BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ketten várják a peronon, melyikük mazsolázhatja ki a német vasutat

Az utasok az állam nyakán maradnak, a prosperáló áruszállítási üzletág viszont magánbefektetők kezébe kerül Németországban. A legnagyobb munkáltató, a Deutsche Bahn 14 milliárd eurót garantáltan kap a DB Schenkerért, a privatizációs bevétel egy részét a vasúti szolgáltatás fejlesztésére kell fordítania.

Finiséhez érkezett a versenyfutás a német államvasút, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai vállalatáért. A DB Schenkerre pályázók mezőnye kettőre szűkült, a költségvetési rések betömködésével foglalatoskodó berlini kormány pedig dörzsölheti a tenyerét, a várható bevétel ugyanis a Reuters információi szerint garantáltan eléri a 14 milliárd eurót. 

 DB  Interim results of the general refurbishment of the Riedbahn
Volker Wissing közlekedési miniszter a múlt kedden személyesen ellenőrizte a DB egyik legforgalmasabb, Mannheim–Frankfurt közötti pályaszakaszának felújítását / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Az összeg felett azonban nem Christian Lindner pénzügyminiszter diszponál, ő annak örülhet, hogy a DB ebből a saját forrásból tudja majd csökkenteni a 30 milliárd euróra rúgó adósságállományát, miközben a vételár egy része a német vasúthálózat korszerűsítésére, az infrastruktúra és a szolgáltatások minőségének javítására megy el. 

Lindner tehát a DB-finanszírozási igényeinek csökkenésével számolhat, ami a szemafor színeit szimbolizáló pártokból felálló kormánykoalíció javára szolgálhat a forráshiányos időkben. 

Berlin és a DB és egyeztet a vevőjelöltekkel 

A döntés a nyertes személyéről még heteket várat magára, a DB és a kormány képviselőinek ugyanis mindkét féllel egyeztetniük kell arról, hogyan képzelik el a világ 130 országában 70 ezer embert – közülük 15 ezret Németországban – foglalkoztató Schenker jövőjét.

Nem lesz egyszerű a döntés, mivel a jelöltek egyikét a szakmai, míg a másikat a pénzügyi szempontok vezérlik. Ráadásul árban sem könnyen összevethető

  • a dán DSV logisztikai óriásvállalat
  • és a CVC Partners

vezette konzorcium ajánlata. Utóbbi a német kormányra is számít egy olyan konstrukcióban, amely 16 milliárd eurósra értékelné az idei év legnagyobb európai privatizációs ügyletét oly módon, hogy a kézhez kapott 14 milliárd euróból Berlin 2 milliárdot visszacsorgatna a Schenkerhez, az ennek megfelelő kisebbségi részvénycsomag fejében. Ez azonban csak egy opció, amit majd megtárgyalnak a felek. 

Ázsiai és arab tőke is menne a Schenkerbe

A kormánynak a külföldi befolyás erősödésével is számolnia kell, ha a CVC mellett teszi le a voksát, ugyanis konzorciumi tagként Szingapúr állami befektetéseit kezelő GIC vagyonalap és az arab Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) állami alap is szerepel a finanszírozók között. A konzorcium mostani ígérete szerint 

a Schenkert gatyába ráznák, ezt követően részvényeit pár év múlva bevezetnék a frankfurti tőzsdére, 

s ha jól sül el az üzlet, akkor nagyot kaszálhatnak rajta, s potenciális kisebbségi tulajdonosként az állam kétszer is profitálhat az eladással. A CVC megtartaná a Schenker márkanevet és a társaságot továbbra is a németországi, esseni központból irányítanák. 

DB Schenker in the Port of Hamburg
Egymás hegyén-hátán a DB Schenker konténerei a cég hamburgi kikötőben lévő logisztikai központjában / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

A hírügynökség forrásai szerint ilyen kötelezettségeket a DSV nem fektetett le a vállalásaiban, viszont életképes jövőképet ígért, hatékonyabb működést a szinergiahatások érvényesítésével, ami magyar nyelvre lefordítva a párhuzamosságok felszámolását és a vele járó költségcsökkentéseket – értsd telephelyek megszüntetése, elbocsátások stb. – jelent.

A Deutsche Bahn szóvivője nem kommentálta az ajánlatokat, csak annyit mondott, hogy számukra a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat elfogadása a legfontosabb szempont. 

Érdekesség, hogy júliusban két komoly vevőjelölt is visszavonulót fújt, a DSV „honfitársa”, a Maersk mellett a szaúdi állami logisztikai társaság, a Bahri is kiszállt a versenyből, jóllehet mindkettőnek megfelelő tőkeereje lett volna a felvásárláshoz. A DSV és a Schenker is erős magyarországi bázissal rendelkezik. 

Célegyenesben a privatizáció

A Schenkert még decemberben hirdette meg eladásra a DB, az ügylet 2025-ben zárulhat. Valamennyire igyekezni is illene, a DB Schenker értéke ugyanis 2022-ben még elérte a 20 milliárd eurót, ám a bizonytalan jövőkép és a német gazdaság ramaty állapota miatt folyamatosan csökken. 

Annual press conference DHL Group and Deutsche Post
A DHL csoport és a DB Schenker összeolvadásának ötlete hamar az asztalfiókba került / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Akkor bejelentkezett rá a Deutsche Postot is magában foglaló német–amerikai DHL-csoport, de az üzletből nem lett semmi. Megjegyzendő, hogy a DHL is 17,4 százalékban – főrészvényesként – a német állam tulajdonában van, így házon belül rövidre tudták zárni az ügyet. 

Két évvel ezelőtt még az is benne volt a pakliban, hogy a DB bevételeink stabilan a harmadát szállító logisztikai üzletágat közvetlenül értékesítsék a frankfurti tőzsdén.

A Schenker privatizációja kérdésében egyébként teljes volt az összhang az Olaf Scholz kancellár vezette kormánykoalíción belül, a szabad demokraták és a zöldek is támogatják, hogy a Deutsche Bahn kizárólag a németországi személy- és áruszállításra összpontosítson.

A németeknek is megvan a MÁV-sztorija: akkora a baj a Deutsche Bahn-nál, hogy pénzzel sem könnyű orvosolni

Nem csak a magyar vasút szenved az elöregedett infrastruktúrától, évtizedes gondok vannak a Deutsche Bahn-nál is. A német vasút rendkívül rossz állapotban van, emiatt folyamatosak a késések, járattörlések és a fennakadások. A koalíciós kormány igyekszik több pénzzel megmenteni a vasúti infrastruktúrát, de a szakértők szerint a gondok akkorák, hogy csak pénzzel már nem lehet azokat kezelni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.