BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezért lassították le az Európába tartó gázszállító hajókat

Korábban arról szóltak a hírek, hogy azért nem jön a cseppfolyósított gáz (LNG), mert Európa nem tudja fogadni. Ám a szállítóhajókat azért lassították le, hogy kivárják a magasabb árakat – írta a Handelsblatt. Gigantikus „úszó gáztárolók” jöttek létre Európa nyugati partjainál.

Számos híradás szólt az utóbbi hetekben arról, hogy azért várakozik jó pár cseppfolyós gázt (LNG) szállító hajó az energiára szomjas Európa kikötőiben, mert nem tudja fogadni a gázt az infrastruktúra. A Handelsblatt prózaibb okot talált arra, miért lassultak le a szállítások.

Inside The Cheniere Sabine Pass Liquefaction Facility
Fotó: Bloomberg

A német lap a Szeisu Maru nevű, 288 méter hosszú LNG-hajó példáját említi, amely háromcsomós sebességgel napok óta Hága és Rotterdam közt pöfög a tengeren. Ugyanilyen csigatempót figyeltek meg a Grace Dahlia LNG-tanker esetében a madeirai Funchalnál, ezt teszi a Sinsu Maru Portugália közelében és a Rudolf Samoylovich a Csatorna bejáratánál.

Több mint 30 cseppfolyós gázt szállító tanker úszkál az európai partok közvetlen közelében

– írta a londoni székhelyű Vortex piacelemző cég. A Vesselfinder nevű online helymeghatározó portál szerint ezek három-nyolc csomós sebességgel utaznak, ami a félgőznél is lassúbb.

A konténerszállítók korábbi dugójától eltérően ez a csigatempó nem annak tudható be, hogy elégtelenek lennének a kirakodási kapacitások Rotterdamban vagy a spanyol Barcelona, Huelva és Gijón kikötőben – írta a lap.

A londoni elemzők szerint a furcsa viselkedés oka, hogy az eladók magasabb árra várnak a szállítmányokért, melyek 60 százaléka Ausztráliából, Katarból és az Egyesült Államokból érkezik. Ennek megfelelően arra ösztökélték a szállítócégeiket – köztük az NYK-t, a Trans Pacific Shippinget és a DY Tankerst –, hogy fékezzék le a sebességet.

Ennek az lett a következménye, hogy gigantikus „úszó gáztárolók” jöttek létre a hajókból, különösen a Csatornán és a Cádizi-öbölben. Az ezeken a hajókon rostokoló földgáz 2,7 millió háztartás fűtésére volna elegendő egy egész évig.

A Handelsblatt számításai szerint a „befagyott” gáz értéke 3,4 milliárd dollár körül lehet a jelenlegi árakon. Ha azonban decemberig vagy januárig sem rakodnak ki, az európaiak a dílerek számítása szerint hajlandók lesznek megint többet fizetni.

Éppen ez az, hogy jelen pillanatban nem, hiszen a földgáz azonnali árai az őszkezdet rekordmagas szintjeiről drasztikusan csökkentek. A hektikus kereslet, a takarékoskodás és a szokatlanul meleg októberi hőmérséklet nyomán a gáztárolók sok európai országban megteltek. A németek és a franciák 99 százalékos töltöttségnél járnak, a belgák pedig éppenséggel 100 százalékot jelentettek.

 

 

 

 

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.