Takaréklángra állította termelését, megnyirbálja beruházásait és ötödével csökkenti dolgozói számát Európa legnagyobb akkumulátorgyártója, a Northvolt, amely egyrészt az általánosan csökkenő igények és a kínai konkurensek kíméletlen előretörése miatt kényszerül ezekre a lépésekre.
Ráadásul az 1600 dolgozójától megváló svéd Northvolt jövőképe sem túl biztató, tekintettel arra, hogy tulajdonosai, fontosabb megrendelői ugyanúgy szenvednek az elektromos átállás folyamatának megtörtétől, elég a cégben mintegy 20 százalékkal rendelkező Volkswagen-konszernre utalni, ahol még súlyosabb gondok várnak sürgős orvoslásra.
A Northvolt szeptember 9-én már megtette az első megszorító lépéseket, a többi között leállította termelését legnagyobb gyárában, a Northvolt Ettben, amely az északi sarkkörnél fekvő Skelleftea város közelében található, eladta svédországi tervezett katódgyárának területét, és szakmai partnereket keresett lengyelországi gyárainak üzemeltetéséhez.
Arról már korábban döntött, hogy ebben a bizonytalan gazdasági környezetben elhalasztja részvényeinek jövő évre tervezett tőzsdei bevezetését, annak ugyanis nem sok értelme lenne.
Most a Northvolt Ett nagyszabású bővítésére vonatkozó terveket vágták sutba, és elképzelhető, hogy a tavasszal alapkőletétellel elindított észak-németországi és a kanadai gyárépítés is a megszorítások áldozatává válik
– írta a Reuters. A Northvolt Ett 16 gigawattóra (GWh) éves akkumulátorcella-gyártási kapacitással üzemel majd, az üzem tervezett 30 GWh-s bővítésére a jelen helyzetben se finanszírozás, se igény nincsen.
A vállalat jelenleg kevesebb mint 1 GWh-t termel. Az eredeti tervek szerint a komplexum évi több mint egymillió autó számára gyártott volna akkumulátorokat, 60 GWh összkapacitással. Ehhez képest most a termelés kevesebb mint 1 GWh kapacitással döcög.
A Northvolt a költségracionalizálás jegyében alapstratégiáját is feladta, azt, hogy az alapanyagok beszerzésétől, előállításától a cellagyártáson át a hulladékanyagok és akkumulátorok újrahasznosításával bezáródó termelési kör valamennyi fázisát a cégen belül tartsák.
Ez a modell jellemzi a szektor két kínai gigászának, a CATL-nek és a BYD-nek a működését, náluk ez eddig fényesen bevált. Ők ketten a világ akkuigényének 53 százalékát képesek kielégíteni.
A Northvolt összesen 50 milliárd euró értékű megrendelést jegyzett fel, ám az autógyártók ezek közül sorra mondták vissza a szállításokat, jobb esetben csak csökkentették a volumeneket. Az utolsó szöget a BMW 2 milliárd dolláros akku szállításának júniusi lemondása jelentette a Northvolt koporsójában.
Temetni azonban így sem szabad a legnagyobb európai termelőt, amelynek „felfegyverzésére” 15 milliárd dollárt fordítottak az utóbbi években, elsősorban a Goldman Sachs és a Blackrock finanszírozásában. Rajtuk kívül a tulajdonosi körben szerepel
A Northvolt a tavalyi évet 1,2 milliárd dollár veszteséggel zárta, ez a megelőző évi mínusz hatszorosa volt. A társaság pénzpiaci befektetőktől szeretne pluszforrásokat gyűjteni a működésének fenntartásához és a szükséges fejlesztések elvégzéséhez.
Az viszont biztos, hogy a Northvolt nem számíthat a svéd kormány mentőövére. Ulf Kristersson miniszterelnök ezt bő két hete jelezte, mondván: szóval és tettekkel is támogatják a zöld technológiák fejlesztését és alkalmazását, de sem tulajdonrész-vásárlásra, sem hitelnyújtásra ne számítsanak tőlük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.