Bár a legfrissebb nyilatkozatok alapján kijelenthető, hogy a magyar fél továbbra sem tett le a Talgo vasúti járműgyártó megszerzéséről, egyre inkább úgy tűnik, hogy a spanyolok lezárták a Magyar Vagon-történetet és új utakon járnak.
Ahogy arról a Világgazdaság szerdán beszámolt, a Ganz-MaVag (a Magyar Vagon csoport része) elnöke, Bacsa György a nemzetközi gazdasági sajtó meghatározó szereplőjének, a Financial Timesnak adott interjút. Ebben leszögezte, hogy a spanyol kormány sutba dobta a szabad vállalkozás jogát, különös tekintettel a tőke szabad áramlására. Márpedig mindez uniós alapjog. A spanyol kabinet vétóját a magyar konzorcium jogi úton támadja meg, első körben a spanyol legfelsőbb bíróságon.
Bacsa György azt is kiemelte, hogy a felvásárlással a Talgo is jól járt volna, hiszen meglévő nyugat-európai piacai mellett meghódíthatná a kelet-európai és ázsiai piacokat is. Ugyanakkor abból sem csinált titkot, hogy a hazai konzorcium hajlandó túllépni a spanyol kormány kettős mércéjén és kész újra megpróbálni nyélbe ütni az ügyletet. „Nem vívunk politikai csatákat. Egy professzionális ipari tervet tettünk le az asztalra, amire továbbra is nyitottak vagyunk” – fogalmazott.
Csakhogy időközben a Talgo egyre távolodik az esetleges magyar ügylettől és új, immáron lengyel utakon jár. Még szeptember végén jelentették be, hogy a Pesa (a lengyel vasúti járműgyártás piacvezetője) és a Talgo együttműködést kötött egymással. Nem is akármiről: arra szövetkeztek, hogy a lengyel kormány megaprojektjéhez, a Centralny Port Komunikacyjny (CPK) beruházáshoz gyártanának szupervonatokat.
A CPK túlzás nélkül páratlan lengyel, sőt európai ötlet. Egy új, a semmiből felépülő repülőtér jönne létre körülbelül 40 kilométerre délnyugatra Varsótól. Ezt kötnék be a közlekedési hálózatba egy vadonatúj nagysebességű vasúti infrastruktúrával, illetve autópályával. A CPK megépítéséről ugyanakkor hivatalos döntés még nem született, viszont az, hogy a Talgo és a PSA már a leendő vonatok gyártására szövetkezik, a kivitelezés komolyságára utal. Főképp, hogy Lengyelországban megkezdődik a Varsót, Łódź-t és Boroszlót összekötő nagysebességű vasútvonal építése. Ez az első szakasza az összesen mintegy 2000 kilométernyi új vasútvonalnak.
A két vállalat első körben a technológiai megoldásaiknak és tapasztalataiknak ötvözéséről egyezett meg. A Talgo elnöke, Carlos Palacio és a Pesa elnöke, Krzysztof Zdziarski arról számoltak be, hogy közösen készítenek ajánlatot a CPK gördülőállomány-beszerzésére, aminek a kiírása 2025-ben esedékes. De ezen felül a szomszédos piacokon is együttes erővel jelennének meg.
Várjuk, hogy bemutassuk a Spanyolországban már üzemelő Talgo Avril platformunk képességeit, valamint az Intercity 230 távolsági vonataink kínálatát, amelyek hamarosan Dániában és Németország állnak szolgálatba – mondta a Carlos Palacio. A Talgo és a Pesa lehetőségei kiegészítik egymást, meggyőződésem, hogy közösen olyan járműveket tudunk kínálunk, amely tökéletesen illeszkedik a lengyel piac és a tengeri régió fuvarozóinak igényeihez – jegyezte meg Krzysztof Zdziarski.
A bejelentés kapcsán a lengyel lapok nem felejtik el megjegyezni, hogy a Talgo és a magyar Ganz-MaVag tranzakciója hosszú ideig napirenden volt.
Azonban a frissen bejelentett Pesa-megegyezés azt a forgatókönyvet valószínűsíti, hogy végül Lengyelország lehet a befutó.
A lengyel érdeklődés egyéként nem újkeletű: a nyáron a lengyel infrastrukturális miniszterhelyettes, Piotr Malepszak azt mondta, hogy a Talgo a „radarjukon van”, egy esetleges üzlet kapcsán pedig nagyon elkötelezettek.
Az elmúlt pénzügyi évben a Talgo 652 millió eurós bevétellel büszkélkedhet, ami 39 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A Talgo EBITDA-ja 55 százalékkal 76,5 millió euróra nőtt 2023-ban és a társaság 4,2 milliárd eurós rendelésállománnyal zárta az évet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.