Azt lehetett gondolni, a spanyoloknak, pontosabban Pedro Sánchez által vezetett szocialista kormánynak nem lesz annál csúnyább húzása a Talgo-felvásárlás ügyében, mint hogy hasból bemondott nemzetbiztonsági okokból megfúrta a Magyar Vagon csoport tulajdonszerzését. Most azonban frissen kiderült, legalább egy övön aluli ütésük még maradt a tarsolyban.
A spanyol központi hírszerzés, a CNI ugyanis a napokban közölte, hogy nem fogja feloldani a szakmai körökben erősen megkérdőjelezett Talgo-jelentés titkosítását. Így aztán nagy valószínűséggel sosem derül ki, mire alapozva állították, hogy a magyar befektetők orosz befolyás alatt állnak, és emiatt nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek.
Csak a tényszerűség kedvéért: a Magyar Vagon az elsők között volt Európában, amely az orosz–ukrán háború kitörését követően felszámolta az oroszokkal való együttműködést. Ahogy az is igaz, hogy a Talgo 2011-ben megállapodást kötött az orosz vasúttársasággal, az RZD-vel, a dokumentumot Szentpéterváron írták alá az akkori spanyol miniszterelnök, José Luis Rodríguez Zapatero jelenlétében. A Talgo azt vállalta, hogy a legmodernebb vasúti berendezéseket szállítja le az RZD-nek, ami lehetővé tette a Moszkva és Berlin közötti közvetlen vasúti kapcsolat létrehozását Fehéroroszországon keresztül.
Tehát ezen az alapon a Talgo orosz beágyazódottsága is megáll.
Visszatérve a jogi helyzetre, papíron ugyan a spanyol legfelsőbb bíróság kérhette volna a spanyol szolgálatokat, hogy tegyék hozzáférhetővé a vizsgálatukat, de a teljesítésére semmilyen realitás nem látszott. Ennek szimplán a spanyol kormány taktikai húzása az oka: azzal, hogy hírszerzési jelentésekre hivatkozva emelt vétót, olyan terepre emelte a jogi háborút, amelyet lényegében lehetetlen megnyernie a magyar konzorcium jogászainak.
A spanyol legfelsőbb bíróság ugyanis nem bírálhatja felül a CNI állásfoglalását, mivel nincs rá kompetenciája, az egyedül a végrehajtó hatalmi ágnak, tehát a spanyol kormányzatnak felel. Így aztán könnyen lehet, hogy a spanyol hírszerzés okfejtése ugyan légből kapott, és valójában a spanyol vonatgyártó, a Talgo eladása semmiféle nemzetbiztonsági kockázatot nem jelent, ha a vevő a Magyar Vagon csoport, mégis mindez jogerős cáfolatot soha nem kap már.
Ez lehet a vége – magyar szempontból – az évszázad üzletének.
A spanyol kormány lényegében körbebástyázta magát azzal, hogy hírszerzési jelentést kért be a Magyar Vagonról, függetlenül annak tartalmától. Ezzel ugyanis lehetetlenné vált, hogy a magyarok nyerjenek jogi úton.
A spanyol média értesülése szerint a magyarok október legvégéig nyújthattak volna be keresetet a legfelsőbb bírósághoz a spanyol kormány döntése ellen. Minden jel szerint ez azonban nem következett be, miután a Magyar Vagon beláthatta, hogy lehetetlen küldetés fordulatot elérnie a bíróságon, cserében viszont költséges. Lapunk írásban kereste a cég illetékeseit, amint válasz érkezik, közzétesszük. Arról is érdeklődtünk, hogy ha a spanyol igazságszolgáltatás előtt nem is, de az európai jogi fórumokon élnek-e a fellebbezés lehetőségével.
Az ugyanis, hogy a spanyol kormány kigolyózta a magyarokat a Talgo megvásárlásából, felveti az uniós alapjogok sérelmét, kiváltképp a tőke szabad áramlásának biztosítását.
Ugyanakkor nem csak a legfelsőbb bíróság előtt maradhat el a pereskedés. Sajtóinformációk szerint ugyanis a Talgo kisebbségi részvényesei, akik együttesen a spanyol vonatgyártó vállalat 50 százalékával bírnak, és mintegy 8000-en vannak, szintén leállították a kormány elleni fellebbezésüket. Ezt azzal indokolták, hogy meg akarják várni, lesz-e új vevő. Pedig néhány héttel korábban az őket tömörítő egyesület bejelentette, hogy bíróságra mennek védelemért a kormányzati beavatkozással szemben.
Jelen állás szerint a baszk Sidenor áll a legközelebb ahhoz, hogy kisebbségi részesedést szerezzen a fő részvényes Trilantic tulajdoni hányadában. Az biztosnak tűnik, hogy ha tesz is ajánlatot, az jóval elmarad majd a Magyar Vagonétól.
A veszteség tehát aktuálisan 193 millió euró, átszámítva mintegy 77 milliárd forint. Ennyit vett ki a spanyol kormány a részvényesek zsebéből azzal, hogy megfúrta a Magyar Vagon tulajdonszerzését. Hiába is akad új vevő, ezt senki nem fogja visszapótolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.