A filmrajongók minden évben kitüntetett figyelemmel kísérik azt az időszakot, amelyet a mozisszakma Oscar-szezonnak nevez. Az idei esztendőben a 95. díjátadó ünnepséget március 12-én este (magyar idő szerint hajnali egykor) tartják Los Angelesben, a Dolby Theater impozáns épületében.
A divatházak közelharcot vívnak, hogy az Oscar-jelölt színésznő a vörös szőnyegen megjelenve az ő ruhájukat viselje, amiről később akár legendák is születhetnek. A Dior divatház évek óta tartja a rekordot a Cate Blanchett által bemutatott 18 millió dolláros (4,6 milliárd forintot érő) ruhájával. Az ékszereiről híres Tiffany is beírta magát a legek könyvébe azzal, hogy Audrey Hepburn 1961-ben készült Álom luxuskivitelben című filmjében viselt gyémántjával vonult fel a színpadra 2019-ben Lady Gaga, amikor átvette az Oscar-díjat. A sztárok ceremóniára való felkészítése is igencsak nagy összegnek tűnhet egy hétköznapi ember számára.
A 3500 dolláros (1,3 millió forintos) csomag csak a haj, smink és kozmetikai kezelést tartalmazza.
Hihetetlennek tűnik, de egy filmforgalmazó cég többet költ arra, hogy Oscar-díjat nyerjen, mint amennyi bevételre számíthat a mozi pénztáraknál. A nagy hollywoodi filmstúdiók – a BBC cikke szerint –
átlagosan 10 millió dollárt (3,7 milliárd forintot) költenek el az Oscar-jelölésig.
Felmerül tehát a kérdés, miért éri meg a produkciós cégeknek mindez, ha a jegypénztáraknál átlagosan csak 3 millió dollárral több jegybevételre számíthatnak. Ne feledkezzünk meg viszont arról, hogy a filmstúdiók pozitív éves mérlegéhez szükség van egyéb bevételekre is, amelyek a merchandisingból, a televíziós és egyéb forgalmazási jogdíjakból állnak. Arról már nem is beszélve, hogy más filmjeik nyereségére is óriási hatással lehet egy elnyert Oscar-díj, ha például a díjat nyert producereknek a neve olvasható a plakátokon.
A legtöbb stúdió biztosra megy a filmjelölésekkel. Külön Oscarra specializálódott PR-tanácsadókat alkalmaznak, akik tíz- és tizenötezer dollár közötti díjazásért segítik eljuttatni a produkciót a Dolby Theater bejáratáig. A televízióra költött reklámok költségei megközelítőleg egymillió dollárba kerülnek, ami egyébként jóval kevesebb, mint az év legnagyobb eseményének számító Super Bowl döntőjén egy harminc másodperces, öt-hétmillió dolláros reklámspot ára.
A filmstúdiók mellett a filmakadémia is óriási összegeket költ el a díjátadó ünnepségre.
Korábbi pénzügyi jelentése szerint egy Oscar-díj-átadó ünnepség és a rendezvényhez kapcsolódó tevékenységek összköltsége 44 millió dollárba (16,6 milliárd forintba) kerül. Az esti élő show kiadásait 21-22 millió dollárra (8 milliárd forint) becsülik.
Az ikonikus vörös szőnyeg bérleti díja 24,7 ezer dollár, amely viszont busásan behozza az árát, mert csak ez a rendezvényhelyszín 21 millió dollárt termel azzal, hogy a sajtó képviselőinek fizetniük kell a jelenlétért.
Az idei gála házigazdája újra Jimmy Kimmel lesz, aki 15 ezer dollárért vezeti a többórás műsort. Az esemény több mint százmillió dolláros bevételének nagy részét a Disney értékesíti, és 14 különböző marketingkategóriában biztosít reklámot. Állítólag a harminc másodperces szpotokat átlag 2,2 millió dollárért (831,6 millió forintért) adja el. Nemcsak a filmipar, hanem Los Angeles se jár rosszul azzal, hogy otthont ad a díjátadónak. A közel 130 millió dolláros bevétel igazi gazdasági áldás a városnak, amely a gála időpontjában még az extra turizmusból is profitál. A fentiek tükrében jól látható, miért sikeres kilencvenöt éve az Oscar. Azért, mert nincsen olyan szegmense, amely ne termelne átlag emberi aggyal felfoghatatlan mennyiségű nyereséget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.