A lengyelországi Orlen nem járult hozzá, hogy csehországi leányvállalata ugyanúgy kifizesse az orosz Transznyefty helyett a tranzitdíjat az Ukrtransznaftának, ahogyan azt a magyar Mol és a szlovákiai Slovnaft megtette – állítja az Oilcapital. Csehország és Lengyelország képviselői keresik a megoldást a problémára.
A lengyel Rzeczpospolita azt írja, hogy Prága nem tartotta hitelesnek az orosz magyarázatot az Ukrajnán keresztüli tranzit felfüggesztésének okaira,
a szlovákiai olajszállító vállalat, a Transpetrol vezetőjének asszisztensét, Linda Vaskovichovát idézve, aki közölte, hogy egyelőre nem áll helyre az Oroszországból az Ukrajnán áthaladó Barátság vezetéken keresztül Csehországba irányuló olajszállítás.
Jozef Síkela, a cseh ipari és kereskedelmi minisztérium vezetője szerda este újságíróknak elmondta, hogy mivel Csehország legnagyobb finomítói a lengyel PKN Orlen tulajdonában vannak, Prága és Varsó azon dolgozik, hogy újraindítsa az olajellátást Csehországba. Ennek „jogilag és technikailag megfelelőnek” kell lennie.
Az Ukrtransznafta augusztus 4-én állította le az orosz olaj továbbítását a Barátság vezeték déli ágán keresztül, amely Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot látja el orosz olajjal. (A vezeték északi, Fehéroroszországot átszelő ágán zavartalanul érkezik az orosz olaj Lengyelországba és Németországba.) Az orosz lap úgy fogalmaz, hogy az orosz fél az uniós szankciók miatt kénytelen volt leállítani az ukrán területen áthaladó olajtranzit pénzátutalását. Magyarország és Szlovákia azonban megállapodott Kijevvel, hogy ők maguk fizetik az ukrán félnek az érintett tranzitdíjat, és ez meg is történt, újraindult e két ország irányába a szállítás, de Csehországba a fenti okból nem: az ottani legnagyobb olajfinomító a lengyel PKN Orlené, ezért a cseh fél Varsó jóváhagyása nélkül nem választhatja a magyar és a szlovák fél által választott megoldást. Csehország stratégiai olajtartaléka – mint minden uniós országé – körülbelül három hónapos felhasználásra elég. (Igaz, az Orlen litvínovi finomítójának hidrokrakkolóját július 20-án leállították egy robbanás és egy tűz miatt.)
Egy több hírügynökség által is hivatkozott sajtótájékoztatón Richard Sulík szlovák gazdasági miniszter azt mondta, hogy a Mol leányvállalata, a Slovnaft által kifizetett augusztusi tranzitdíj 9-10 millió euró, azaz körülbelül 9,3-10,4 millió dollár volt. A Mol nem közölte, hogy ebből mekkora hányad jutott rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.