A luxusórarajongók legújabb generációja dollármilliókat költ azokra a felkapott modellekre, amelyekre a vásárlók befektetésként is tekintenek, szívesen adják-veszik a darabokat, így a másodpiac él és virul. Ezt támasztja alá a Boston Consulting Group nemrégiben készült jelentése is, amely szerint a csúcskategóriás órák átlagára az elmúlt öt évben 20 százalékkal nőtt, és
ma már az összes luxusóra-vásárlás közel egyharmada – a becslések szerint 22 milliárd dollár értékben – a használtpiacról kerül ki.
Bár a használtóra-kereskedelem nem illegális, ám nem is szabályozott, így bárki, aki indít egy Instagram-fiókot, felrak rá néhány menő fotót, elkezdheti árulni a sokszor drágakövekkel is díszített példányokat. Anthony Farrer – aki ritkán kereste tisztességes munkával a kenyerét – pont ebben látta meg a kínálkozó lehetőséget.
A harmincas éveiben járó Farrer azt találta ki, hogy (átvett képekkel) felépít egy Instagram-oldalt, majd egy YouTube-csatornát, ahol a luxusórák szakértőjének nevezi ki magát. „Napi 15 órát töltöttem a közösségi médiában – emlékezett vissza a kezdetekre. – Ha írtam egy posztot, vártam, és minden egyes kommentre válaszoltam.” Az „ismeretterjesztés” mellett vállalta, hogy a hozzá fordulók Rolexét vagy Patek Philipjét jó áron továbbadja, és cserébe 5 százalék jutalékot kér. 2017-ben Dallasban kezdte, majd a nagyobb haszon kedvéért, 2022-ben áttette a székhelyét Los Angelesbe. „Dallasban nehéz volt eladni egy órát százezer dollárért.”
Los Angelesben a vevők rendszeresen hat számjegyű összeget adtak ki egyetlen darabért.
„Úgy tűnt, a pénz itt végtelen, ráadásul meg kell halni, olyan jó a szusi” – indokolta a döntését egy újságcikkben az óradíler.
Farrer működése alatt közel tartotta magához a közösségi médiát: videóst bérelve, szinte reality show-ként dokumentálta az életét, és ez alapján úgy tűnt, az üzlete virágzott – és valóban
volt olyan éve, amikor havi négymillió dollárt keresett.
Az interneten 430 ezer dollár értékű órákat is bemutatott, leleplezte a hamisítványokat, a legjobb éttermekben vacsorázott, magángéppel utazott, hatalmas összegű megállapodásokat kötött az ügyfeleivel. Nagyjából 300 ezer követője csodálta, milyen csúcskategóriás órák mennek át a kezén, hol vett penthouse lakást, de azt is megosztotta, mi a napi edzésrutinja. Fizikai üzletet is nyitott The Timepiece Gentleman néven Beverly Hills legmenőbb utcájában, a Rodeo Drive-on – vízvezetékszerelők, de a kriptovilágban meggazdagodott fiatalok is szívesen költöttek nála.
„Még senki nem mutatta meg ilyen közelről ezt a milliárdos üzletágat, szakszavakkal dobálózott, műértőnek tűnt” – mondták róla a luxusóra-businessben dolgozók. Miközben Farrer egyszerűen csak még Dallasban elvégzett néhány óraismereti online tanfolyamot, elmélyedt az értékesítési technikákban és a közösségi média marketingtrükkjeiben. Eleinte éttermekben, steake-house-okban vadászott vásárlókra, ekkor egy börtönbüntetés után épp próbaidőn volt.
Felmérte, kik azok az egyszerű, de pénzes figurák, akik a legjobb minőségű italokból rendelnek, és a csuklójukon már ott figyel egy márkás darab.
„Jobbra helyezkedtem el tőlük, hogy lássák az órámat – magyarázta egy újságírónak, aki az utolsó szabadlábon töltött napján kereste fel. – Minden alkalommal, amikor a vizemért nyúltam, az órám a látóterükbe került. Én pedig csak vártam. Hagytam, hogy ők kezdeményezzenek, majd beszélgetésbe elegyedtünk.” Farrer a YouTube-on tanult technikájával szép mesét adott elő a bárokban ülő texasiaknak: ő a kisvárosi srác a nagyvárosban, aki a börtön után ezer dolcsiért eladta az egyetlen óráját, és most más, hozzá hasonló fiúkkal üzletel, hogy így álljon talpra, kezdjen új életet. Ekkor már felépítette az Instagram-oldalát, az volt a háttere, a biztosítéka. Azzal, hogy minden egyes óra tényleges kiskereskedelmi árát közzétette, megtörte a használtluxusóra-piac egyik tabuját, amely a felárból élt. A vevőknek tetszett az átláthatóság.
