Finiséhez érkezett a versenyfutás a német államvasút, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai vállalatáért. A DB Schenkerre pályázók mezőnye kettőre szűkült, a költségvetési rések betömködésével foglalatoskodó berlini kormány pedig dörzsölheti a tenyerét, a várható bevétel ugyanis a Reuters információi szerint garantáltan eléri a 14 milliárd eurót.
Az összeg felett azonban nem Christian Lindner pénzügyminiszter diszponál, ő annak örülhet, hogy a DB ebből a saját forrásból tudja majd csökkenteni a 30 milliárd euróra rúgó adósságállományát, miközben a vételár egy része a német vasúthálózat korszerűsítésére, az infrastruktúra és a szolgáltatások minőségének javítására megy el.
Lindner tehát a DB-finanszírozási igényeinek csökkenésével számolhat, ami a szemafor színeit szimbolizáló pártokból felálló kormánykoalíció javára szolgálhat a forráshiányos időkben.
A döntés a nyertes személyéről még heteket várat magára, a DB és a kormány képviselőinek ugyanis mindkét féllel egyeztetniük kell arról, hogyan képzelik el a világ 130 országában 70 ezer embert – közülük 15 ezret Németországban – foglalkoztató Schenker jövőjét.
Nem lesz egyszerű a döntés, mivel a jelöltek egyikét a szakmai, míg a másikat a pénzügyi szempontok vezérlik. Ráadásul árban sem könnyen összevethető
vezette konzorcium ajánlata. Utóbbi a német kormányra is számít egy olyan konstrukcióban, amely 16 milliárd eurósra értékelné az idei év legnagyobb európai privatizációs ügyletét oly módon, hogy a kézhez kapott 14 milliárd euróból Berlin 2 milliárdot visszacsorgatna a Schenkerhez, az ennek megfelelő kisebbségi részvénycsomag fejében. Ez azonban csak egy opció, amit majd megtárgyalnak a felek.
A kormánynak a külföldi befolyás erősödésével is számolnia kell, ha a CVC mellett teszi le a voksát, ugyanis konzorciumi tagként Szingapúr állami befektetéseit kezelő GIC vagyonalap és az arab Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) állami alap is szerepel a finanszírozók között. A konzorcium mostani ígérete szerint
a Schenkert gatyába ráznák, ezt követően részvényeit pár év múlva bevezetnék a frankfurti tőzsdére,
s ha jól sül el az üzlet, akkor nagyot kaszálhatnak rajta, s potenciális kisebbségi tulajdonosként az állam kétszer is profitálhat az eladással. A CVC megtartaná a Schenker márkanevet és a társaságot továbbra is a németországi, esseni központból irányítanák.
A hírügynökség forrásai szerint ilyen kötelezettségeket a DSV nem fektetett le a vállalásaiban, viszont életképes jövőképet ígért, hatékonyabb működést a szinergiahatások érvényesítésével, ami magyar nyelvre lefordítva a párhuzamosságok felszámolását és a vele járó költségcsökkentéseket – értsd telephelyek megszüntetése, elbocsátások stb. – jelent.
A Deutsche Bahn szóvivője nem kommentálta az ajánlatokat, csak annyit mondott, hogy számukra a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat elfogadása a legfontosabb szempont.
Érdekesség, hogy júliusban két komoly vevőjelölt is visszavonulót fújt, a DSV „honfitársa”, a Maersk mellett a szaúdi állami logisztikai társaság, a Bahri is kiszállt a versenyből, jóllehet mindkettőnek megfelelő tőkeereje lett volna a felvásárláshoz. A DSV és a Schenker is erős magyarországi bázissal rendelkezik.
A Schenkert még decemberben hirdette meg eladásra a DB, az ügylet 2025-ben zárulhat. Valamennyire igyekezni is illene, a DB Schenker értéke ugyanis 2022-ben még elérte a 20 milliárd eurót, ám a bizonytalan jövőkép és a német gazdaság ramaty állapota miatt folyamatosan csökken.
Akkor bejelentkezett rá a Deutsche Postot is magában foglaló német–amerikai DHL-csoport, de az üzletből nem lett semmi. Megjegyzendő, hogy a DHL is 17,4 százalékban – főrészvényesként – a német állam tulajdonában van, így házon belül rövidre tudták zárni az ügyet.
Két évvel ezelőtt még az is benne volt a pakliban, hogy a DB bevételeink stabilan a harmadát szállító logisztikai üzletágat közvetlenül értékesítsék a frankfurti tőzsdén.
A Schenker privatizációja kérdésében egyébként teljes volt az összhang az Olaf Scholz kancellár vezette kormánykoalíción belül, a szabad demokraták és a zöldek is támogatják, hogy a Deutsche Bahn kizárólag a németországi személy- és áruszállításra összpontosítson.
A németeknek is megvan a MÁV-sztorija: akkora a baj a Deutsche Bahn-nál, hogy pénzzel sem könnyű orvosolniNem csak a magyar vasút szenved az elöregedett infrastruktúrától, évtizedes gondok vannak a Deutsche Bahn-nál is. A német vasút rendkívül rossz állapotban van, emiatt folyamatosak a késések, járattörlések és a fennakadások. A koalíciós kormány igyekszik több pénzzel megmenteni a vasúti infrastruktúrát, de a szakértők szerint a gondok akkorák, hogy csak pénzzel már nem lehet azokat kezelni. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.