Miközben odahaza súlyos válságát éli, Amerikában előremenekül a Volkswagen, amely növelte a Rivian elektromosautó-gyártóba fektetett tőkéjét, az eddig beígért 5 milliárd dollárt most – Donald Trump megválasztott elnök tetszésére is pályázva – 800 millióval toldotta meg.
A két cég júniusban win-win alapon társult, sokak meglepetésére a németek a pénzszűkében lévő, amúgy kiváló minőségű elektromos kisteherautókat és városi terepjárókat (e-SUV) gyártó Riviant választották partnerüknek az elektromos átállás amerikai ízlésnek megfelelő végrehajtásához.
A németek a hardveroldalon, az amerikai startup pedig szoftveroldalon emelkedik ki a mezőnyből, így kettejük kombinációja nyerő párost alkothat. Közös vállalatuk alapjait letették, s a nem túl ötletesen Rivian & VW Group Technology LLC-re keresztelt cég már meg is kezdte az elektromos járművek architektúrájának és szoftverének fejlesztését. A tőkebefektetés hírére a 11 milliárd dolláros piaci értéket képviselő Rivian részvényárfolyama 9 százalékkal erősödött.
A Volkswagen pénzinjekciója révén biztosítható, hogy a Rivian által kifejlesztett új architektúrára épülő R2-es elektromos SUV sorozatgyártása időben megkezdődhessen. A Riviannek jelenleg két modellje van a piacon:
Az előbbi 72 ezer dolláról, az utóbbi 77 ezerről indul, azaz a luxuskategóriát képviselik (egy dollár = 387 forint). Emellett legnagyobb részvényesük, az Amazon számára gyártják az elektromos furgonokat, ebből összesen százezret rendelt a világ vezető e-kereskedelmi vállalata.
Az elektromos autók iránti kereslet lanyhulására válaszul és szélesebb vásárlói közönség kiszolgálására
a Rivian lefelé nyit az R2-es e-SUV-vel, amelynek 45 ezer dolláros tervezett ára tudásához mérten barátinak számít.
A tömeggyártás 2026-ban indulhat, míg egy évre rá az R3-as 37 ezer dolláros crossoverrel robbantana a piacon a Rivian.
Az új architektúrát használó első jármű, az R2 egyelőre a Rivian jelenlegi egyetlen, Illinois állambeli Normalban található gyárában készül majd. A modell sorozatgyártását a vállalat georgiai telephelyén folytatnák, amennyiben annak építését végre megkezdhetik.
Ehhez a Volkswagen segítsége nagyban hozzájárulhat, de számítanak a kormányzat támogatására is. A cég a múlt hónapban szövetségi hitelért folyamodott az építkezés megkezdéséhez. Ha szerencséjük van, akkor a kért összeget a zöldpolitika mellett elkötelezett Biden-kormányzat a rendelkezésükre bocsátja – még a klímaszkeptikus Donald Trump hivatalba lépése előtt.
A továbbiakban a Volkswagen az összes amerikai modelljét a Rivian architektúrájára építi.
A VW által feltámasztott Scout Motors új elektromos járművei szintén ezt használják majd. A németeknek a partnerség abban is segít, hogy botladozó, a fejlesztésekkel folyamatosan csúszásban lévő szoftveres vállalkozásukat, a Cariadot rendbe tegyék, veszteségeiket ledolgozzák.
Az Európában súlyos költségcsökkentési programot – gyárbezárások, tömeges elbocsátások, általános, 10 százalékos bércsökkentés stb. – hirdető Volkswagen háza tájáról egy újabb rossz hír is érkezett kedden.
Luxusautó-gyártó leányvállalatának, a gyenge üzleti teljesítményt mutató Audinak nem sikerült vevőt találnia a nehéz helyzetben lévő Brüsszel melletti gyárára, ugyanis az a meg nem nevezett haszonjármű-gyártó, amellyel tárgyalásokat folytattak, visszalépett az üzlettől. Ezzel egy újabb lépéssel közelebb kerültek az üzem végleges bezárásához. Az Audi szóvivője egyszersmind jelezte, hogy cége részéről
az aktív befektetőkeresés ezzel lezárult, most az elbocsátási program feltételeiről kezdenek el tárgyalni
a háromezer főt foglalkoztató üzem kollektívájával. A működését 1949-ben amerikai Studebakerek összeszerelésével kezdő, majd egymillió VW Bogárral folytató vorsti üzemben már egyedül az Audi elektromos csúcsmodelljének, az Q8 e-tronnak a gyártása folyik, de az is csak február végéig.
A járműre ugyanis olyan alacsony már a kereslet, hogy arra egy komplett gyárat nem érdemes fenntartani. Az üzem alternatív hasznosításával foglalkozó munkacsoportnak sem sikerült életképes megoldást találnia a lehető legtöbb munkahely rövid távú megőrzésére sem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.