A védjegy-jelenség egyre népszerűbb a sztárok, főleg az énekesek körében, akik ezzel akarják egyértelműsíteni szellemi termékeiket. Egyes kérések meglepők lehetnek, mások pedig már egyenesen abszurdak. Taylor Swift például védjegy-bejelentést tett a hónap elején a Female Rage: The Musical-turnéjának egy részére, melyen a The Tortured Poets Department című új albumának dalait mutatta be. Ezek között van a saját neve, annak kezdőbetűi, valamint több új dalának címe is, mint például a ...Ready For It? is.
A védjegy alapvetően arra szolgál, hogy áruk, szolgáltatások és egyéb szellemi termékek biztonságban legyenek a visszaélésektől, viszont a sztárok hajlandók túlzásokba esni. Ilyen például az „Swiftmas” kifejezés, mely egy 2014-es eseményre utal, amikor Taylor Swift karácsonyi ajándékokat küldött rajongóknak. Ez még valahol érthető miért került fel a védjegyek közé, viszont az már nem, hogy
az énekesnő macskái nevét – Meredith, Olivia és Benjamin Swift – is levédette.
Swift neve mára akkora húzóerővé vált, hogy a vele fémjelzett árucikkek pillanatok alatt elkelnek – így ezek valóban védelemre szorulnak. A túlzásra még jó példa lehet a Kylie Jenner és Kylie Minogue közötti 2017-es per: Jenner le akarta védetni keresztnevét, Minogue jogi csapata viszont ellenezte a lépést, mert szerintük az súlyos károkat okozhatott volna az ausztrál énekesnő márkájában – írja az Euronews.
Minél híresebbé válik egy közéleti személyiség, annál nagyobb húzóerő lesz a neve, és ilyenkor a védelem valóban indokolt – mondja Jerry Bridge-Butler, a Baron Warren Redfern védjegyügyvédje. A Forbes szerint 2023-ban
Taylor Swift nagyjából 200 millió dollárt (71 milliárd forint) keresett, amikor pólókat és egyéb cikkeket adott el a The Eras Tour bemutatóin.
Egy másik védjegyügyvéd szerint, amennyiben visszaélés történik valaki nevével vagy nem védett márkájával, nehéz lehet visszaszerezni az irányítást felette. Például 2019-ben Neymar Júnior labdarúgó pert nyert a portugál üzletember, Carlos Moreira ellen, aki a „Neymar”-feliratot ruhák, cipők és fejfedők árusítására kívánta használni.
Madonna volt az egyik első híresség, aki az 1980-as években jogot kért nevének és márkájának védelmére, és azóta a kérések sokkal gyakoribbá váltak. Sportolók között sem ismeretlen a dolog: Usain Bolt nemrég kért jogi védelmet az elhíresült győzelmi pózára, színészek közül pedig Paris Hilton emelkedett ki, amikor sikeresen megvédte „that's hot” (ez dögös/ez menő) jelmondatát.
A politikában sem kell sokáig példát keresni, elég csak ránézni az amerikai elnöki választásokra:
Donald Trump is levédette jelmondatát, a „Make America Great Again”-t, kampányának szlogenjét.
Az Európai Unió Szellemi Tulajdoni Hivatala 2023-ban 175 694 kérelmet bírált el, ebből 161 216 védjegyet regisztráltak, így a sikerességi arány több mint 90 százalék. Níall Tierney, egy Dublinban dolgozó szellemi tulajdonokkal foglalkozó jogász szerint az elutasítás egyik oka az, hogy a védjegyek nem írhatják le az értékesített árukat. „Ha egy szappangyártó kérvényezi a SOAPY nyilvántartásba vételét mosószerekhez, akkor azt elutasítják” – magyarázta.
Nemrég Elon Musk is érdekes szituációba került, amikor a Tesla beperelt egy manchesteri csirkeboltost védjegybitorlás miatt . Amanj Ali 2020 májusában bejegyeztette a brit szellemi tulajdon hivatalánál a Tesla Chicken & Pizza névjegyet az élelmiszer- és italszolgáltatások kategóriájában. A csirkés elmondása szerint Nikola Tesla után nevezte el éttermét, de a cég mégis töröltette vele a nevet, miután megnyerték a pert. A csirkeboltost arra kötelezték, hogy fizessen 4 ezer font kártérítést Elon Musk cégének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.