Beállt az elmúlt napokénál is nyomasztóbb, de várhatóan néhány hónapon belül oldódó helyzet az üzemanyagpiacon: megdrágult a normál benzin és a normál gázolaj, még sincs belőle elég. Ez azonban természetes, mi több, előre tudható következménye annak, hogy a kormány döntése értelmében vissza kell állítani ezeknek a termékeknek a piaci egyensúlyát, aminek első lépéseként és fő feltételeként szerda este 11-től búcsút vehettünk a literenként 480 forintos hatósági ártól.
Az első könnyebbséget az hozza a piacnak, hogy felfut a Mol százhalombattai finomítójának termelése. A kibocsátás megcsappanását az elhúzódó karbantartással magyarázta a társaság.
A második könnyebbség az lesz, ha a nagykereskedők – a Mol mellett az OMV, a Mabanaft, az Unipetrol, a főként prémiumterméket behozó Shell és mellettük számos kisebb rivális – újraindítják az importjukat, hiszen ismét megéri Magyarországon üzemanyagot eladni.
Normál esetben ezek a cégek gondoskodnak a hazai ellátás mintegy 30 százalékáról. „Valamennyit eddig is importáltak, hiszen ki kellett szolgálniuk a nem hatósági áron vásárló ügyfeleiket, most azonban nekiláttak a nagyobb mennyiség behozatalának előkészítéséhez” – mondta a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.
Ez azonban nem megy máról holnapra Bacsa György, a Mol Nyrt. ügyvezető igazgatójának tegnapi közlése szerint, hiszen a kereskedelmi szerződések megkötésén felül újra kell építeni a behozatalhoz szükséges logisztikát is. Ráadásul fel kell tölteni a töltőállomások általában három-négy napi készletet tároló tartályait, és pótolni kell az ország biztonsági készleteiből kivett mennyiségeket.
A visszarendeződés utáni üzemanyagpiacon várhatóan kevesebb termék fogy majd, mint az ársapkás időszakban, hiszen a benzin piaci átlagára 641 forint, a dízelé pedig 699, ami 33,5, illetve 45,6 százalékos drágulás. Lesznek, akik jobban meggondolják, mikor üljenek a volánhoz, és lesznek, akik döntően a tömegközlekedésre váltanak. A Világgazdaság megkérdezte a MÁV-ot, készülnek-e a vonat- és a buszjárataik sűrítésére, kapacitásainak növelésére az utasok várható növekvő száma miatt, a következő választ kaptuk: „a MÁV-Volán-csoport folyamatosan figyelemmel kíséri az utazási igények alakulását, és lehetőségeihez mérten mindent megtesz az esetlegesen megnövekvő utasforgalom kiszolgálása érdekében."
Azok, akik a benzinszűke idején az elmúlt napokban kénytelenek voltak – és még lesznek is egy ideig – prémiumterméket vásárolni, nyilván visszaállnak a normál termékre, amint tehetik. Nem tudni, hogy a prémiumbenzin és -gázolaj piacának ideiglenes bővülése okoz-e látható kiugrást a MÁSZ tagvállalatainak novemberi statisztikáiban, de Grád Ottó szerint éves szinten aligha.
Emlékeztetett, hogy az üzemanyagárak elszabadulása előtt évi 40-50 százalékkal is bővült a prémiumtermékek piaca, amit az is segített, hogy az autósok egy része szívesebben vásárolt az 5 százalékos bio-összetevőjű üzemanyagból, mint a 10 százalékos normálból. E növekedés azonban leállt a benzin és a dízel számottevő drágulásának hatására, a hatósági ár bevezetése pedig még inkább a normál termékek vásárlására ösztönözte az autósokat. A MÁSZ főtitkára szerint jó, ha a hatósági árakról a 2021. november 15-i előtti szintre visszaáll a prémiumtermékek értékesítése.
Sürgető a kis benzinkutak hetekkel ezelőtt leállt ellátásának az újraindítása. Ezzel kapcsolatban Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója azt tanácsolta e kutak üzemeltetőinek az ársapka eltörlése kapcsán tegnap este tartott kormányinfón, hogy vegyék fel a kapcsolatot a korábbi beszállítóikkal, és amint lehet, a Mol biztosítja az üzemanyagot.
Nem ígérte, hogy a jövő héten már kapnának árut a százhalombattai finomítóból, de a közelmúlt gyakorlata szerint a társaság egyébként is péntek délutánonként szokta tájékoztatni a kis kutakat, hogy további hét napig kell várniuk az árura.
Tegnapi cikkünk szerint egyébként e vállalati kör törekedett a Mollal stratégiai együttműködést létesíteni az ellátása érdekében, de a helyzet megváltozhatott a hatósági üzemanyagár kivezetésével. Keveset, de ezek a vállalkozások is profitálhattak abból, hogy egyes autósok egyéb híján prémiumterméket vásároltak, mert ilyet árul például az Auchan, az Avia, az Envi és a Mobil Petrol is.
A közeli hónapokban kedvező esetben megtöltenek minden lehetséges hazai üzemanyagtartályt, 2023. február 2-án ugyanis újabb kihívással néz szembe a hazai ellátás. Életbe lép az orosz olajból előállított üzemanyag kivitelének embargója, ami Magyarország számára azt jelenti, hogy a Mol akkortól nem tud termékeket hozni a szlovákiai finomítójából. Grád Ottó szerint a Slovnaftnál is felmerülhet a kérdés, hogy a létesítmény tudja-e, ha pedig igen, milyen arányban növelni a nem orosz olaj feldolgozását, de a mozgástere adott: ahogyan a százhalombattai Dunai Finomító, úgy a pozsonyi Slovnaft technológiáját is az orosz olaj feldolgozására optimalizálták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.