Érdekes, hogy a mai rockzenét játszó gitárosok hetvenéves tervezésű hangszereken játszanak, mint ahogy az is, hogy a gitárok állandó babrálásából, javítgatásából, hangzásának tökéletesítéséből egészen jelentős iparág nőtte ki magát a 20. században. A kis házibarkácsoló pionírok mellett két cég értette meg igazán a gitározás lényegét, és tudta a zenészek igényeinek megfelelő újításokat produkálni.
Az elektromos gitár Fordjaként emlegetett Fender a 2. világháborúban használt technikával forradalmasította a hangszert új csavarozott nyakkal, ergonomikus formával, és megalkotta a basszusgitárok archetípusát is - az alapító, Leo Fender gyakorlatilag az iparban használt futószalag rendszert honosította meg hangszerkészítsében. Érdekesség, hogy a görög származású üzletember egyáltalán nem tudott gitározni, így az egyes hangszerek prototípusát zenészeknek adta át kipróbálásra és az ő visszajelzéseik nyomán hajtott végre változtatásokat.
Az ötvenes évek másik nagy gitárkészítője, az egyébként 1902-ben alapított Gibson cég pedig mahagóniból készült, kéttekercses hangszedőivel dúsabb, gazdagabb, karakteresebb hangzást biztosított a hangszereknek. Az évi 990 millió dolláros bevételt produkáló, magánkézben lévő vállalat 34 százalékos részesedéssel vezető az amerikai piacon 1986 óta. A második helyen évi 260 ezer gitár gyártásával a Fender cég áll, amely a világjárvány idején az otthon zenélő kezdőknek gyártott akusztikus verziókkal 700 milliós bevételt realizált.
Les Paul igazi kísérletező dzsessz-zenészként kézzel tekercselt hangszedőből, fenyőfából és egy akusztikus gitárból alkotta meg az elektromos gitár prototípusát. A háború után hiába házalt a gitárgyáraknál, senki sem vette komolyan. Mikor Fenderék elindították a Broadcaster modell tömeggyártását, a konkurens Gibson együttműködési szerződést kötött a zenésszel, így nyílt utat kaptak a rendkívüli egyedi hangzású „Gibson Les Paul” gitár megvalósítására. Többek között ilyen hangszeren is játszott Eric Clapton, Slash és Neil Young is, de Pete Townsheend, a Who’s gitárosa is kilencet tartott a színpadon. Keith Richards pedig egy 1959-es példánnyal debütált az Ed Sullivan show-ban, amely most egymillió dollárt ér. Richards egy másik legendás gitárja egy Micawber névre hallgató, az 1950-es években készült Telecaster, amelyet a rocklegenda a vastag E-húr nélkül használ. Azóta persze a Fender piacra is dobta ennek kópiáit.
BB King is a Gibsonjáról volt híres. 1949-ben két férfi egy arkansasi bárban, ahol a zenész játszott, egy nő miatt összeveszett és tüzet okozott. A zenész az égő lángokból kimenekítette az akkor 30 dollárt érő hangszerét, és onnantól kezdve minden gitárjának a Lucille nevet adta.
John Lennon elveszett akusztikus J 160 Gibsonja is kalandos utat járt be, mire a „legek” listájára felkerült. Arról a gitárról van szó, amellyel 1963-ban a Love me do-t is játszotta.
A hangszernek a felvételek után nyoma veszett, majd pár évvel ezelőtt került elő, miután a tulajdonosa, aki anno 175 dollárért vette meg a gitárt, egy 2012-es magazinban látott kép alapján rájött, hogy a nála lévő hangszer nem egy otthoni pengetésre való amatőr darab. 2015-ben egy aukción 2,4 millió dollárért adta el egy névtelen licitálónak az akusztikus gitárt.
Slash 1958-as Gibson Korina Explorerjét is a világ legértékesebb pengetős hangszerei között tartják számon. Összesen tíz darab készült ebből a modellből. Többek között Kirk Hammett a Metallicából rendelkezik egy példánnyal.
