BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Párttársa Scholzot hibáztatja a Volkswagen minden bajáért

Még nem késő, az elektromos autók vásárlási támogatásának visszahozásával orvosolni lehet a Scholz-kormány által elkövetett hibákat Alsó-Szászország miniszterelnöke, Stephan Weil szerint. A szavainak súlya van, az SPD politikusa ugyanis a Volkswagen felügyelőbizottságában tulajdonosként is védi a tartomány érdekeit.

Alsó-Szászország miniszterelnöke, Stephan Weil ma a tartományi parlamentben beszélt a Volkswagennél kialakult helyzetről, és gyakorlatilag a most regnáló szabad demokrata–zöld–szociáldemokrata „szemaforkoalíciót” hibáztatta, hogy a dolgok idáig fajultak. Weil a vele együtt a szociáldemokrata pártot (SPD) erősítő Olaf Scholz kancellár felelősségét emelte ki az autópiaci válság kialakulásában.

Volkswagen Weil Stephan
Stephan Weil tartományi miniszterelnök Olaf Scholzot is felelőssé tette a Volkswagen és az iparág válságáért / Fotó: AFP

A Handelsblatt tudósítása szerint az alsó-szászországi miniszterelnök azért a tavaly december közepi döntésért tette felelőssé Scholzot, amellyel egyik napról a másikra megszüntették az elektromos autók vásárlásához nyújtott központi támogatást, mivel annak finanszírozását a rogyadozó büdzsé már nem bírta el.

Ez a döntés hiba volt, ez világosan látszik, de a hibákat ki lehet javítani

– mutatott előre Stephan Weil. A támogatások nélkül jelentősen megdráguló elektromos autók iránti kereslet megzuhant. Ez a krízis napjainkig tart, s legnagyobb európai járműgyártóként a Volkswagen sem tudta kivonni magát a hatásai alól. 

A Volkswagen gondjain is enyhítene az állami támogatás

Weil szerint a krízis megoldásának az a kulcsa, ha a berlini kormány visszahozza az elektromos autók vásárlási támogatását, épp ezért arra szólítja fel Scholzékat, hogy „új kezdeményezéseket tegyen az elektromos autók értékesítésének előmozdítására, mert erre már csak a klímavédelem miatt is szükség van.

Már ma világos, hogy a 2030-ra kitűzött, 15 millió elektromos autóra vonatkozó németországi állomány elérése a jelenlegi körülmények között irreális

– mondta Stephan Weil, akinek posztjából fakadóan érdemi beleszólása van a Volkswagen ügyeibe, mivel a Piech-Porsche család után övék a legnagyobb, 20 százalékos részvénycsomag a cégben. Azaz tulajdonosok is egyben. A tartomány pedig a Volkswagen prosperálásában érdekelt, de úgy, hogy annak kollektívája is elégedett legyen a sorsával, munkakörülményeivel. Most nem itt állunk.

A kínaiak is látókörbe kerültek

Az autóipari csoport vezető márkája, a Volkswagen az elektromos átállás legnagyobb vesztese lett, de az Audi sem úszta meg, annak a belgiumi villanyautógyárában áll le a termelés jövőre, addig kell új tulajdonost találni a Brüsszel melletti gyárnak, hogy ne kerüljön az utcára az ott dolgozó, a munkahelyük megtartásáért utcai demonstrációkat is szervező háromezer munkás. 

Audi Brussels plant to remain closed until workers return car keys
A Brüsszel melletti Audi-gyár is leáll jövőre / Fotó: Anadolu via AFP

Sajtóértesülések szerint ott a kínai Nio lehetne a befutó, de William Li alapító-elnök ezt utóbb nem túl hevesen, de cáfolta. Más kínai autógyártók érdeklődéséről is hallani.

Tartományi miniszterelnökként Weilt elsősorban az igazgatási területen lévő két VW-gyárnak az esetleges bezárása aggasztja, ugyanakkor reálpolitikusként belátja, hogy bár kritikusan viszonyul a telephelyek bezárásához, ennek a lehetőségét – az üzemi tanáccsal ellentétben – kategorikusan nem veti el, s az intelligens lehetőségek feltárásán dolgozik.

A VW félmilliós gyártókapacitás-fölösleggel küzd, ennyivel kevesebb autójukra van igény a piacon. Ez egy-két üzem bezárásával orvosolható Weil szerint, de azoknak nem szükségszerűen kell Alsó-Szászországban lenniük. 

Az SPD-politikus a belengetett 30 ezres leépítést viszont elképzelhetetlennek tartja, a válságkezelés során a lehető legtöbb munkahelyet meg kell tartani. (A németországi VW-üzemek közvetlenül 130 ezer embernek adnak munkát.) 

Két tartományi üzem a problémalista élén

Stephan Weil a tartományi vezetés támogatásáról biztosította mind a VW-t, mind a dolgozóit, s ígérete szerint ő és a szintén a VW-felügyelőbizottságában ülő zöldpárti oktatási miniszter, Julia Hamburg mindet megtesznek az ügy megnyugtató rendezése érdekében.

Alsó-Szászország elsősorban

  • az emdeni
  • és az osnabrücki

VW-üzem túléléséért lobbizik.

Mint azt korábban megírtuk, a nyolcezer főt foglalkoztató Emden hatalmas beruházások árán jórészt az elektromos modellek gyártására állt át, csakhogy ezekre a kereslet alacsony, a költségek magasak, és a kapacitás kihasználásával is bajok vannak. 

A kisebb, 2800 fős Osnabrück szintén nyereségességi problémákkal küzd. Ez a két telep a lap szerint a problémalista tetején áll, a dolgozóik azonban reménykedhetnek egy dologban. És az éppen a birtokon belül lévő Stephan Weil.

Hannoverben ilyen közönség mellett tárgyal ma a VW a szakszervezetekkel a megszorításokról / Fotó: AFP

A történelmi hűséghez hozzátartozik, hogy a december közepi állami támogatásmegvonásban a Scholz-kabinetnek csak a végrehajtói szerep jutott, a szubvenció aláásását épp az ellenzéki kereszténydemokrata párt (CDU) akadályozta meg azzal, hogy a karlsruhei alkotmánybírósághoz fordult annak elérésére, hogy brüsszeli újjáépítési forrásokat ne lehessen ilyen zöldcélokra felhasználni. Ezt el is érték.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.