A gyártástól az újrahasznosításig terjedő kör bezárására készül a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd., azaz a CATL. A debreceni gigantikus akkumulátorgyárát jövőre termelésbe állító társaság regionális operatív vezetője, Jason Chen a Bloombergnek Budapesten adott interjújában elmondta, hogy a CATL kezdeti stádiumban lévő tárgyalásokat folytat az európai akkumulátor-újrafeldolgozási tevékenységének létrehozásáról.
Ezzel növelnék „lábnyomukat” a régióban, ahol két gyártóbázissal is rendelkeznek. Egy kisebb kapacitású, 1700 embert foglalkoztató üzemük 2022-ben nyílt meg Németországban, s már ontja magából az akkumulátorokat, a másik, a debreceni pedig az első fázisban 2000-3000 alkalmazottal, s a tervek szerint 2025 második felében 40 gigawattórás éves kapacitással indul, amelyet ezt követően 100 gigawattórásra bővítenek. Ez gyakorlatilag több mint egymillió autó áramellátásához elegendő.
A legutóbbi, augusztusi összesítés szerint a globális akkumulátorpiac 37,1 százalékát uraló CATL már tárgyal a lehetséges telephelyekről az európai kormányokkal, köztük Magyarországgal is
– jelezte Jason Chen.
„Most, hogy már itt vagyunk, reméljük, hogy a gyártástól az újrahasznosításig zárt ciklust tudunk kialakítani” – idézi a Bloombeg a regionális igazgatót. A vállalat egyúttal már lépéseket tett a potenciális helyi beszállítók felkutatására, többek között a nyersanyagok vonatkozásában is.
Néhányuktól már kaptak tesztmintákat, de a konkrét partnereket a versenyfeltételek előtérbe helyezésével választják majd ki. Helyszínt Chen nem említett.
Más kínai szereplőkhöz hasonlóan a CATL is növekedési potenciált lát az európai elektromosautó- (EV) piacon, miután hazai piacát gyakorlatilag leuralta, kinőtte. Odahaza az idei első tíz hónap gyártási adatait összegezve
Az európai beszerzés, gyártás és újrahasznosítás Chen szerint segítene a kínai cégek dominanciája által fenyegetett munkahelyekkel kapcsolatos aggodalmak eloszlatásában, mivel helyi dolgozókat foglalkoztatnának. Kifejtette, hogy a világ előrehalad, az elektromos autózás irányába, s ez a folyamat – ha néha lassul is, mint most – feltartózhatatlan.
Az újrahasznosítás lehetőségének helyi megteremtése segít a CATL-nek, mint a többi között a Tesla, a BMW és a Mercedes-Benz akkubeszállítójának, abban is, hogy enyhítse az akkumulátorok gyártásával és ártalmatlanításával kapcsolatos környezetvédelmi aggályokat.
Chen szerint az európai cégek potenciális partnerek ebben a kezdeményezésben, melyet a CATL részéről saját újrahasznosító vállalatuk, a Guangdong Brunp Recycling Technology Co. felügyel szakmai oldalról.
Nem csak Európa leuralására készül a CATL, Amerikában is élénken keresi a beruházási lehetőségeket. Mint azt a múlt héten Robin Zeng, a társaság elnöke a Reutersnek adott interjújában kifejtette, új lehetőségeket lát Donald Trump hatalomba való visszatérésével, noha az eddigi tapasztalatok nem sok jóval biztatják.
Mindenesetre a CATL nyitott az amerikai befektetésekre, de nem bármi áron. Robin Zeng a november elején megválasztott amerikai elnöknek címezte mondanivalóját, melynek lényege, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártó társasága fontolóra veszi egy amerikai üzem építését, ha Donald Trump megnyitja az utat a kínai befektetések előtt.
Trump volt az, aki ennek lehetőségét első elnöksége idején a kereskedelmi háború kirobbantásával elbarikádozta, majd utóda, Joe Biden sem tett másként.
A többi között az Egyesült Államok Kína-függését felszámolni hivatott, 2022 augusztusában megalkotott inflációellenes törvénycsomag (IRA) elfogadtatásával – közvetve – gyakorlatilag kizárta az amerikai piacról a kínai akkumulátorgyártókat.
A reménysugár azonban felcsillant azzal, hogy Trump a kampányában úgy nyilatkozott: a kínai autóimport ellen szigorúan fellép ugyan, de azt ösztönzőkkel is támogatná, hogy a kínai cégek Amerikában a helyi igényeknek megfelelő elektromos autókat gyártsanak – amerikai gyárakban, amerikai munkaerővel. Mivel Trump nem túl erős az ígéreteinek betartásában, ezt a kinyilatkoztatását is érdemes óvatosan és kontextusában kezelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.