A lengyelországi PKN Orlen nem sokat variál az áraival annak alapján, amit a Holtankoljak oldaláról február 24-én délelőtt le lehetett olvasni. A társaság a 95-ös benzin literjét mindenütt 607 forintért, a normál gázolajét pedig 617 forintért mérte. Ehhez és a cikk további megállapításaihoz azonban hozzá kell fűzni, hogy a tucatnyi helyszínen megvizsgált mintegy 60 töltőállomás benzin- és gázolajáraiból levont következtetések csak az adott időpontra vonatkoznak, és bár lehetnek akár országos érvényűek is, de nem feltétlenül azok. Végül – bár igyekeztünk tipikus helyszíneket vizsgálni – a mintavétel az összetétele alapján sem reprezentatív.
Viszont amit megtudunk belőle, az érdekes. Mindenekelőtt az, hogy az Orlen két említett ára a három nagy riválisáénál (Mol, Shell, OMV) minden esetben alacsonyabb. Erre a megállapításra úgy jutott a Világgazdaság, hogy a hivatkozott portálon kiválasztott helyszínek 5 kilométeres körzetében lévő töltőállomásokat vette sorra, mert arra kereste a választ, hogy egy autós egy adott helyszínen – töltőállomás-bokron belül – mely benzinkutak közül választhat. Kétségtelen, hogy ennél található jobb módszertan, de a célnak megfelelt. A nagyok közötti legolcsóbb voltával az Orlen jó úton lehet ahhoz, hogy növelje az induláskor szerzett piaci részesedését. (Kivéve, ha az árazása nagyjából azonos a 73 elemű hálózatának előző üzemeltetőjéével.)
A társaság még azokon a helyszíneken is kitart a literenként 607, illetve 617 forintos ára mellett – például Sármelléken –, ahol az öt kilométeres körzetében nincs más benzinkút.
Kiviláglott az is, hogy a másik három nagy riválisának is van egy jellemzően alkalmazott ára, amelytől csak esetenként tér el. Az OMV, amely a második legdrágább forgalmazó, a legtöbb helyen 609,9 forintot kér a normál benzinért, és 616,9 forintot a gázolajért. Ez a kijelentés azokra az esetekre vonatkozik, amikor a társaság eltér az alapárától, viszont az alapára az Orlen után a második legkedvezőbb, vagyis csak a harmadik legdrágább. A leggyakrabban alkalmazott árakat vizsgálva tehát a Mol a második legdrágább. (Az előbbi két mondattal az OMV kérésére egészítettük ki a cikket, a társaság ugyanis jelezte, hogy az alapáras táblázatunk adatai ütköznek a cikk azon állításával, amely az OMV a társaság a második legdrágább forgalmazó.)
Az OMV-n kívül egyébként csak a legdrágább kiskereskedő, a Shell bíbelődött még a 90 fillérre végződő árakkal a vizsgálat idején. A Shell a normál benzin literjét többnyire 611,9 forintért, a gázolajét pedig 627,9 forintért mérte. A Mol 617 forintos normál benzinje mindenütt épp 10 forinttal drágább az Orlenénél, a gázolajat viszont ahhoz hasonlóan 617 forintért adja. Ez utóbbi egybeesés azt is jelenti, hogy a Mol és az Orlen gázolaja között az autósok többnyire nem az ár alapján választanak, hanem például a töltőállomások konkrét elhelyezkedése, az azokon kínált szolgáltatások vagy egyéb, akár szubjektív tényezőket figyelembe véve. Cikkünk megjelenése után a Mol lapunknak példát hozott az említettől eltérő árazásra, szintén a holtnkoljak.hu alapján: Érden például mindkét Mol kúton 605 forintba került a gázolaj literje egy adott időpontban, míg az Orlennél 609, a Shellnél pedig 604,9 forintba. Persze a Mol nem tart ki minden esetben az alapgázolajárnál. A tucatnyi vizsgált helyszínen belül Szentgotthárdon, Siókon és Szekszárdon is van olyan kútja, amelynél a gázolajat 631 forintért adta.
A szentgotthárdi árakat mint határközelieket és mint nyugat-magyarországiakat vontuk be az összehasonlításba. Mint kiderült, a város öt kilométeres körzetében az autósok még a kisebb, azaz a fehér kutat közé sorolt Mobil Petrolt is választhatják, amelynél a benzin csak 594,9 forintba kerül, viszont a gázolaj 624,9 forintba. A szlovák határhoz közel fekvő Salgótarjában mind a négy társaság a fenti alapárát alkalmazta, csak a Shell egyik ottani egységénél van a másiknál bő 30 forinttal magasabb gázolajár is: 642,9 forintot.
Kelet-magyarországi nagyvárosnak (ahol Orlen-kút is van) Nyíregyházát választottuk. Nos, ott sem olcsóbb sem a benzin, sem a gázolaj, mint máshol, igaz, a jellemzőnek mondottnál magasabbra sem bukkantunk. Annál inkább a Balaton „orlenes” településein. Bár a lengyel társaság ezeken sem alkalmaz magasabb árat, Siófokon a Molnak, a Shellnek és az OMV-nek is van olyan töltőállomása, amelyeken a saját „alapáraiknál” legalább 20 forinttal magasabbat alkalmaznak. Szántódon az Orlen és Mol „alapáras”, más forgalmazó pedig nincs a közelben, és Balatonkeresztúron is csak a náluk jóval drágább (642,9 forint és 644,9 forint) Shell.
A Budapest-közeliség sem minden esetben csábította a négy nagyot magasabb árak érvényesítésére. Alapáraikkal dolgoztak Dunakeszin és Üllőn (ott Shell-kút nincs), továbbá Pilisvörösváron, ahol viszont a Shell kakukktojás, mert 644,9 forintért is kínál gázolajat. Érden csak az OMV drágább a szokásos önmagánál, a literenkénti benzinára 639,9 forint, a gázolaj 640,9 forint.
A fővárosban két kerület árait néztük meg. Lágymányoson (XI. kerület) az Orlenen kívül árul a másik három nagy cég is, de közülük csak a Shell vet be a magasabb tarifát, és megint csak a gázolajnál: a máshol már bevált 644,9 forintot. A
Józsefvárosban (VIII. kerület) minden forgalmazó az alapárával dolgozik, de erős is a verseny: 52 töltőállomást tüntet fel öt kilométeres körzetben a Holtankoljak.
Azt persze, hogy a nagy forgalmazók mennyire engedhetik meg maguknak, hogy a többségében alkalmazott áraiknál magasabbat is kiírjanak, a kisebb és jellemzően alacsonyabb árú töltőállomások autósokat elszívó közelsége is befolyásolja. Egy-egy Auchan-kútnál például 10-20 forinttal is lehet olcsóbb az üzemanyag, mint másoknál. A piacvezetőknek sok helyen a Mobil Petrol és az Avia is alákínál, nem beszélve a kisebb településeken működő, még olcsóbb töltőállomásokról. Ám olyan forgalmazók is vannak a kisebbek között, amelyek nem feltétlenül olcsóbbak listavezetőknél: ilyen az Oil!, a Centrum Oil vagy a Smart Oil. Amúgy jelen van ezen a piacon az MVM is: az MVM Mobiliti nevébe például Lágymányoson futhatunk bele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.