Ma már egyre több foglalkozást érint a generatív mesterséges intelligencia (MI), az emberek jogosan érezhetik veszélyben a munkájukat, egzisztenciájukat. Még az olyan tevékenységi területeken is utat tört magának, ami az emberi kreativitásra épül, az utóbbi időben ráadásul a zeneipar igazi réme lett. A dalszöveg és a zeneszerzés is produktivitást, intuíciót kívánó tevékenység, így egyre több zenész tart attól, hogy a jövőben átveszik a szerepüket az algoritmusok.
Brian Mayt, a Queen zenekar legendás gitárosát is aggodalommal tölti el a mesterséges intelligencia gyors előretörése. Az asztrofizikusi doktorátussal rendelkező zenész figyelemre méltó tudományos munkássága miatt nincs a technológia ellen, azonban meggyőződése, hogy a zeneipart is gyökeresen át fogja alakítani a generatív mesterséges intelligencia. Az MI ugyanis már komplett dalszövegeket generál, meglévő zenei korpuszokat képes felhasználni új hangok létrehozására. Nagy valószínűséggel hamarosan nem fogjuk tudni, hogy éppen egy robot vagy emberi szerző által létrehozott művet hallgatunk. May mellett többek között Sting és Dolly Parton is kifejezte aggodalmát a mesterséges intelligencia szórakoztatóiparra gyakorolt negatív hatásaival kapcsolatban.
A robotzene azonban nem mindenkit riaszt vissza, és szívesen alkalmazza az új technológiát saját zenei produkciójához. Így tett Drake és a The Weeknd dalszerző páros is, amikor kamu zenéjükkel borzolták a nem éppen műzenéhez szokott közönség idegeit. A saját hangjukat mesterséges intelligenciával imitáló Heart on My sSleeve című rapdalt még a 2024-es Grammy-díj elbírálására is benyújtották. A szakmai elismerést azonban valószínű, hogy egyelőre nem zsebelhetik be, mert az akadémia elutasította a kérést.
Az MI alkalmazása körüli etikai és jogi kérdések tisztázása még gyerekcipőben jár. A Google és a Zoom által is finanszírozott Anthropic nevű startup a fejlesztésével még a ChatGPT-n is túltesz: ismert zenészek stílusát és énekesek hangját a megtévesztésig jól utánozza, és minden gond nélkül lemásolja a népszerű dalokat. Az akár 75 ezer szó kombinálására is képes Claude 2 csevegőrobot olyan dalszövegeket írt, amelyekhez híres előadók zeneszámait használta fel – engedély nélkül. Gloria Gaynor I Will Survive című dalán kívül Johnny Cash zeneszámait is klónozták, az utóbbiakat a Barbie Girl című poplemezen használták fel. Az Anthropic magára is haragította a Universal Musicot, amely beperelte a céget.
A globális lemezkiadó olyan világsztárokkal működik együtt, mint
és bár nincs a technológia fejlődése ellen, elvárja az etikus eljárásmódot.
A Universal az év elején megállapodott többek között a Spotifyjal, hogy nem engedélyezi a zenei katalógus hozzáférését a mesterséges intelligenciát használó fejlesztők számára. A legnagyobb streamingszolgáltató, a Boomy a digitális könyvtárából több tízezer MI által létrehozott zeneszámot törölt már korábban.
Augusztusban a Financial Times arról írt, hogy a Universal Music, valamint a Warner Music a Google-lal tárgyalásokat folytat a szerzői jogi kérdésekről a mesterséges intelligencia által generált dalok ügyében, mert a céljuk egy mindenki számára járható út kidolgozása, amely legalizálhatná a dalok felhasználását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.