A lengyel kormány tárgyalásokat folytat a spanyol kormánnyal a Talgo megvásárlásáról – adta hírül a Business Insider Polska újságra hivatkozva a lengyel média. A Talgo az a spanyol vonatgyártó-óriás, amelynek az eladását egy magyar konzorciumnak, a Magyar Vagon csoportnak Pedro Sánchez kabinetje kreált okokra hivatkozva elutasította.
Most azonban nagyon úgy tűnik, hogy a lengyel érdeklődés elé nem gördítenek akadályt a spanyolok, így a lengyel állam elrabolhatja a magyarok elől az évszázad üzletét. A lengyel kormánykoalíció legalábbis komolyan fontolgatja, hogy a vállalatot a Pesa által (a lengyel vasútijármű-gyártás piacvezetője) megszerezze, ezzel is támogatva a lengyel nagy sebességű vasút fejlesztését.
Az utóbbiról a Világgazdaság nemrégiben írt. A lengyel kormány megaprojektje a Centralny Port Komunikacyjny (CPK), amelyhez szupervonatokat is gyártani kell. A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagy sebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával.
A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született. Csakhogy néhány hete a Talgo és a PSA együttműködést írt alá a leendő vonatok gyártására, ez pedig a kivitelezés komolyságára utal, a projekt egyik nagy hiánya ugyanis eddig az volt, hogy nem volt lengyel kapacitás a szupervonatok legyártására. A világon sincs sok ilyen:
A kapacitáskérdés megoldása sürgető, ugyanis Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Lódzot és Boroszlót összekötő, nagy sebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.
A Donald Tusk vezette lengyel kormány most tehát aktivizálta magát, és a spanyol vállalat felvásárlására törekszik. A lengyel kabinethez közeli források szerint Lengyelország a spanyol kormány támogatását kérte az üzlethez, sőt már Pedro Sánchez miniszterelnökkel is tárgyaltak. Ha a lengyel ajánlat el is nyeri a spanyol vezetés szimpátiáját – ez könnyen előfordulhat –, kulcsmomentum lesz, hogy meggyőzzék a spanyol tőzsdén jegyzett Talgo részvényeseit is, hogy adják el a papírjaikat.
Ehhez visszautasíthatatlan árat kell ígérniük, már csak azért is, mert a Magyar Vagon 620 millió euróért vette volna meg a Talgót, ami részvényenként 5 euró. Ez egyöntetűen elnyerte a menedzsment és a részvényesek tetszését, csakhogy a spanyol kormány politikai vétót emelt, arra hivatkozva, hogy a magyarok mögött orosz szálak húzódnak.
Erre azonban semmiféle bizonyítékot nem mutatott be.
A Magyar Vagon kénytelen volt visszavonni az ajánlatát, majd rögtön be is jelentette, hogy minden jogi fórumon megtámadja a spanyol kormány döntését. A Magyar Vagon továbbra is nyitott maradt a Talgo megvásárlására, de a friss fejlemények fényében egyre biztosabbra vehető, hogy csak a pereskedés maradt. Lengyelországnak most reális esélye lehet a Talgo megszerzésére.
Piotr Malepszak infrastrukturálisminiszter-helyettes még korábban megerősítette, hogy a lengyel kormány aktívan érdeklődik a felvásárlás iránt. A lengyel média értékelése szerint a Pesa ideális új tulajdonos lenne, pláne hogy tulajdonosának, a Lengyel Fejlesztési Alapnak (PFR) nagy a tapasztalata a különböző beruházások lebonyolítása terén.
A Talgo ígretes lehetőségnek számít a vasúti piacon. Bevételei 2023-ban meghaladták a 650 millió, megrendelései pedig a 4,2 milliárd eurót. A vállalat többek között Németországba, Dániába, az USA-ba, Egyiptomba és Szaúd-Arábiába szállít vonatokat. A következő gigantikus megbízás pedig lengyel lehet, ha Lengyelország elnyeri a spanyolok kegyeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.