Július 16. óta az új törvényi szabályozás értelmében kötelező felelősségbiztosítást kötni azokra a gépjárművekre, amelyek tervezési sebessége meghaladja a 25 kilométer per órát, vagy amelyek 25 kilogramm feletti tömegűek és tervezési sebességük 14 kilométer per óránál magasabb. Ebbe a kategóriába tartozik több mikromobilitási eszköz is, melyek legnagyobb csoportját az e-rollerek képezik.
A Groupama Biztosítónál július közepe óta csaknem ezer kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kötöttek mikromobilitási eszközökre, melyek túlnyomó többsége elektromos roller. Az ügyfelek szinte kizárólag magánszemélyek, néhány szerződés érkezett a vállalati szférából – derül ki a biztosítótársaság által lapunkhoz eljuttatott közleményből.
A legtöbb szerződést a várakozásoknak megfelelően Budapesten kötötték, a fővárost Sopron, Nyíregyháza és Debrecen követi. A vármegyéket tekintve Fejér vezeti a rangsort, megelőzve Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom vármegyét.
Az egy járműre eső éves biztosítási díj átlagosan 8–9 ezer forint, a legnépszerűbb modell a Kukirin G szériájú elektromos roller, az átlagos szerződő pedig 50 éves – vélhetően a 15-20 éves gyermekük rollerére biztosítást kötő szülők nagy száma miatt.
Érdekesség, hogy az összes szerződési ajánlat közel negyede július 16-án és július 17-én érkezett be a biztosítóhoz, ami azt jelenti, hogy az ügyfelek jó része a jogszabály életbe lépésekor kötötte meg a szükséges felelősségbiztosítást.
„Az elmúlt másfél hónapban szerzett tapasztalataink alapján az ügyfeleink gyakran bizonytalanok abban, hogy az általuk használt járműre szükséges-e felelősségbiztosítást kötni. Többször előfordul, hogy olyan eszközre próbálnak kgfb-t kötni, amelyre nem vonatkozik a törvényi szabályozás, de néhány esetben az is megfigyelhető, hogy nem is gondolják, hogy a meglévő rollerükre július óta már kötelező a felelősségbiztosítás” – mondta Szobonya László, a Groupama Biztosító lakossági nem-életbiztosítás termékmenedzsment vezetője.
Fontos tudni, azt, hogy a jogszabály hatálya alá esik-e az adott roller, azaz kell-e rá kötelező felelősségbiztosítást kötni, a tulajdonosnak kell ellenőriznie, dokumentálnia, szükség esetén bizonyítania.
Az óvatosság indokolt, hiszen a biztosítás hiánya miatt közúti ellenőrzésen vagy balesetnél szabálysértési eljárás indulhat a jármű vezetőjével, üzembentartójával szemben, ráadásul az esetleges anyagi kár is behajtható az eszköz használóján.
Éppen ezért az e-rollerezőknek a félreértések elkerülése végett érdemes maguknál tartaniuk a jármű műszaki paramétereire vonatkozó dokumentumokat, illetve az érvényes felelősségbiztosításról szóló igazolást, amit ellenőrzéskor be is kell mutatniuk papíralapú vagy elektronikus változatban.
Jó tudni, hogy a kölcsönzött rollerek esetében is a használó felelőssége megbizonyosodni arról, hogy a bérbeadó teljesítette-e a törvényi előírásokat, és a jármű rendelkezik a kötelező biztosítással.
A kötelező felelősségbiztosításról fontos tudni, hogy a másoknak okozott károk megtérítésére szolgál, ezért érdemes mellé baleset-biztosítást is kötni. Ez azért is megszívlelendő tanács, mert a Groupama Biztosító nemzetközi adatgyűjtése szerint tízből kilenc rolleres baleset a rollerező sérülésével is jár.
Bár az új szabályozás csak az e-rollerek egy részét érinti – a hazai utakon közlekedő eszközök többsége nem éri el a törvényben meghatározott tömeget vagy sebességet –, a balesetek számának növekedése miatt a járművek felelős használata kiemelten fontos.
1. A kölcsönzött rollert mindig úgy helyezze el, hogy az ne akadályozza a gyalogosokat és más közlekedőket.
2. Az „iszik vagy vezet” szabály az e-rolleresekre is vonatkozik: soha ne vezessen ittasan!
3. A súlyos sérülések elkerülése érdekében használjon megfelelő védőfelszerelést!
3. + 1 Esti vagy éjszakai közlekedéskor viseljen láthatósági mellényt, és gondoskodjon az oldalvilágításról!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.