Alsó-Szászország miniszterelnöke, Stephan Weil ma a tartományi parlamentben beszélt a Volkswagennél kialakult helyzetről, és gyakorlatilag a most regnáló szabad demokrata–zöld–szociáldemokrata „szemaforkoalíciót” hibáztatta, hogy a dolgok idáig fajultak. Weil a vele együtt a szociáldemokrata pártot (SPD) erősítő Olaf Scholz kancellár felelősségét emelte ki az autópiaci válság kialakulásában.
A Handelsblatt tudósítása szerint az alsó-szászországi miniszterelnök azért a tavaly december közepi döntésért tette felelőssé Scholzot, amellyel egyik napról a másikra megszüntették az elektromos autók vásárlásához nyújtott központi támogatást, mivel annak finanszírozását a rogyadozó büdzsé már nem bírta el.
Ez a döntés hiba volt, ez világosan látszik, de a hibákat ki lehet javítani
– mutatott előre Stephan Weil. A támogatások nélkül jelentősen megdráguló elektromos autók iránti kereslet megzuhant. Ez a krízis napjainkig tart, s legnagyobb európai járműgyártóként a Volkswagen sem tudta kivonni magát a hatásai alól.
Weil szerint a krízis megoldásának az a kulcsa, ha a berlini kormány visszahozza az elektromos autók vásárlási támogatását, épp ezért arra szólítja fel Scholzékat, hogy „új kezdeményezéseket tegyen az elektromos autók értékesítésének előmozdítására, mert erre már csak a klímavédelem miatt is szükség van.
Már ma világos, hogy a 2030-ra kitűzött, 15 millió elektromos autóra vonatkozó németországi állomány elérése a jelenlegi körülmények között irreális
– mondta Stephan Weil, akinek posztjából fakadóan érdemi beleszólása van a Volkswagen ügyeibe, mivel a Piech-Porsche család után övék a legnagyobb, 20 százalékos részvénycsomag a cégben. Azaz tulajdonosok is egyben. A tartomány pedig a Volkswagen prosperálásában érdekelt, de úgy, hogy annak kollektívája is elégedett legyen a sorsával, munkakörülményeivel. Most nem itt állunk.
Az autóipari csoport vezető márkája, a Volkswagen az elektromos átállás legnagyobb vesztese lett, de az Audi sem úszta meg, annak a belgiumi villanyautógyárában áll le a termelés jövőre, addig kell új tulajdonost találni a Brüsszel melletti gyárnak, hogy ne kerüljön az utcára az ott dolgozó, a munkahelyük megtartásáért utcai demonstrációkat is szervező háromezer munkás.
Sajtóértesülések szerint ott a kínai Nio lehetne a befutó, de William Li alapító-elnök ezt utóbb nem túl hevesen, de cáfolta. Más kínai autógyártók érdeklődéséről is hallani.
Tartományi miniszterelnökként Weilt elsősorban az igazgatási területen lévő két VW-gyárnak az esetleges bezárása aggasztja, ugyanakkor reálpolitikusként belátja, hogy bár kritikusan viszonyul a telephelyek bezárásához, ennek a lehetőségét – az üzemi tanáccsal ellentétben – kategorikusan nem veti el, s az intelligens lehetőségek feltárásán dolgozik.
A VW félmilliós gyártókapacitás-fölösleggel küzd, ennyivel kevesebb autójukra van igény a piacon. Ez egy-két üzem bezárásával orvosolható Weil szerint, de azoknak nem szükségszerűen kell Alsó-Szászországban lenniük.
Az SPD-politikus a belengetett 30 ezres leépítést viszont elképzelhetetlennek tartja, a válságkezelés során a lehető legtöbb munkahelyet meg kell tartani. (A németországi VW-üzemek közvetlenül 130 ezer embernek adnak munkát.)
Stephan Weil a tartományi vezetés támogatásáról biztosította mind a VW-t, mind a dolgozóit, s ígérete szerint ő és a szintén a VW-felügyelőbizottságában ülő zöldpárti oktatási miniszter, Julia Hamburg mindet megtesznek az ügy megnyugtató rendezése érdekében.
Alsó-Szászország elsősorban
VW-üzem túléléséért lobbizik.
Mint azt korábban megírtuk, a nyolcezer főt foglalkoztató Emden hatalmas beruházások árán jórészt az elektromos modellek gyártására állt át, csakhogy ezekre a kereslet alacsony, a költségek magasak, és a kapacitás kihasználásával is bajok vannak.
A kisebb, 2800 fős Osnabrück szintén nyereségességi problémákkal küzd. Ez a két telep a lap szerint a problémalista tetején áll, a dolgozóik azonban reménykedhetnek egy dologban. És az éppen a birtokon belül lévő Stephan Weil.
A történelmi hűséghez hozzátartozik, hogy a december közepi állami támogatásmegvonásban a Scholz-kabinetnek csak a végrehajtói szerep jutott, a szubvenció aláásását épp az ellenzéki kereszténydemokrata párt (CDU) akadályozta meg azzal, hogy a karlsruhei alkotmánybírósághoz fordult annak elérésére, hogy brüsszeli újjáépítési forrásokat ne lehessen ilyen zöldcélokra felhasználni. Ezt el is érték.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.