BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Oranienburg,,Germany,-,14.08.2008,-,Row,Of,Houses,With,Church

Amikor e-autót töltenek, nem jut áram a városnak

Egy németországi város esete jól példázza, mekkora feladatot ad a villamosenergia-hálózatoknak az ingadozó és jelentős nagyságú áramvételezés mellett a stabil ellátás fenntartása. Oranienburgban amiatt keletkezett zavar az áramszolgáltatásban, hogy a hálózat nem tudja kezelni a hőszivattyúk és az elektromos autók töltőiből származó terhelést.

A Berlintől északra fekvő Oranienburg városában rendre kifogy az áram a hőszivattyúk és az elektromos járművek (EV) töltése miatt– írja az eredeti forrásokat beidéző Oilcapital.

Oranienburg,,Germany,-,14.08.2008,-,Row,Of,Houses,With,Church
Az e-autók töltése áramellátási problémát okozott a német városban / Fotó: Shutterstock

 

Féket kaphat az e-autók töltőinek telepítése  

A helyzet már odáig fajult, hogy a helyi hálózat stabilitásának megőrzése érdekében az önkormányzati közművek egyelőre nem hagyja jóvá új lakások új csatlakozását vagy a meglévő házak csatlakozási kapacitásának növelését. Ez vonatkozik például a hőszivattyúk és az elektromos járművek otthoni töltési infrastruktúrájának csatlakoztatására – áll a város honlapján a polgároknak szóló üzenetben. Vagyis a helyi villamosenergia-hálózat egyszerűen nem bírta el a rengeteg energiaigényes berendezésből származó többletterhelést. 

A város illetékesei úgy vélik, hogy az áramhiány a bevándorlás miatti gyors népességnövekedésnek és a hálózati csatlakozások ennek megfelelő növekedésének tudható be.

Saját adatai szerint az oranienburgi közmű több mint egy éve további kapacitást kért az alállomási hálózat üzemeltetőjétől, de az üzemeltető E.dis nem reagált megfelelően a kérelemre. Bár a városban dolgoznak egy új nagyfeszültségű hálózat kiépítésén, az csak 2026-ra készül el. Ha Oranienburg addig nem talál megoldást a szűk keresztmetszetek megoldására, amelyek közül az egyik az elektromos elosztóhálózat, akkor a polgároknak

  • fel kell függeszteniük az új épületek építését,
  • a továbbiakban nem helyezik üzembe az elektromos autók töltőit és hőszivattyúit,
  • valamint új iparágak is megtelepedése is lehetetlenné válik.

Ez nemcsak kényelmetlenséget okoz, hanem szükségtelenül lelassítja az energiaátmenetet is.

Ki kell vizsgálni a helyi esetet

A VDE csoport 2022-es tanulmánya ugyanakkor azt állítja, hogy Németországban az egyik legmegbízhatóbb áramszolgáltatás a világon – írja a merkur.de. A német lap felteszi a kérdést, hogy más településekkel és városokkal is megtörténhet-e ugyanez? 

Fennáll a veszélye, hogy elfogy az áram Németországban?

A Szövetségi Hálózati Ügynökség kijelentette, hogy nem, az oranienburgi incidenst pedig ki fogja vizsgálni. „A Szövetségi Hálózati Ügynökségnek nincsenek hasonló esetei – írja a Der Spiegel, és a jelen eset is elfogadhatatlan. A hálózatüzemeltetők törvényi kötelezettsége a villamos hálózat időben és proaktív módon történő korszerűsítése. (…) Számos jel utal arra, hogy Oranienburg rosszul számította ki a tervezést. Mindazonáltal máshol is lehetnek hasonló problémák. A Frankfurter Rundschau például már közel egy éve is írt hasonló nehézségről, csak akkor a helyszín Bochum városa volt. Magyarországon ilyen esetről nem érkezett hír, igaz, elektromos autóból és hőszivattyúból is kevesebb van. Viszont a helyi hálózatokat működtető elosztótársaságok és az országos villamosenergia-rendszerért felelős Mavir folyamatosan fejlesztenek annak érdekében, hogy növeljék hálózatait rugalmasságát. A projektek jellemzően uniós források felhasználásával folynak. Projektjeikről a Világgazdaság folyamatosan beszámol, összefoglalót pedig legutóbb – a növekvő napenergia-kapacitásokra összpontosítva – a múlt év végén készített.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.