A gyermekvédelem kiterjedt, több szakterületet is felölelő téma, amely érinti a jog, a pszichológiai, a média, az oktatás területét, de ugyanígy fontos a szülőknek és a gyermekek is – hangzott el „A nevelés online dimenzió” című gyermekvédelmi workshopon. A programot már harmadik éve szervezi meg a Mathias Corvinus Collegium (MCC), amelyen minden alkalommal a szakma „krémje” tart előadást. Ezúttal főként a sharentinggel foglalkoztak, ezen belül szó volt szülői felelősségről, a gyermek online identitásáról és érzékenyítésről – mondta el Monori Zsuzsanna Éva, az MCC Közjogi Közjogi Műhelyének és az NMHH Médiaintézetének munkatársa.
A szülők többsége szereti megörökíti gyermekei legfontosabb pillanatait, amely természetes dolog. Egy magyar felmérés szerint viszont
a szülők 56 százaléka rendszeresen posztol a gyerekéről fotót, közülük 40 százalék ezt nyilvánosan teszi, és csak 23 százalék gondolja azt, hogy ebből a jövőben probléma lehet.
Ugyanakkor a gyermekeknek is van joguk az online identitáshoz, ráadásul egyszer felnőnek. Sok szülő, amikor gyermekét fényképezi, majd megosztja a különböző közösségi platformokon, ezt nem veszi figyelembe, nem találja problémásnak, így a gyermekek egy részétől már egészen kicsi korban elveszik e jogot.
Ennek hatásai felnőtt korukban fognak igazán jelentkezni. Ezért is szükséges a szülők figyelmét felhívni erre – hangzott el a rendezvényen, ahol szakemberek segítségével járták körbe a sharenting problematikáját, amely kifejezés 2012-ben jelent meg először a nemzetközi sajtóban és az angol megosztás share, valamint a szülőség, parenting fogalmak összevonásával született.
Dr. Pászthy Bea Prima Primissima-díjas gyermekorvos, gyermekpszichiáter a fiatalok online aktivitásáról, virtuális közösségi életéről, az őket nyomasztó problémákról beszélt, arról, a gyermekeknek miért is van szükségük virtuális személyiségre. Úgy fogalmazott: talán nem volt olyan generáció, amelyik annyira veszélyeztetett lett volna mint a mostani, az Alfa generáció, vagyis a 2010 után születettek.
Minden nemzet fejlettségét, közösségi erejét, jövőképességét az határozza meg, hogyan bánnak a gyerekeikkel és sajnos nem bánunk jól velük
– vélekedett a szakember, aki szerint a fogyasztói társadalmakra jellemzően nálunk is elmagányosodottak a gyermekek. Pászthy Bea szerint azért nem sikerül megelőzni a cyberbullingot, vagyis online bántalmazást, zaklatást sem, mert többnyire azt sem tudjuk, mit csinálnak a gyermekek az interneten, milyen borzalmas tartalmakkal találkoznak és mennyire egyedül vannak mindezzel.
A legsúlyosabb gond velük kapcsolatban: a mentális probléma előretörése. Magyarországon ma minden 5. gyermek mentális problémákkal küszködik, minden 7. pedig pszichiátriai diagnózissal rendelkezik
– sorolta, majd hozzátette: ez kormányzati szinten sincs eléggé komolyan véve.
Balatoni Mónika a Nemzeti Közszolgálati Egyetem mesteroktatója egy nemzetközi kutatást említett, amely véleménye szerint az itthoni helyzetre éppen ugyanúgy igaz. A kutatás szerint 5-ből 4 szülő úgy véli: a folyamatos digitális eszközhasználat fejleszti a gyerekeket. „A gyermek 9 éves koráig semmiből nem marad ki, ha nem használ digitális eszközöket” – mutatott rá, hozzáfűzve, úgy tűnik, hogy maguk a szülők sem tudják eldönteni, a médiából érkező információ hasznos vagy káros.
Az oktató arra figyelmeztette a szülőket, ne csak azt nézzék, hány órát tölt el a gyermek a digitális eszközzel, hanem azt is, mit néz rajta és az hogyan hat a személyiségére. A szakember szerint a gyermekeket tekintve is jellemző a túlzott tartalomfogyasztás, amely hatására
csökken a koncentráció, az együttérzés, a tanulási képesség, a figyelem, a szabadság mértéke, a memória, a magabiztosság, miközben növekszik a képernyő előtt eltöltött idő, az agresszió, a bizonytalanság, bizalmatlanság, közöny, dopamin függőség és az elrugaszkodás a valóságtól.
A sharentinggel kapcsolatban a szakértők úgy vélik, sokkal jobban kellene figyelni a gyermekekről posztoló szülőknek. Érdemes minden gyermekes szülőnek feltennie magának a kérdést, hogy az
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.