Az Országos Mentőszolgálatot meg sem kérdezték arról, megnehezítik-e a mentősök munkáját az Üllői úton kialakított, úgynevezett védett kerékpársávok – derült ki Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnökének a Facebook-bejegyzéséből.
Az OMSZ még két napja tette közzé, hogy bár a mentők is támogatják a biztonságos kerékpározást a fővárosban, az újonnan kialakított biciklisávok nagyban megnehezítik a mentőautók közlekedését. A buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz ugyanis keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan haladjon rajtuk, az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.
Válaszul Balogh Samu a politikai vádaskodáson túl azt írta, hogy „természetesen a legfontosabb a biztonság”, ezért megkérte kollégáit, hogy vegyék fel a kapcsolatot az OMSZ munkatársaival annak érdekében, hogy közösen megoldást találjanak a felvetődő problémákra.
Mindez persze azt is jelenti, hogy a kerékpársávok kialakítása előtt senki sem kérdezte meg a mentősök véleményét, senki sem foglalkozott ezzel a szemponttal.
A kabinetfőnök azzal is érvelt, hogy a mentősöket korábban nem zavarták a parkoló autók, csakhogy egyrészt előtte buszsávként használták a külső sávokat, amelyben értelemszerűen rendben tudtak közlekedni a mentőautók, másrészt, ahogyan arra Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő is rávilágított, az Üllői út érintett szakaszán 1976 óta nincs parkolósáv.
Amikor a mentők érdekéről vagy szempontjáról beszélünk, akkor gyakorlatilag a betegeink érdekéről és szempontjáról beszélünk. Hiszen nyilván nem minden mentőfeladat életveszély, viszont vannak olyan esetek, amikor minden perc, minden másodperc számíthat. Ezért minden olyan tényező, ami a mentők szempontjából nehézséget, akadályt jelent, az említésre érdemes
– reagált a közmédiának Győrfi Pál a Magyar Nemzet beszámolója alapján.
Az OMSZ szóvivője szerint nem telik el nap úgy, hogy a munkatársai ne panaszkodnának a póznák miatt – Karácsony Gergely munkatársa Facebookon erre azt írta, „meg tudnak állni a sávon”, ám arról nem tett említést, mi történik, ha a mentős haladni is akarna. A motorosok viszont nem zavartatják magukat – a Ripost videót is készített erről.
Balogh Samu azzal is védte a kerékpársávot, hogy tavaly ez a kialakítás kapta a legtöbb szavazatot a Fővárosi Önkormányzat közösségi költségvetésének szavazásán – megnéztük,
ez mindössze 15 ezer embert jelent.
A „civil aktivista” emellett felsorolt néhány európai példát, ahol ez működik, és szerinte csak „meg kell tanulnunk használni” a védett kerékpársávokat. A városok között nem szerepel London, talán nem is véletlenül, ott ugyanis nagy vihart kavart ez a megoldás.
A bevezetést követő beszámolók szerint kampány is indult a védett sávok ellen, mert életeket veszélyeztető késésekhez és káoszhoz vezetnek. Egy mentős szervezet tagja arról beszélt, szívroham vagy stroke esetében minden perc 10 százalékkal csökkentheti a túlélés esélyét, a védett kerékpársáv miatt pedig perceket veszíthetnek a mentők, mielőtt a beteghez érnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.