A Meta közösségi médiavállalat a következő napokban új, kevésbé személyre szabott hirdetési formátum választási lehetőségét kínálja fel a Facebook és az Instagram európai felhasználóinak. Az opció mindenki számára ingyenes lesz.
A Meta rendszeresen követi a felhasználók tevékenységét böngészéskor, látja, hogy milyen lapokat nyitnak meg és milyen kifejezésekre keresnek rá. A vállalat algoritmusa jelenleg a felhasználó szélesebb körű és múltbéli aktivitását is figyelembe veszi, amikor hirdetéseket ajánl. A gép a jövőben csak az alapján dob fel hirdetéseket a Facebookon és az Instagramon, amiket csak az adott böngészési munkafolyamatban regisztrált – ha kéri az adott személy.
A hirdetéseket továbbra is életkor, nem és hely alapján célozzák, sőt, egy részük a jövőben az egész képernyőt lefedi és néhány másodpercig nem lehet átugrani.
A Meta új hirdetési opciója az Európai Unió szabályozó hatóságainak nyomására jött létre. A szervek úgy találták, hogy a vállalatnak hozzáférést kellene biztosítani az alkalmazásainak olyan ingyenes verziójához, amely kevésbé személyre szabott hirdetéseket tartalmaz.
A Meta fő bevételi forrása a rendkívül pontosan megcélzott hirdetések a felhasználókról gyűjtött adatok alapján. Emiatt a vállalat régóta ellenállt annak, hogy a felhasználók digitális tevékenységeit ne használják fel reklámcélokra. Mark Zuckerberg cége azonban inkább azzal indokolta ezt a hozzáállást, hogy a személyre szabott hirdetések jobb élményt nyújtanak a felhasználók és a hirdetők számára egyaránt.
A bigtech vállalat legutóbbi pénzügyi jelentésében a bevételeinek 23 százalékát az EU-t is magában foglaló nagy európai régió adta. A lépés pénzügyi következményei nem egyértelműek és részben attól függenek, hogy hány felhasználó változtatja meg a hirdetési preferenciáit. A Meta mindenesetre azzal számol, hogy az intézkedés bevételkiesést okoz majd neki.
Az új hirdetési formátum a második változás egy éven belül a Metánál. A vállalat tavaly ősszel bevezette a hirdetések nélküli előfizetést. Ekkor a felhasználóknak választaniuk kellett aközött, hogy beleegyeznek a rendkívül célzott hirdetésekbe és aközött, hogy előfizetést vásárolnak a Facebook vagy az Instagram reklámmentes változatára. A havidíjak okostelefonon 13 eurónál kezdődtek.
A Meta az előfizetési ajánlatával akarta megkerülni az EU új digitális versenyszabályozását. Ami azonban nem sikerült neki. Az uniós szabályozó hatóságok júliusban kijelentették, hogy a Meta megsértette az új digitális versenyrendeletet a fizetős vagy beleegyezéses modelljével. A jogszabály megsértéséért kiszabható büntetés elérheti a vállalat globális éves bevételének 10 százalékát, ismételt jogsértés esetén pedig akár a 20 százalékát. Az új, kevésbé személyre szabott hirdetési lehetőséggel a Meta ezt az ügyet rendezné.
Az ajánlat részeként a Meta azt is bejelentette, hogy az előfizetések árát 8 euróra csökkenti a mobileszközökön, valamint ezentúl csak 5 eurót kell fizetni minden további okostelefonra szóló fiók után. A Meta tavasszal már egyszer csökkentette a díjait.
A Meta azt állítja, hogy az új hirdetési forma már megfelel az uniós szabályozó hatóságok követelményeinek, sőt, az túlmutat az uniós jogszabályokban előírtakon. Az EU várhatóan jövő tavasszal zárja le a vizsgálatát és hozza meg a döntését erről – írta meg a The Wall Street Journal.
Hatalmas bírságot kap a Meta a Facebook Marketplace miatt, beérett a büntetés
Közel egymilliárd dolláros EU-s bírságot kapott a nyakába a Meta, mert a vizsgálat bebizonyította, hogy olyan adatokat használt fel a Facebookon hirdető rivális platformoktól, amelyekkel a Marketplace-t erősítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.