A TGM Research nemzetközi közvélemény-kutató által készített Global Christmas Survey felmérése szerint a karácsony ma már a világ minden tájára kiterjedő hagyomány, amelyet az örömhírrel, vidámsággal és az emberi kapcsolatok megerősítésével azonosítanak. A különböző országokban keverednek a helyi szokások, az egyetemes keresztény hagyományok és a modern kultúra vívmányai, miközben vannak, akik szívesebben töltik minden évben egyedül ezeket a napokat.
A többségnek régi gyökerekre visszanyúló tradíciói vannak, amelyek nagy változatosságot mutatnak a különböző országokban. Sok esetben közös elem az ünnepi bevásárlás, a dekoráció és a karácsonyi hangulathoz tartozó tevékenységek, például a családi sütés-főzés és étkezés – áll az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány összeállításában.
Nemzetközi szinten a felmérésben megkérdezettek közel 81 százaléka az év legjobban várt időszakának tartja a karácsonyt. Leginkább, 92 százalékban az afrikaiak (Nigéria, Kenya és Dél-afrikai Köztársaság) várják az ünnepet, majd a második Latin-Amerika (Mexikó, Brazília és Argentína) 82 százalékkal.
A karácsonyra való felkészülés régiónként változik. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb ember körülbelül egy hónappal korábban kezdi el a készülődést. Ezt a hagyomány az Egyesült Államokban a megkérdezettek 22 százaléka, Európában 26 százaléka tartja.
A megkérdezettek számára az ünnepi időszak legfőbb tartalma, hogy a karácsony összehozza az embereket. A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a válaszadók több mint 90 százaléka azért szereti a karácsonyt, mert időt tölthet családjával. A közös étkezés 76 százalékuknak fontos.
„Más felmérések, amelyek kimondottan magyarok körében készültek, egybevágnak a nemzetközi trendekkel” – mutat rá Németh Viktória az Oeconomus senipor kutatója.
A karácsonyi ünnepekre a magyar családok többsége közösen készül fel, de az előzetes nagytakarítás és a sütés-főzés a nők irányítása alatt áll, a férfiak inkább a közös munkálatokban segédkeznek.
Magyarországon a megkérdezettek közel fele műfenyőt választ idén karácsonyfának, és mindössze 35 százalékuk ragaszkodik az igazi fenyőhöz.
A nemzetközi kutatásban résztvevők 35 százaléka december elején kezdi meg a karácsonyi bevásárlást. A válaszadók majdnem harmada december, 18 százaléka pedig november közepén veszi nyakába a boltokat.
Magyarországon 2023-as előzetes felmérések alapján a legnépszerűbb termékkategória a megelőző évhez hasonlóan idén is a játék (43 százalék) és a ruha (41 százalék), ezt követik az elektronikai cikkek és kiegészítők (36 százalék), az ajándékutalványok (25 százalék), az élményajándékok (19 százalék), valamint a saját kézzel készített meglepetések (17 százalék). Az ajándékokra szánt összeg átlagosan 71 ezer forint, ami az inflációt is figyelembe véve nagyságrendileg hasonló, mint a tavalyi 60 ezer forint.
Megdöbbentő eredmény, de a megkérdezett magyarok 70 százaléka nem tudja stressz vagy frusztráció nélkül átvészelni az ünnepeket.
A főbb feszültségforrások az ajándékozás szokásával függenek össze:
Eközben 16 százalék nyilatkozott úgy, hogy nem felhőtlen neki az ünnep, nem tudja élvezni minden pillanatát. Mindösszesen 14 százalék állítja magáról, hogy megtanulta elengedni a stresszt.
A nemzetközi felmérések is hasonló következtetésre jutnak: az Amerikai Pszichológiai Társaság (American Psychological Association) kutatása alapján az ottani felnőttek 89 százaléka ugyan örömtelinek éli meg az ünnepeket, miközben túlterheltnek is érzi magát. A briteknél az ajándék és a pénzügyi kérdések az ünnepek legstresszesebb része.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.