A Bosch szerint két évtized múlva a zöld hidrogén alapvető része lesz az energiamixnek. A hidrogéngazdaságban rejlő potenciált a cégcsoport is meglátta, így beszállt a száguldó fejlődésbe. Benéztünk a Bosch egyik cseh telephelyére, ahová a szerkesztőségünk meghívást kapott.
A Bosch Ceské Budejovice-i telephelyén a mobilitási szektorban főként személyautókhoz, buszokhoz és teherautókhoz köthető, üzemanyag-ellátással kapcsolatos szerkezetek kutatás-fejlesztésével, szolgáltatásokkal, valamint gyártással foglalkoznak. Az RBCB-nek is rövidített ipari komplexumban 3500-an dolgoznak, akik közül 900-an csak a fejlesztésre összpontosítanak. Az alkalmazottak itt fejlesztenek, laborokban tesztelnek és gyártanak is, azaz a komplexum az elejétől a végéig lefedi az új termékek előállításához szükséges folyamatot.
Az innovációs központban először látták vendégül a sajtó képviselőit, így a Világgazdaság a világon elsőként tehetett látogatást a vállalat cseh fejlesztési központjában. Itt a kutatás egyik fókusza a hidrogénnel kapcsolatos technológia a német központtal egyenrangú partnerségben.
A Bosch a technológiát a víz kezelésétől egészen a hidrogénnek a közlekedési eszközök üzemanyagtartályába juttatásáig fejleszti.
A hidrogén lehet a jövő energiahordozója, sőt, az már a jelen üzemanyaga. Mint ahogy a mérnökök részletes előadásaiból kiderült, a hidrogén előállításának és felhasználásának számos előnye van. A hidrogént használhatjuk a megújuló energiák tárolására, szállítására és felhasználására, ráadásul rendkívül kicsi karbonkibocsátással. Tehát a mobilitási ágazatnak gazdaságilag és környezetvédelmi szempontból nagy szerepe lehet a fenntartható közlekedésre való átállásban. Sőt, az egyik mérnök elmondása szerint robbanásnál a hidrogén biztonságosabb a gázolajnál, mivel az gyorsan elszökik a levegőbe és inkább felfelé irányul a lökéshullám.
Ami pedig az átlag felhasználóknak még fontosabb lehet, az az, hogy
egy személyautó tankjának hidrogénnel való feltöltése 3-4 percet vesz igénybe.
Egy kilogramm ilyen üzemanyag átlagosan száz kilométer megtételére elég.
A Bosch a 2026-ig tartó öt évben csaknem 2,5 milliárd eurót fektet hidrogéntechnológiákba, amelyek révén a jövőben hidrogénnel tankolhatunk a kutakon. A csoport ötmilliárd euró bevételt remél a befektetésektől az évtized végére.
A folyamathoz bármilyen víz megfelelő. A példa egyszerűségéért, vegyünk tizennyolc liter folyadékot, amit először egy különleges, a piacon jövőre megjelenő, vízkezelő rendszerrel megtisztítják 0,2 kilowattóra energia felhasználásával. A lépéssel kilenc liter, teljesen tiszta, ásványi anyagoktól mentes „éhes vizet” nyernek.
Ezután következik az elektrolízis, amihez 50 kilowattóra energiát használnak. A lépés után 1 kilogramm hidrogén keletkezik. Ha pedig mindehhez megújuló energiát használnak, akkor zöldhidrogénről beszélhetünk. A mérnökök hangsúlyozták, hogy a folyamathoz nincs szükség vegyszerre. Prioritáskén kezelik, hogy olyan technológiát állítsanak elő, amellyel a jövőben olcsóbban nyerhessenek energiát vízből, mint földgázból.
A készülékek prototípusait a német tulajdonú vállalatcsoport is megépítette, mint ahogy a járművek hidrogénmeghajtásáért felelős rendszert is. Utóbbit Németországban, Csehországban, Hollandiában, de még Spanyolországban is tesztelik, mind laboratóriumban, mind pedig az utakon.
A hidrogénmeghajtás ugyanakkor a hosszú távokon, nagy tömegű rakományokkal közlekedő, nehézteherjárművek számára a legmegfelelőbb. A jelenlegi technológia alapján
a hidrogén a teherautók, a haszongépjárművek és a nagyobb személyautók, például dzsipek üzemanyagának lehet ideális.
A kamionok 40 kilogramm hidrogénnel csaknem 900 kilométer megtételére képesek. A hidrogénmotort jövőre dobhatják piacra.
A Bosch vállalatot óriási multinacionális csoport, amely főként az autóiparnak szállít technológiai és szolgáltatói megoldásokat. A kutatás-fejlesztés területén 85 ezer alkalmazott dolgozik 7,2 milliárd eurós költségvetéssel. A vállalatcsoport törekedik a digitális megoldásokra és a mesterséges intelligencia használatára. A cég hazánkban négy városban képviselteti magát, ahol kutatás-fejlesztéssel, járművek elektromos és elektronikus rendszereinek fejlesztésével, gyártással, továbbá a dolgok mesterséges intelligenciájával – például okos otthonok területén a gépek egymás közötti kommunikációjának kidolgozásával – foglalkoznak. A cég az egyik legnagyobb ipari beszállító 18 ezer fő alkalmazásával Magyarországon. A Bosch magyar és cseh ágában is figyelnek a jövő szakembereinek és mérnökeinek képzésében: az egyetemisták és a középiskolások gyakorlati és elméleti oktatásában is részt vesznek.
A hidrogénben sokan látnak hasznot, így a német BMW Group, valamint a japán Toyota is. A hidrogénnel kapcsolatos magyar fejlesztéseket pedig Gidai Olivérrel, a Ganzair Kft. tulajdonosával készült podcastunkban jártuk körbe.
Jó ötlet a hidrogén, de ha szivárog, olyan káros lehet, mint a metánVilágszerte 500 milliárd eurós biznisz lehet a hidrogén 2030-ra, az Európai Unió is eurómilliárdokat szán rá, sőt, Magyarországon már Nemzeti Hidrogénstratégia is létezik, azaz vitathatatlanul fontos technológiáról van szó. Ám nemcsak előnyei, hanem potenciális veszélyei is vannak – ha nem figyelünk és cselekszünk megfelelően. Az intő példa a metán. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.