BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszélybe sodorhatja az üzemanyag árát a magasabb olajtranzitdíj

Júniustól negyedével nőhet az orosz importolaj tranzitdíja, augusztustól pedig még nagyobb lehet. Az ukrán szállítóvállalat a saját költségei emelkedésével magyarázza az emelési szándékát, de még nem tudni, hogy ebből a Mol mennyit kényszerül elfogadni. Ha azonban a nagyobb tarifa miatt nőnek a magyar olajcég költségei, a termékei is drágulhatnak.

Júniustól 25 százalékkal nőhet az olajszállítás díja a Barátság kőolajvezeték ukrajnai szakaszán – erről a Russia Today számolt be az orosz szénhidrogén-szállító vállalat, a Transznyefty közlésére hivatkozva. Ennek alapján Magyarország és Szlovákia az eddiginél tonnánként várhatóan 3,4 dollárral többet, összesen 17 eurót (18 dollárt) fizetne.

2017.05.19.  MOL százhalombattai Dunai Finomítója. Fotó: Móricz-Sabján Simon 2017.05.19.  MOL százhalombattai Dunai Finomítója. Fotó: Móricz-Sabján Simon
Drágábban kaphatja az olajat a hazai finomító.
Fotó: Móricz-Sabján Simon / Világgazdaság

Ez már a második tranzitdíj-növelés lenne az idén az érintett szakaszon, a januári 18,3 százalékot tett ki. Tavaly két alkalommal nőtt a tarifa. A mostani emelésről Ukrajna azét határozott az orosz portál szerint, mert az ukrán energia-infrastruktúra megrongálódása súlyos áramhiány okozott az országban, a költségei nőttek, üzemanyagból és tartalék alkatrészből pedig kevés van. A Kommerszant című orosz lap a múlt hónapban azt írta, hogy Kijev Moszkvának több mint 50 százalékkal emelné a tranzitdíjat. Az ukrajnai olajhálózat üzemeltetője, az Ukrtransznafta korábban azt jelezte, hogy két lépésben emelne díjat: június 1-jétől 25 százalékkal – tehát – tonnánként 14,6 dollárról 18,3 dollárra – augusztus 1-jétől pedig további 23,5 százalékkal, vagyis már 22,6 dollárra (21 euróra).

 

 

Az RT.com által hivatkozott sajtóértesülések szerint 

Kijev jelenleg is egyeztet a tranzitdíjakról Szlovákiával, Magyarországgal és Csehországgal.

A Magyar Nemzet néhány napja úgy értesült, hogy a Mol Nyrt. vezetői nem kívánnak közvetlenül tárgyalni az ukrán féllel, miután az Ukrtransznafta állítólag megzsarolta a magyar olajipari vállalatot az ukrán gabona importtilalmának lazítása kapcsán. Viszont a horvátországi Janaffal megállapodott a Mol egy hete az olajszállításról, de a tranzitdíj nagyságát nem tették közzé. 

A Világgazdaság érdeklődött a Molnál az ukrajnai tárgyalások állásáról és arról, hogy az érdemben magasabbra várt tranzitdíj miatt nőhetnek-e az üzemanyagok árai.

Amint megkapjuk a választ, frissítjük a cikkünket.

A mintegy négyezer kilométeres Barátság a világ leghosszabb kőolajvezetéke, oroszországi finomítókat köt össze cseh, német, magyar, lengyel és szlovák létesítményekkel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.