Több fogás is található azon a rendeleten, amely megtiltja, hogy május 27-től a külföldi autósok is tankolhassanak a tavaly november 15-től literenként 480 forinton befagyasztott árú magyarországi benzinből és dízelből – mutattak rá a VG-nek piaci szereplők.
Már az is problémás volt, hogy a jogszabály nem adott elég időt az új számlázásra való átállásra, pedig a váltáshoz jelentős informatikai fejlesztésre volt szükség. Előzőleg ugyanis csak a nagynyomású töltőpisztolyok esetében kellett megoldani, hogy hol 480 forintos, hol annál jóval drágább gázolajat lehessen velük vételezni, most viszont minden kútoszlop minden normál terméket adó pisztolyánál lehetővé kellett tenni a kétfajta ár alkalmazását az azonos termék esetében.
Az ezt szükségessé tévő rendelet azért kívánja távol tartani az ársapkás benzintől és gázolajtól a külföldieket, mert ősz óta olyan mértékben megnőtt az üzemanyag-turizmus, hogy már ellátási problémával fenyegetett. (Éppen a felvásárlási roham lerövidítése volt a rövid átállási idő hivatalos magyarázata is.) Ám mivel a hazai és a külföldi autósok közötti különbségtétel uniós jogot sérthet, az érintett hazai szabályozás alkalmazása perek sokaságával fenyeget. Ha a panasztevő egy nagyobb töltőállomást citál bíróság elé, az könnyebben elviseli majd a per költségeit, perbe hívhatja maga mellett a magyar államot, vagy kártérítést követelhet tőle. Egy kisebb, fehér kút elvérezhet a hercehurcában.
A múlt hét elejére a nagyobb töltőállomások végeztek a számlázásuk átalakításával, egy másik alapprobléma azonban jelenleg is él. A töltőállomások tulajdonosainak, üzemeltetőinek ugyanis nincs hatósági jogkörük, így eszközük sem arra, hogy az autósokkal igazoltassák magyar állampolgárságukat. Igazolás híján viszont a jogszabály szerint csak piaci árú üzemanyagot adhatnak el, ám az ilyen helyzetek a valóságban nemegyszer vitákhoz, rendőrök hívásáig fajuló atrocitásokhoz vezetnek. Igaz, a magyar rendszám megléte jellemzően elégnek tűnik a jogosultság igazolására.
Nyitott maradt az is, hogy a hatósági áras tankolásra jogosult autós milyen módon és mennyit tölthet – egyáltalán tölthet-e – üzemanyagot kannába, mopedbe, utánfutón lévő jetbe, hajóba, benzines fűnyíróba. Megteheti-e, hogy autója feltöltése után nem teszi vissza a helyére pisztolyt, hanem áthelyezi az előbbi eszközök valamelyikébe? És mi a teendő, ha eleve csak „rendszám nélküli” kannával érkezik?
Kavart némi vihart az a bel- és a külföldi sajtóban is megjelent hír is, hogy viszonossági alapon a szerb és a szlovén állampolgárok továbbra is átjöhetnek tankolni. Mert jöttek is. Csakhogy az erre vonatkozó rendelet még nem jelent meg, így nem jár nekik a 480 forintos üzemanyag, ők azonban meg vannak győződve arról, hogy a kutasok becsapják őket.
A tét a fenti esetekben a kutasokkal való veszekedéseken túl maga a tankolás költsége: holnaptól a gázolaj literjéért piaci feltételek mellett a jelenleginél 30 forinttal többet, akár bő 800 forintot kell fizetni a Holtankoljak.hu előrejelzése szerint, a benzin átlagára marad 770 forint körül. Piaci áron azonban nagyon kevés üzemanyag kel el Magyarországon a két alaptermék árának tavaly november 15-i maximálása óta, a mennyiséget kissé növelhetik az autóval érkező külföldi nyaralók.
A töltőállomás-üzemeltetők fél éve vastagon veszteségesen üzemelnek, mert a hatósági áras termékeket csak veszteséggel tudják eladni, e mínuszuk pedig nem jön vissza a bevételeik mintegy 15 százalékát kitevő shopokon és az autómosókon. Ilyen helyzetben érte őket új teherként az extraprofitadó, amely a tavaly novemberig befizetett kiskereskedelmi különadó 80 százaléka.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.