A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az általuk ajánlott módon akár 6-12 százalékkal csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, mindezekre egyre inkább szükség lehet a jelenlegi árak láttán.
Az IEA szerint az egyik legjobb tanács a kiegyensúlyozott vezetés, a hirtelen sebességváltoztatás, mint az erőteljes gyorsítás, vagy az erős fékezések durván megemelik az átlagfogyasztást. Az elindulás után érdemes az 1-es és a 2-es fokozatokból minél hamarabb felkapcsolni, a váltásokat pedig még a 2500-as fordulat alatt végrehajtani.
Ha a forgalom és az útviszonyok lehetővé teszik, kifizetődő – közel – állandó sebességgel haladni, ha van tempomat javasolt használni, leginkább az autópályákon. Bár a magyar sztrádákon a sebességhatár 130 km/h, az IEA ajánlása alapján megéri 10-15 km/h-val lassabb tempóval haladni, amivel 10-11 százalékkal is visszafogható az autó fogyasztása.
Aligha meglepetés, de az útvonaltervezés és a navigáció használata is végső soron spórolást eredményez, bár nem önmagában az átlagfogyasztást csökkenti, hanem a felesleges autózgatást küszöböli ki, ha kikerüljük a forgalmi dugókat és nem tévedünk el. Aki megteheti, időzíthet azokra az órákra, amikor még vagy még nincs csúcsforgalom az utakon.
A motorfék a rutinos vezetők évtizedes trükkje, a láblevétellel a gázpedálról a motor fékező hatása kezd érvényesülni, az autó ilyenkor fokozatosan, benzinfelhasználás nélkül lassul.
Gyakori hiba, hogy a lejtőkön a vezető üresbe vált, de a motor ilyenkor is fogyaszt üzemanyagot.
A javasolt eljárás itt is a motorfékezés, azaz a váltót sebességben hagyva kell levenni a lábunkat a gázpedálról, mert így nincs üzemanyag-felhasználás.
Hasznos dolog a közlekedési lámpák előtt leállítani a motort (főleg ha van start-stop rendszer), hiszen egy-egy helyben álló autó alapjáraton egy óra alatt egy liter üzemanyagot használ el.
Az IEA szerint a légkondival is érdemes csínján bánni, a használat ugyanis 4-10 százalékkal megdobhatja a fogyasztást. Közepes és nagy sebességnél nem jó ötlet leengedett ablakokkal haladni, mivel – írja a Drive – a levegő bejut az autó belső terébe, aerodinamikai ellenállást eredményezve lassítja az autót, a motortól ilyenkor nagyobb teljesítményre van szükség ugyanazon sebesség tartásához. 80 km/h a küszöb, efölött mér érdemes minden ablakot felhúzva tartani.
Új üzemanyagárak: megtörte a kereskedőket a kormány fenyegetése – szerdától sokkal olcsóbban adják a dízeltMegjelentek a friss üzemanyagárak. Miután a kormányzat pénteken jelezte, hamarosan akár újra elrendelhetik a hatósági árat, a nagykereskedők engedékenységet mutatnak. |
A benzinkutaknál javasolt a gumik nyomását is ellenőrizni, a helyes érték legalább 1,5 százalék megtakarítást eredményezhet. Már csak hab a tortán, ha nem viszünk magunkkal nehéz terhet a csomagtartóban és érdemes meggondolni a tetőcsomagtartó leszerelését is, mert az is növeli a fogyasztást. Ugyanez a helyzet a kerékpártartóval is.
Az IEA ajánlásait kimaxolva egy 7 liter/100 km-es átlagfogyasztás akár 6,1 literre szorítható vissza. Ha az autó például 45 literes tankkal rendelkezik, akkor nem 643 km-t tudunk megtenni egy tank benzinnel, hanem 738 km-t. S minden megtett 100 kilométeren spórolunk 576 forintot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.