BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kényelmi díj: fáj kifizetni, mert nem értjük

A kezelési költség vagy a kényelmi díj összege sokaknak szemet szúr, például online koncertjegyvásárláskor. A Világgazdaság annak járt utána, hogy ez milyen szolgáltatást takar, és miért nincs a jegy árába beépítve.

A koncertekre, eseményekre vásárolt jegyáraknál feltüntetett két különböző összeg oka, hogy a jegyvásárlás során polgárjogi értelemben egyszerre két szolgáltatási szerződést köt a jegyvásárló – magyarázta Járdány Barna, a Ticketpro Hungary Kft. – a legnagyobb hazai koncertszervező cég, a Live Nation exkluzív jegyterjesztő partnere – ügyvezető igazgatója. 

PA_20231216_015
A rendezvényszervező a rendezvényért felel, a belépőjegy értékesítéséért nem.
 Fotó: Polyák Attila / Origo

Egyrészről a belépőjegy önmagában a rendezvény látogatására jogosítja a felmutatóját – ezt a szolgáltatást a rendezvényszervező nyújtja, és ennek a díját (azaz a rendezvényen való részvételt) fedezi az ára, másrészről a megvásárlása során a vevő szolgáltatási jogviszonyba kerül a jegy értékesítőjével is, akinek a személye elkülönül a rendezvény szervezőjétől. A jegyértékesítő felel azért, hogy a lehető legmagasabb színvonalon értékesítse a belépőjegyet, átadja a vásárlónak – akár fizikai valójában, akár elektronikusan –, illetve eljuttassa a megfizetett részvételi díjat a rendezvényszervezőnek, ám a belépőjeggyel igénybe vett szolgáltatásért nem felel. A másik oldal felől nézve: 

a rendezvényszervező felel magáért a rendezvényért, de a belépőjegy értékesítéséért nem. 

„Miután két szerződés jön létre, különböző szerződő felekkel, élesen elkülönülő vállalásokkal és felelősségekkel, így természetes, hogy a két szolgáltatás díja (azaz a belépőjegyben manifesztálódott részvételi díj és a belépőjegy kiállításának díja) elkülönül egymástól” – mondta Járdány. Ez kivétel nélkül így működik minden olyan szolgáltatásértékesítési területen, ahol a szolgáltatást nyújtó és a szolgáltatást terjesztő nem ugyanaz a személy – gondolhatunk a parkolójegyért fizetett sms, az utazási irodák által kiállított repülőjegyek közvetítői vagy a biztosítási alkuszok díjára. A jegykiállítás díja a jegyforgalmazó bevétele, ebből finanszírozza a belépőjegy értékesítésével kapcsolatos minden költségét.

hands texting with mobile phones in cafe
Kényelmi díj: sok fogyasztó megnyugtatóbbnak találja, ha feketén-fehéren látja, hogy kinek, milyen szolgáltatásért, mennyit fizet.
Fotó: Getty Images

 

Kezelési költség a koncertjegy árán felül

Különböző közösségi portálokon a vásárlók bosszankodva felvetették, hogy a kezelési költség miért nincs a jegy árába beépítve, miért jelenik meg külön tételként. Ezt Járdány Barna a már korábban elmondottakkal indokolja, illetve azzal, hogy 

a két tétel nemcsak informálisan, de még a meglehetősen szigorú számviteli szabályoknak megfelelően, a vevő felé kiállított számlán is el kell hogy különüljön,

mivel a jegykiállítás díja a jegyforgalmazó saját szolgáltatása, míg a rendezvényen való részvételé közvetített szolgáltatásnak minősül, ezért sem lehet összemosni a kettőt. 

„Cégünk évente milliós nagyságrendben értékesít belépőjegyet, és elenyésző azoknak a kérdéseknek (és nem panaszoknak) a száma, amelyek során érdeklődnek a jegykiállítási díj természete iránt. A vásárlási folyamat során mindvégig igyekszünk körültekintően tájékoztatni a jegyvásárlókat ezekről a szolgáltatási díjakról, a szolgáltatást nyújtók személyéről, illetve az elváló felelősségi és szolgáltatási kötelezettségekről. Mi sokkal inkább a felvetés ellenkezőjét tapasztaljuk: 

sok fogyasztó megnyugtatóbbnak találja, ha feketén-fehéren látja, hogy kinek milyen szolgáltatásért mennyit fizet, 

ahelyett, hogy ezek a díjak rejtve, elmaszatolva vagy összevonva jelennének meg.”

Hogyan kalkulálják ki a kényelmi díj összegét?

A Ticketpro Hungary Kft. jegykiállítási díjat (és nem kényelmi díjat) számol fel minden értékesített belépőjegy után, amelynek összege függ 

  • az adott rendezvénytől, 
  • a belépőjegy árától, 
  • a belépőjegy kiállításának módjától, 
  • a kiállított belépőjegy típusától, 
  • a fizetés módjától és 
  • a jegyvásárlás csatornájától. 

„A gyakorlatban már csak ezért sem érdemes a jegy árába beleégetni az értékesítés díját, hiszen az rengeteg olyan paramétertől függ, ami a jegy árazása során még nem ismert, azaz a vásárló egyéni vásárlási preferenciájától. A jegy árába foglalt jegykiállítási díj szükségszerűen olyan helyzetet eredményezne, ahol a fogyasztó olyan szolgáltatásért is fizetne, amelyet ténylegesen nem vesz igénybe, például a bankkártyás fizetés díja készpénzes vásárlás esetén” – tette hozzá Járdány Barna.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.