A nagy rivális Fender Startocaster gitárok az ötvenes években kialakított új dupla vágással, hosszúkás nyakkal és három hangszedővel minden idők legikonikusabb modelljévé váltak. Ilyet gyújtott fel a 67-es monterey-i fesztiválon Jimmy Hendrix is, akinek a koncertjein a gitártörés már a műsor kötelező része volt. Fehér színű Sratóját, amelyen a legendás The Star-Spangled Bannert adta elő Woodstockban, kétmillió dollárért vásárolta meg Paul Allen, a Microsoft társalapítója. Eric Clapton három Strat alkatrészeiből összerakott Blackie-jét 959 ezer dollárért adta el 2004-ben.
Bryan Adams a 2004-es cunami áldozataiért egy Fender Startocaster ajánlott eladásra, amelyet 19 rockzenész, többek között Mick Jagger, Keith Richards, Mark Knopfler, Jimmy Page, Bryan Adams, Eric Clapton és Brian May is aláírt. A hangszer 2,8 millióért kelt el Katarban, a „Reach Out To Asia” jótékonysági aukcióján.
Eddie Van Halen 1984-es, a „Hot for teacher” klipből ismerős, egyedi gyártású, piros fehér Strato-jellegű Kramer elektromos gitárja több mint 3,9 millió dollárért kelt el idén áprilisban. Az MTV korszakának legikonikusabb hangszere 1982–1985 között minden Van Halen-koncerten és videóban feltűnt.
A bronzérmes David Gilmour Black Stratje. Az 1969-es Fender Stratocastert szintén New Yorkban, a zenész saját gitárgyűjteményének aukcióján értékesítették 2019-ben. Gilmour a legjobb Pink Floyd-albumok, mint például a „Wish you were here” és a „Wall” szólóit játszotta ezen a gitáron. A „kis fekete” 3,975 millió dollárért kelt el, de Gilmour összesen 126 gitárját bocsátotta aukcióra. A jótékonysági árverezésből 21 millió folyt be.
A valaha legdrágább eladott elektromos gitár az 1969-es Fender Mustang Competiton, Kurt Cobain kedvenc hangszere volt, amely a Nirvana zenekar Smells Like Teen Spirit című videójában is jól látható. A New York-i Hard Rock Caféban tartott aukción 150 ezer dollárról induló vintage hangszert végül 4,5 millió dollárrért Jim Irsay vásárolta meg, akinek így már a tulajdonában vannak Elvis Presley, John Lennon, Paul McCartney és David Gilmour hangszerei. (Az apai ágon magyar származású Irsay egyébként az NFL egyik ikonikus csapata, az Indianapolis Colts tulajdonosa is.)
A Nirvana frontembere 1993. november 18-án játszott az MTV unplugged műsorában öt hónappal a halála előtt. Az 1959-es Martin D-18 akusztikus-elektromos gitárja több mint 6 millió dollárért kelt el. A hangszerből 302 darabot gyártottak összesen, a 7-es számú volt Cobainé. Különlegességnek számított, hogy a hangszert felszerelték egy harmadik, nem gyári hangszedővel is, mert az eredeti DeArmond pickupokon nem szóltak jól a zenész által használt bronzbevonatú húrok. A kalandos utat bejárt hangszer aukcióra kerüléséről számos legenda kering, de az tény, hogy nem a szűk család értékesítette az ikonikus gitárt.
A gitár típusa, márkája mindig is presztízs volt a zenészeknél, bár egy dologban mindenki egyetért. A milliókat érő hangszer nem jelenti a világhírt és a koncertszerződést a legnagyobb lemezkiadókkal. Ahhoz tudni is kell játszani. Lehet foggal brillírozni Jimmy Hendrixként, vagy cselló vonójával Jimmy Page-ként, de Prince is Angel Cloud gitárjával a lelkét táplálta, Kurt Cobain pedig minden szabályt megszegett, és egyszerűen csak az ösztöneit követte. A lényeg, hogy tehetség nélkül semmire sem mentek volna, hiába a drága hangszer, ha nem tudják úgy megszólaltatni, hogy az egész világ meghallja az akkordokat.
Egy vagyonért kelhet el a Grateful Dead egykori frontemberének gitárjaEgy 2017-es jótékonysági aukción 1,9 millió dollárt adtak Jerry Garcia egy Wolf-gitárjáért. Legalább 250-400 ezer dollárt remélnek az „Alligatorért”. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.