gyógyszerárak letörését 2022-ben törvénybe is iktatta, eszerint 2031-re már évi 25 milliárd dollárral számlázhatnak kevesebbet a gyógyszergyártók a termékeik után az állami egészségbiztosítóknak, s hogy ezt hogyan teljesítik, az a kormányzattal folytatott tárgyalásokon derül majd ki.
Hiánycikk lett a súlycsökkentő, már korlátozzák a felírásátEurópában és Amerikában is egyre nehezebb hozzáférni a garantált sikert hozó fogyasztószerekhez. A Novo Nordisk gyógyszerei iszonyatos profitot hoznak a gyártójuknak, majd minden második befolyó dollár a nyereséget gyarapítja. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.