BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A CATL akkumulátor-feldolgozót is hoz Európába – Magyarországgal is tárgyalnak

A világelső kínai akkumulátorgyártó már beszállítókat és helyszínt keres első európai használtakku-feldolgozójához. Ezt a CATL regionális igazgatója mondta a Bloombergnek Budapesten.

A gyártástól az újrahasznosításig terjedő kör bezárására készül a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., azaz a CATL. A debreceni gigantikus akkumulátorgyárát jövőre termelésbe állító társaság regionális operatív vezetője, Jason Chen a Bloombergnek Budapesten adott interjújában elmondta, hogy a CATL kezdeti stádiumban lévő tárgyalásokat folytat az európai akkumulátor-újrafeldolgozási tevékenységének létrehozásáról. 

CATL 
Start of production of the Chinese battery manufacturer CATL
A CATL türingiai üzeme 2022-ben kezdte meg termelését / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Ezzel növelnék „lábnyomukat” a régióban, ahol két gyártóbázissal is rendelkeznek. Egy kisebb kapacitású, 1700 embert foglalkoztató üzemük 2022-ben nyílt meg Németországban, s már ontja magából az akkumulátorokat, a másik, a debreceni pedig az első fázisban 2000-3000 alkalmazottal, s a tervek szerint 2025 második felében 40 gigawattórás éves kapacitással indul, amelyet ezt követően 100 gigawattórásra bővítenek. Ez gyakorlatilag több mint egymillió autó áramellátásához elegendő.

A legutóbbi, augusztusi összesítés szerint a globális akkumulátorpiac 37,1 százalékát uraló CATL már tárgyal a lehetséges telephelyekről az európai kormányokkal, köztük Magyarországgal is

– jelezte Jason Chen. 
„Most, hogy már itt vagyunk, reméljük, hogy a gyártástól az újrahasznosításig zárt ciklust tudunk kialakítani” – idézi a Bloombeg a regionális igazgatót. A vállalat egyúttal már lépéseket tett a potenciális helyi beszállítók felkutatására, többek között a nyersanyagok vonatkozásában is. 

Néhányuktól már kaptak tesztmintákat, de a konkrét partnereket a versenyfeltételek előtérbe helyezésével választják majd ki. Helyszínt Chen nem említett. 

Kinőtte Kínát a CATL, külföldön próbál terjeszkedni 

Más kínai szereplőkhöz hasonlóan a CATL is növekedési potenciált lát az európai elektromosautó- (EV) piacon, miután hazai piacát gyakorlatilag leuralta, kinőtte. Odahaza az idei első tíz hónap gyártási adatait összegezve

  • a CATL 42,8 százalékkal,
  • a BYD 26,7 százalékkal,
  • a CALB 6,61 százalékkal,
  • a Gotion 5,2 százalékkal,
  • az Svolt pedig 3,2 százalékkal rendelkezik az akkumulátorpiacon.

Az európai beszerzés, gyártás és újrahasznosítás Chen szerint segítene a kínai cégek dominanciája által fenyegetett munkahelyekkel kapcsolatos aggodalmak eloszlatásában, mivel helyi dolgozókat foglalkoztatnának. Kifejtette, hogy a világ előrehalad, az elektromos autózás irányába, s ez a folyamat – ha néha lassul is, mint most – feltartózhatatlan.

Kína CATL akkumulátor
GERMANY-FRANKFURT-AUTOMECHANIKA-CHINESE EV MAKERS
Az elektromos átállás legfeljebb átmenetileg lassulhat le, de nincs alternatívája a CATL szerint / Fotó: Xinhua via AFP

Az újrahasznosítás lehetőségének helyi megteremtése segít a CATL-nek, mint a többi között a Tesla, a BMW és a Mercedes-Benz akkubeszállítójának, abban is, hogy enyhítse az akkumulátorok gyártásával és ártalmatlanításával kapcsolatos környezetvédelmi aggályokat.

Chen szerint az európai cégek potenciális partnerek ebben a kezdeményezésben, melyet a CATL részéről saját újrahasznosító vállalatuk, a Guangdong Brunp Recycling Technology Co. felügyel szakmai oldalról.  

Trump győzelmével Amerikában új esélyt kaphatnak

Nem csak Európa leuralására készül a CATL, Amerikában is élénken keresi a beruházási lehetőségeket. Mint azt a múlt héten Robin Zeng, a társaság elnöke a Reutersnek adott interjújában kifejtette, új lehetőségeket lát Donald Trump hatalomba való visszatérésével, noha az eddigi tapasztalatok nem sok jóval biztatják. 

Mindenesetre a CATL nyitott az amerikai befektetésekre, de nem bármi áron. Robin Zeng a november elején megválasztott amerikai elnöknek címezte mondanivalóját, melynek lényege, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártó társasága fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megnyitja az utat a kínai befektetések előtt.

Trump volt az, aki ennek lehetőségét első elnöksége idején a kereskedelmi háború kirobbantásával elbarikádozta, majd utóda, Joe Biden sem tett másként.

A többi között az Egyesült Államok Kína-függését felszámolni hivatott, 2022 augusztusában megalkotott inflációellenes törvénycsomag (IRA) elfogadtatásával – közvetve – gyakorlatilag kizárta az amerikai piacról a kínai akkumulátorgyártókat.

A reménysugár azonban felcsillant azzal, hogy Trump a kampányában úgy nyilatkozott: a kínai autóimport ellen szigorúan fellép ugyan, de azt ösztönzőkkel is támogatná, hogy a kínai cégek Amerikában a helyi igényeknek megfelelő elektromos autókat gyártsanak – amerikai gyárakban, amerikai munkaerővel. Mivel Trump nem túl erős az ígéreteinek betartásában, ezt a kinyilatkoztatását is érdemes óvatosan és kontextusában kezelni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.