„Soha nem volt még annyi leürülés a Molnál, mint az elmúlt napokban: a teljes hálózatunkban jelentkezett részleges termékhiány és a töltőállomásaink negyedében volt teljes leürülés” – küldte el a Világgazdaság kérdéseire Bacsa Györgynek, a Mol ügyvezető igazgatójának a nyilatkozatát a társaság.
Az igazgató közölte: a napi forgalom a benzin esetében a normális piaci szint kétszerese, a dízelnél pedig közel a másfélszerese. Az ellátási helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás. A Mol mindent tőle telhetőt megtesz: a tankerautói éjjel nappal szállítanak, a munkatársai folyamatosan töltik a benzinkutakat, a szakemberei pedig a korábban meghibásodott üzem karbantartási munkáinak befejezése után azon dolgoznak, hogy a teljes Dunai Finomító fokozatosan újrainduljon.
A termelésből hiányzó árut importból pótolja a Mol – novemberben minden negyedik liter gázolaj Szlovákiából jött –, de a vállalata elérte a logisztikai kapacitásának határát: ennél több árut egyszerűen fizikailag nem tud behozni.
Az üzemanyaghiányra és a logisztikai problémákra kizárólag az import korábbi mennyisége hozhatja el a megoldást Bacsa György szerint. „Nem lehet elégszer rámutatni egy fontos tényadatra: az elmúlt években a magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett, és ez az ellátás szinte teljesen eltűnt.
Még egy ideális piaci környezetben is két-három hónapra lenne szükség ahhoz, hogy visszaépítsük a hiányzó importot és a hozzá kapcsolódó logisztikát, de a jelenlegi kilátások szerint inkább csökkenő termékbehozatallal kell számolnunk.
A Mol hónapok óta igyekszik rendkívüli importtal pótolni a kiesett mennyiséget, de a saját csatornáinkon keresztül már most sem tudjuk tovább növelni a hazai készleteket. A február 5-én életbe lépő EU-s szankció pedig elvágja az eddigi legfőbb importútvonalunkat is: nem tudunk behozni Magyarországra több üzemanyagot Pozsonyból, a Mol csoport saját finomítójából. Nemcsak az áru miatt, hanem logisztikai szempontból is kritikusan szükség van az importőrökre és az összes piaci szereplő együttműködésére” – állt a válaszban.
Bacsa György jelezte továbbá, hogy kollégái hetek óta napi 24 órában dolgoznak a Dunai Finomító karbantartásán. Áldozatos munkájukkal a műszaki problémákat elhárították, de még hosszú hetekre lesz szükség ahhoz, hogy újra elérjék a teljes termelési kapacitást, és a logisztikában is utolérje magát a társaság. Csúcsra fogják járatni a Mol gépezetét, de még ezzel sem tudják pótolni azt, ami most hiányzik: a 30 százalékos importkiesést, amely jelenleg az autósok, a benzinkutasok, a kiskutak és a nagy töltőállomások helyzetét is teljesen ellehetetleníti.
„A helyzet kritikus, a megoldás viszont kézenfekvő: lehetővé kell tenni, hogy a magyarországi üzemanyagkészletet importforrásokból építse vissza a piac” – szögezte le az igazgató.
Válaszában nem fogalmazta meg konkrétan, hogy e „lehetővé tétel” az üzemanyagár-sapka megszüntetését vagy a kedvezményes tankolásra való jogosultság jelentős szigorítását jelentené, de a Világgazdaság korábbi cikkei alapján más megoldás aligha képzelhető el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.