BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BYD: kifulladóban a növekedés, radikálisan csökkentik a termelést

A legnagyobb kínai autógyártónál átmenetileg elrendelték a termelés csaknem harmadával való csökkentését, akkorára duzzadt már az eladatlan raktárkészletük. A BYD dinamikus fejlődése látszólag töretlen, de mögötte a kínai autóipar súlyos problémái is felfedezhetők.

A BYD lassan belefullad a raktárkészletébe, olyan tempóban ontja magából az új generációs (NEV) autókat. Az e téren világelső kínai társaságnál a felhalmozott, 3,2 hónapra elegendő készlet mérséklése érdekében most radikális termeléscsökkentésről döntöttek. Az iparági átlag egyébként 1,4 hónap, ez is indokolja, hogy a BYD-nél a túltermelési válság jeleit érzékelve több kínai gyáregységben leállítsák az éjszakai műszakot, más üzemekben pedig legalább harmadával fogják vissza a termelést – tudta meg a Reuters vállalatközeli forrásoktól, konkrét helyszínek és mennyiségek említése nélkül. 

THAILAND-BANGKOK-BYD-PREMIUM BRAND-LAUNCHING, byd
Vang Csuan-fu, a BYD alapítója az autógyártó elért eredményeit méltatja / Fotó: Xinhua via AFP

Egyikük a túltermeléssel, másikuk a költségek leszorításával magyarázta az intézkedéseket. Több új modell sorozatgyártásának elindítását is elcsúsztatták, ahogy a kapacitásnövelési terveket is jegelik egy időre. A Szegeden az európai piac kiszolgálására óriásgyárat építő BYD tavaly világszerte 4,27 millió

  • elektromos autót,
  • plugin (tölthető) hibridet
  • és haszonjárművet 

értékesített, míg az idei tervet 5,5 millió egységre srófolták fel, ebből 800 ezret exportra szánnak. Az év első öt hónapjában a BYD 1 763 369 darabos értékesítése 38,7 százalékkal haladta meg a tavalyi azonos időszakét, tehát a 30 százalékos idei növekedési tervet időarányosan túlteljesítették.

A BYD papíron még száguld

A gondok már tavasszal látszódtak, mivel a robusztus bővülési dinamikához képest a kínai felvevőpiac már szűknek bizonyult, ezért az erőforrásaikat inkább az export felturbózására fordították. A hazai igények visszafogottabbá válását papíron el tudta tüntetni az export 112 százalékos növekedése, ami 374 217 darab jármű kivitelét jelentette májussal bezáróan.

China Automobile Export Growth
A BYD nyolctagúra tervezett flottájának első eleme, az Explorer No. 1 tavaly január óta szeli az óceánt /Fotó: NurPhoto via AFP

Mint arról beszámoltunk, a BYD az export kiszolgálására épített hajóparkját kedden új taggal bővítette, így a nyolc egységre tervezett flottából már heten vannak vízen, közülük öt már élesben szállítja a BYD-autók ezreit külföldre.

Megzavarodtak a befektetők is

Az első számú riválist, a Teslát az értékesítési statisztikában maga mögé szorító BYD a hazai piacon durva árcsökkentési háborút indított, ezzel Peking rosszallását is kiváltotta. A legolcsóbb modelljét már 2,69 millió forintnyi jüanért haza lehetett vinni a készletkisöprési akció keretében. A májusi árcsökkentési akcióba belerokkant az egyik, húsz BYD-kereskedést menedzselő díler, előre jelezve a bajt.

Mostani döntésével a BYD megzavarta a dinamikus fejlődést részvényvásárlásokkal támogató befektetőket is, erre utal, hogy a szerdai 2,6 százalékos árfolyam-erősödés a Reuters hírére semmivé vált, sőt 1 százalékos mínuszba fordult az autógyártó kurzusa.  

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint áprilisban 13 százalékkal, májusban viszont már csak 0,2 százalékkal nőtt a BYD termelése az egy évvel korábbi időszakhoz viszonyítottan. Mindkét dinamika a legalacsonyabb 2024 februárja óta, amikor is a hosszúra nyúlt holdújév miatt lassult a termelés.

Az autópiaci feszültségek enyhítésében kulcsszerepe lesz Pekingnek, 

az autókereskedői kamara a kormánytól várja, hogy észre térítse a növekedési mániában szenvedő autógyártókat, elérve, hogy a piac igényeihez méretezzék terveiket és kapacitásaikat.


 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.