BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A dánoknak áll a zászló az év privatizációs ügyletében

Úgy tűnik, a szakszervezeteken is átcsúszott a dán DSV logisztikai óriásnak a német DB Schenkerre tett 14 milliárd eurós felvásárlási ajánlata, a fúzióval járó elbocsátásokat sikerült a fájdalomküszöb alá szorítani. A privatizáció sínen van, és a német vasút is új feladataira fókuszálhat.

Dán kézbe kerülhet a DB Schenker, a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai vállalata. A privatizációs eljárásban állva maradt két versenyző közül ugyanis a DSV-t választotta a tulajdonos vasúttársaság igazgatótanácsa – értesült a Bloomberg. Ez pedig perdöntő fejlemény lehet, mivel a húsztagú testületben egyenlő számban képviseltetik magukat a részvényesek és a munkavállalók delegáltjai.

privatizáció DB Schenker in the Port of Hamburg
A DB Schenker privatizációja a magyar logisztikai piacot is érinti / Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

Azaz a dánok hatalomátvételéhez az ellenük főként munkahelyvédelmi okokból tiltakozó szakszervezetek is hozzájárulhattak, nélkülük nem születhetett volna meg a többségi döntés. A DSV a hírügynökség forrásai szerint már az utolsó simításokat végzi az ajánlaton, s a győzelmét akár még e héten hivatalosan is bejelenthetik. 

Sínen a privatizáció, jöhet az aláírás

Ehhez még a Deutsche Bahn felügyelőbizottságának a jóváhagyása szükséges, ezt viszont egyszerűbb lesz megszerezniük, mivel a szakszervezeteknek ott nincsen közvetlen befolyásuk. 

Pedig számukra a rivális amerikai CVC Partners ajánlata feküdt volna jobban, mert abban nem esett szó konkrét leépítésekről a világ 130 országában 70 ezer embert – közülük 15 ezret Németországban – foglalkoztató DB Schenkernél. 

A DSV és a CVC is garantálta a 14 milliárd eurót vételárat, 

míg az utóbbi a vasúttársaságnál hagyott volna egy 24,9 százalékos részvénycsomagot, így az ennek révén a DB Schenker későbbi tőzsdére viteléből is profitálhatna. Ugyanakkor a CVC választásával utat nyitnának az unión kívüli befektetők befolyásszerzéséhez, mivel a konzorciumi tagként

  • a Szingapúr állami befektetéseit kezelő GIC vagyonalap
  • és az arab Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) állami alap

is szerepel az ügylet potenciális finanszírozói között. A DSV ajánlatában életképes jövőképet ígért, hatékonyabb működést a szinergiahatások érvényesítésével, ami magyarra fordítva a párhuzamosságok felszámolását és a vele járó költségcsökkentéseket – értsd telephelyek megszüntetése, elbocsátások stb. – jelent. 

DSV
Ez még nem a győzelmi lobogó, de hamarosan azt is felhúzhatják /  Fotó: Jesper Edvardsen / Contineo

A DSV a múlt héten folytatott közvetlen tárgyalásokon vállalta, hogy a Schenker németországi központjában tervezett elbocsátásokat 1600 és 1900 közötti létszámra korlátozza, s fizikai munkahelyeket nem számol fel. 

S mivel a DB Schenker korábban elfogadott leépítési terve 2028-ig mintegy 800-900 munkahely megszüntetését tartalmazza, ennyivel eleve csökken a majdan elbocsátandók száma.

Jól jön a bevétel a DB-nek

Úgy tűnik, Berlin végül a kockázatmentes üzlet mellett teszi le a voksát. S ha így lesz, azzal egyszersmind tesztelhetik is a munkavállalói érdekképviseletek mozgósító erejét. 

A gyengélkedő német gazdaságban a sztrájkfenyegetettség egyre élessé vált a Volkswagennél előrevetített tömeges leépítések és gyárbezárás kapcsán, de a Thyssenkrupp acélipari óriásnál is forró a helyzet – hasonló okokból.

A DB Schenker privatizációja ügyében egyébként teljes volt az összhang az Olaf Scholz kancellár vezette kormánykoalícióban, a szabad demokraták és a zöldek is támogatják, hogy a Deutsche Bahn kizárólag a németországi személy- és áruszállításra összpontosítson. 

A vételárból a vasúttársaság 30 milliárd euróra rúgó adósságállományát csökkentenék, de jutna belőle a vasúthálózat korszerűsítésére, az infrastruktúra és a szolgáltatások minőségének javítására is.

A DB Schenker tulajdonosváltása Magyarország szempontjából sem közömbös, a logisztikai vállalat és kérője, a DSV is egyaránt fontos szereplője a szállítmányozási piacnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.