A koncertekre, eseményekre vásárolt jegyáraknál feltüntetett két különböző összeg oka, hogy a jegyvásárlás során polgárjogi értelemben egyszerre két szolgáltatási szerződést köt a jegyvásárló – magyarázta Járdány Barna, a Ticketpro Hungary Kft. – a legnagyobb hazai koncertszervező cég, a Live Nation exkluzív jegyterjesztő partnere – ügyvezető igazgatója.
Egyrészről a belépőjegy önmagában a rendezvény látogatására jogosítja a felmutatóját – ezt a szolgáltatást a rendezvényszervező nyújtja, és ennek a díját (azaz a rendezvényen való részvételt) fedezi az ára, másrészről a megvásárlása során a vevő szolgáltatási jogviszonyba kerül a jegy értékesítőjével is, akinek a személye elkülönül a rendezvény szervezőjétől. A jegyértékesítő felel azért, hogy a lehető legmagasabb színvonalon értékesítse a belépőjegyet, átadja a vásárlónak – akár fizikai valójában, akár elektronikusan –, illetve eljuttassa a megfizetett részvételi díjat a rendezvényszervezőnek, ám a belépőjeggyel igénybe vett szolgáltatásért nem felel. A másik oldal felől nézve:
a rendezvényszervező felel magáért a rendezvényért, de a belépőjegy értékesítéséért nem.
„Miután két szerződés jön létre, különböző szerződő felekkel, élesen elkülönülő vállalásokkal és felelősségekkel, így természetes, hogy a két szolgáltatás díja (azaz a belépőjegyben manifesztálódott részvételi díj és a belépőjegy kiállításának díja) elkülönül egymástól” – mondta Járdány. Ez kivétel nélkül így működik minden olyan szolgáltatásértékesítési területen, ahol a szolgáltatást nyújtó és a szolgáltatást terjesztő nem ugyanaz a személy – gondolhatunk a parkolójegyért fizetett sms, az utazási irodák által kiállított repülőjegyek közvetítői vagy a biztosítási alkuszok díjára. A jegykiállítás díja a jegyforgalmazó bevétele, ebből finanszírozza a belépőjegy értékesítésével kapcsolatos minden költségét.
Különböző közösségi portálokon a vásárlók bosszankodva felvetették, hogy a kezelési költség miért nincs a jegy árába beépítve, miért jelenik meg külön tételként. Ezt Járdány Barna a már korábban elmondottakkal indokolja, illetve azzal, hogy
a két tétel nemcsak informálisan, de még a meglehetősen szigorú számviteli szabályoknak megfelelően, a vevő felé kiállított számlán is el kell hogy különüljön,
mivel a jegykiállítás díja a jegyforgalmazó saját szolgáltatása, míg a rendezvényen való részvételé közvetített szolgáltatásnak minősül, ezért sem lehet összemosni a kettőt.
„Cégünk évente milliós nagyságrendben értékesít belépőjegyet, és elenyésző azoknak a kérdéseknek (és nem panaszoknak) a száma, amelyek során érdeklődnek a jegykiállítási díj természete iránt. A vásárlási folyamat során mindvégig igyekszünk körültekintően tájékoztatni a jegyvásárlókat ezekről a szolgáltatási díjakról, a szolgáltatást nyújtók személyéről, illetve az elváló felelősségi és szolgáltatási kötelezettségekről. Mi sokkal inkább a felvetés ellenkezőjét tapasztaljuk:
sok fogyasztó megnyugtatóbbnak találja, ha feketén-fehéren látja, hogy kinek milyen szolgáltatásért mennyit fizet,
ahelyett, hogy ezek a díjak rejtve, elmaszatolva vagy összevonva jelennének meg.”
A Ticketpro Hungary Kft. jegykiállítási díjat (és nem kényelmi díjat) számol fel minden értékesített belépőjegy után, amelynek összege függ
„A gyakorlatban már csak ezért sem érdemes a jegy árába beleégetni az értékesítés díját, hiszen az rengeteg olyan paramétertől függ, ami a jegy árazása során még nem ismert, azaz a vásárló egyéni vásárlási preferenciájától. A jegy árába foglalt jegykiállítási díj szükségszerűen olyan helyzetet eredményezne, ahol a fogyasztó olyan szolgáltatásért is fizetne, amelyet ténylegesen nem vesz igénybe, például a bankkártyás fizetés díja készpénzes vásárlás esetén” – tette hozzá Járdány Barna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.