A Stellantis autóipari óriás kedden bejelentette, hogy bezárja a az egyik legöregebb brit márkának, a Vauxhallnak a lutoni üzemét, ahol elektromos furgonokat gyártottak.
A BBC értesülései alapján a vállalat, amely többek között a Citroen, a Peugeot és a Fiat márkákat is birtokolja, az elektromos furgonok gyártását egy másik brit üzemben, Ellesmere Portban fogja összevonni.
A Stellantis szerint a döntést az Egyesült Királyság fojtogató EV-szabályai miatt kellett meghozniuk, amelyek a szigor mellett semmit sem tesznek a fiatal ágazat nyereségessé tétele érdekében.
Az autógyártók körében egyre nagyobb az aggodalom az EV-értékesítési célokkal kapcsolatban, és sokan, köztük a Vauxhall tulajdonosa is, azt követelik, hogy a kormány tegyen többet a fogyasztói kereslet fellendítése érdekében.
Az elektromos meghajtásra való átállás részeként a gyártóknak a személygépkocsik és kisteherautók bizonyos százalékát nulla károsanyag-kibocsátással kell értékesíteniük – ez pedig óriási költségekkel jár, miközben nagyon nehéz vevőket találniuk a gyenge töltőinfrastuktúra mellett.
A jelenlegi szabályok szerint az EV-knek idén az autógyártók személygépkocsi-eladásainak 22 százalékát, a furgoneladások 10 százalékát kell kitenniük. Minden olyan eladásért, amely a mandátumon kívülre esik, a cégeknek 15 ezer font bírságot kell fizetniük.
Az Egyesült Királyságban gyárral rendelkező márkák a szabályok enyhítését sürgetik a kormánytól, azzal érvelve, hogy az EV-k iránti kereslet nem elég erős, és több ösztönzőre van szükség ahhoz, hogy az autósok teljesen elektromos meghajtásra váltsanak.
Az ipar részéről érkező erős nyomás hatására Jonathan Reynolds üzleti miniszter várhatóan még kedden konzultációt hirdet a szabályokról.
A klímavédelem szempontjából a bezárás különösen kellemetlen, mivel a Vauxhall lutoni üzemében az erről szóló döntés előtt 2025-től kellett volna megkezdeni a közepes méretű Vivaro Electric furgon gyártását. Ráadásul a vállalat más márkáinak, köztük a Citroën, a Peugeot és a Fiat elektromos modelljei is ott készültek volna.
A lutoni üzem jelenleg 1100 embert foglalkoztat, akik megélhetése most veszélybe került, és a Stellantis nem közölte, hogy mit tervez a dolgozók jövőjének a biztosítására.
Nyíltan megfenyegette az autósóriás a brit kormányt: leállíthatják a gyártást - beruházási válságban Anglia
Maria Grazia Davino, a Stellantis vezetője úgy fogalmazott, ha a brit piac ellenségessé válik számukra, kiértékelik, hogy máshol termeljenek-e. Az autóipari óriás szerint London egyre inkább ellenséges üzleti környezetet teremt az autógyártók számára, különösen a zöld átállást támogató intézkedéseken keresztül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.