Kínai új generációs autógyártó jelentkezett be megmentőként a Volkswagen csoportnak a Brüsszel melletti Vorst településen ma még működő üzemére, ahol az elektromos Audi városi terepjárókat szerelik össze. A Nio megtelepedésével a második autógyártó lehet, amely az Európai Unión belülre hozza gyártását, s ezzel vámmentességet szerezhet járművei forgalmazására a közösség területén. (FRISSÍTÉS: Pénteken a Nio elnöke, William Li cáfolta, hogy lennének ilyen terveik.)
Az első fecske a kínai autóipar legnagyobb exportőre, a termelés felét külföldön értékesítő Chery volt, amely az idén a Barcelona melletti egykori Nissan-Ebro üzem átvételével indítja meg az Omoda márka városi terepjáróinak (SUV) összeszerelését.
Egy belga médiajelentés szerint a Volkswagen nehéz időszakát éli ugyan, de nincs akkora kényszerhelyzetben, hogy mindenáron pénzzé tegye egyik gyártóbázisát, épp a saját konkurenciáját ültetve a nyakába.
A Nio amúgy nem az egyetlen vevőjelölt, bár a bezárás által fenyegetett Audi Brusselsre ácsingózók listáján szereplő nevekkel adós maradt a hírt megszellőztető De Tijd nevű üzleti portál. Úgy tudják, hogy
a Nio küldöttsége a hetekben már helyszíni terepszemlét is tartott, az ajánlatát pedig a jövő héten várják a Volkswagen csoport wolfsburgi főhadiszállásán.
William Li Nio-elnök szerint rosszul tudják... Az a ma publikált siralmas uniós személyautó-értékesítési statisztikából világosan kiderül, hogy tőkeerős autógyártó elsősorban a Távol-Keletről érkezhet ide, így a Niónak szakértők szerint saját, kész autógyártó bázisra igényt formáló honfitársaival kellene ringbe szállnia a győzelem reményével.
A BYD eleve kiesik, mert a magyarországi és a törökországi beruházásaival le tudja fedni az európai piacot, azonban az európai terjeszkedést komolyan vevő társaságok közül a
egyaránt szóba jöhet, akár érdeklődői, akár vásárlói szinten. Különösen az európai piacon a legendás brit MG márka kínai változataival jelen lévő SAIC gondolkodhat el mélyebben a gyárvásárláson, hiszen az EU által júliustól a kínai villanyautó-gyártók importjára kivetett sávos büntetővámok maximumát rótták ki rájuk.
A júliustól élő, a 10 százalékos alaptarifát megfejelő büntetővám mértékét 38,1 százalékban állapították meg az esetükben, utóbb ezt 36,3 százalékra mérsékelték. De
ez biztosan nem a végső szám, a vámcsata ugyanis gőzerővel zajlik a színfalak mögött.
A kínai külügyminiszter, Van Ventao mostani európai tárgyalásairól kiadott, bizakodást és konstruktív hozzáállásról szóló közlemények mindenesetre ezt sugallják. A vámok véglegesítése november elején esedékes, kérdés, hogy addigra meddig jutnak el a vámháború kirobbanását mindenáron elkerülni szándékozó tárgyaló felek.
A jó alkuhoz idő kell, az EU eredetileg szeptember 25-én tárgyalt és szavazott volna a vámokról, ám ezt a pozíciók elosztásával foglalatoskodó tagállamok későbbre halasztották.
A véglegesítéshez – ami a gyakorlatban öt évre szól, de menet közben is megváltoztatható – minősített többség, azaz az EU lakosságának 65 százalékát kitevő 15 tagállam jóváhagyása szükséges.
A 20,8 százalékos büntetővámmal sújtott Nio érdeklődése tehát komoly, a cég két évvel ezelőtt meghirdetett európai offenzívája azonban egyelőre nem hozta meg a várt sikert.
Pedig saját töltőállomás-hálózatához az akkucsere-konténerek rendelkezésre állnak, a 2022 szeptemberében átadott biatorbágyi üzemükben szerelik össze őket. Európában a Nio néhány luxuskategóriás modellje Norvégiában, Németországban, Hollandiában, Svédországban és Dániában vásárolható meg.
Belgiumban a cég még nem kezdte meg járművei értékesítését. A vállalatnak jelenleg két jármű-összeszerelő üzeme van Kínában, mindkettő az Anhui tartománybeli Hefeiben.
Az biztos, hogy a Volkswagen jövőre leáll a gyártással Vorstban, amint az utolsó Audi Q8 e-tron elektromos SUV is legördül a gyártósorról. Így a vevőkeresés maradt hátra, hogy az ott dolgozó 2910 alkalmazott megtarthassa az állását, és a konszern is friss bevételhez jusson, ami forrásoldalon jól jöhet a 10 milliárd euró megtakarításáról rendelkező program végrehajtása során.
A Brüsszel-közeli gyár sorsa még sok vitát kavarhat, és ha megakad az értékesítési folyamat, az a hétfőihez hasonló tömegmegmozdulásokhoz vezethet. Akkor ötezren tiltakoztak a megoldást sürgetve. A belga főváros északi pályaudvarán gyűltek össze, majd az Európai Parlament bizottsági üléseinek helyet adó épület elé vonultak, tüntetve az EU vámpolitikája ellen, egyben fellépve munkahelyük megőrzése érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.