A környezetében lévők többször figyelmeztették, hogy ilyen kis árréssel nem lehet Ferrarikat és Lamborghiniket venni, ez a luxuséletmód fenntarthatatlan lesz. Az amerikai szövetségi bíróság dokumentumai szerint Farrer üzlete már hónapokkal a letartóztatása előtt elkezdett szétesni. Az a highlife, amit igencsak élvezett, ugyan elfedte, de természetesen folyamatosan növelte is anyagi problémáit. Így ahelyett, hogy a bizományba átvett luxusórák eladása után odaadta volna a pénzt a jogos tulajdonosnak, elkezdte megtartani magának, hogy a következő tranzakcióját legalább részben fedezhesse, és talpon maradhasson. A bírósági dokumentumok szerint
Farrer időnként, „puszta tévedésből” más órákat küldött a vásárlóknak, nem azt, amelyet kifizettek, és nyilván nem a saját kárára hibázott.
Az egyik ügyfélnek azt ajánlotta fel kárpótlásul, hogy ha már pénzt nem tud adni, egy Rolex órával törleszti a tartozását. A Rolex valójában egy másik ügyfélé volt, aki eladásra adta át korábban. Volt olyan kuncsaftja, aki hetvenöt darab csúcskategóriás órát bízott a kereskedőre, mintegy 3,2 millió dollár értékben, amelynek eladásai után nagyjából 385 ezer dollárt látott viszont.
Az egyre rosszabb helyzetben lévő kereskedő egy névtelen befektető tőkeinjekciójával indokolta a költekezését, és további milliókat hozott össze a személyes órakollekciójának eladásával.
Később megrendezte, hogy betörtek hozzá, hogy néhány elkótyavetyélt órának alibit biztosítson.
Akkor sem kapott észbe, amikor realizálta, hogy nyereség helyett veszteséggel tud csak eladni, majd amikor a piac forgalma 20 százalékkal visszaesett, inni kezdett, és költekezett tovább. Először a Redditen és a YouTube-on kezdtek el panaszkodni az ügyfelei arról, hogy a luxusórákat ugyan rábízták, de az eladásuk után pénzt még alig láttak. Vagy mert vásárlóként elutalták egy óra árát, de a luxuscikk sosem érkezett meg hozzájuk. Majd azok, akik megunták a várakozást, a rendőrséghez fordultak. A panaszok beérkezése után, tavaly augusztusban a bűnüldöző szervek felkeresték Farrer Beverly Hills-i üzletét, és megállapították, hogy az már nem működik. Az épület biztonsági emberei elmondták a nyomozóknak, hogy egy hete egyetlen alkalmazott sem jelent meg ott. Farrell szépen fotózott világa akkor omlott össze, amikor az FBI ügynökei tavaly nyáron letartóztatták, a vád: piramisjáték, amelyben az áldozatok vesztesége közel hárommillió dollárra rúg.
Farrer a bűnösségét maga is bevallotta, több százezer követőjével osztotta meg felemelkedésének és bukásának történetét a YouTube-on. Hosszasan vallott a hibáiról, elismerte, hogy szerencsejáték-, alkohol- és drogproblémái voltak, nem tudta kezelni a pénzt, eladósodott, hamis képet mutatott magáról, és több millió dollárral tartozik az ügyfeleinek.
Démonokkal küzdöttem, hagytam, hogy a dolgok eluralkodjanak rajtam, és sok rossz döntést hoztam
– mondta a videóban. A luxusórák kereskedőjének az előzetes letartóztatását megelőző este a legnagyobb problémája az volt, hogy három hónapja nem evett szusit. Ha végül bűnösnek találják tizenegy rendbeli csalás vádjában, Farrerre akár húsz év börtönbüntetés várhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.