Dán kézbe kerülhet a DB Schenker, a német vasút, a Deutsche Bahn (DB) logisztikai vállalata. A privatizációs eljárásban állva maradt két versenyző közül ugyanis a DSV-t választotta a tulajdonos vasúttársaság igazgatótanácsa – értesült a Bloomberg. Ez pedig perdöntő fejlemény lehet, mivel a húsztagú testületben egyenlő számban képviseltetik magukat a részvényesek és a munkavállalók delegáltjai.
Azaz a dánok hatalomátvételéhez az ellenük főként munkahelyvédelmi okokból tiltakozó szakszervezetek is hozzájárulhattak, nélkülük nem születhetett volna meg a többségi döntés. A DSV a hírügynökség forrásai szerint már az utolsó simításokat végzi az ajánlaton, s a győzelmét akár még e héten hivatalosan is bejelenthetik.
Ehhez még a Deutsche Bahn felügyelőbizottságának a jóváhagyása szükséges, ezt viszont egyszerűbb lesz megszerezniük, mivel a szakszervezeteknek ott nincsen közvetlen befolyásuk.
Pedig számukra a rivális amerikai CVC Partners ajánlata feküdt volna jobban, mert abban nem esett szó konkrét leépítésekről a világ 130 országában 70 ezer embert – közülük 15 ezret Németországban – foglalkoztató DB Schenkernél.
A DSV és a CVC is garantálta a 14 milliárd eurót vételárat,
míg az utóbbi a vasúttársaságnál hagyott volna egy 24,9 százalékos részvénycsomagot, így az ennek révén a DB Schenker későbbi tőzsdére viteléből is profitálhatna. Ugyanakkor a CVC választásával utat nyitnának az unión kívüli befektetők befolyásszerzéséhez, mivel a konzorciumi tagként
is szerepel az ügylet potenciális finanszírozói között. A DSV ajánlatában életképes jövőképet ígért, hatékonyabb működést a szinergiahatások érvényesítésével, ami magyarra fordítva a párhuzamosságok felszámolását és a vele járó költségcsökkentéseket – értsd telephelyek megszüntetése, elbocsátások stb. – jelent.
A DSV a múlt héten folytatott közvetlen tárgyalásokon vállalta, hogy a Schenker németországi központjában tervezett elbocsátásokat 1600 és 1900 közötti létszámra korlátozza, s fizikai munkahelyeket nem számol fel.
S mivel a DB Schenker korábban elfogadott leépítési terve 2028-ig mintegy 800-900 munkahely megszüntetését tartalmazza, ennyivel eleve csökken a majdan elbocsátandók száma.
Úgy tűnik, Berlin végül a kockázatmentes üzlet mellett teszi le a voksát. S ha így lesz, azzal egyszersmind tesztelhetik is a munkavállalói érdekképviseletek mozgósító erejét.
A gyengélkedő német gazdaságban a sztrájkfenyegetettség egyre élessé vált a Volkswagennél előrevetített tömeges leépítések és gyárbezárás kapcsán, de a Thyssenkrupp acélipari óriásnál is forró a helyzet – hasonló okokból.
A DB Schenker privatizációja ügyében egyébként teljes volt az összhang az Olaf Scholz kancellár vezette kormánykoalícióban, a szabad demokraták és a zöldek is támogatják, hogy a Deutsche Bahn kizárólag a németországi személy- és áruszállításra összpontosítson.
A vételárból a vasúttársaság 30 milliárd euróra rúgó adósságállományát csökkentenék, de jutna belőle a vasúthálózat korszerűsítésére, az infrastruktúra és a szolgáltatások minőségének javítására is.
A DB Schenker tulajdonosváltása Magyarország szempontjából sem közömbös, a logisztikai vállalat és kérője, a DSV is egyaránt fontos szereplője a szállítmányozási piacnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.