BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez így nem mehet tovább: egy kisvárosnyi ember hal meg közlekedési balesetben – egy sofőrtípus különösen veszélyes

A nagyobb településeken bekövetkező, személyi sérüléssel járó vagy halálos balesetek többségében motorosok, kerékpárosok vagy gyalogosok is érintettek. Ezért az Allianz konkrét intézkedéseket szorgalmaz a helyzet javítása érdekében.

A gyalogosok és a kerékpárosok hatékonyabb védelméért fogalmazott meg konkrét követeléseket a politikusoknak, az autógyártóknak és a flottaüzemeltetőknek az Allianz a 12. Allianz Motor Day nevű rendezvényen.

The,Motorcycle,Lies,On,The,Sidewalk,After,A,Ride.,Serious
Sokkal hatékonyabban is lehetne védeni a gyalogosokat, kerékpárosokat és motorosokat / Fotó: Shutterstock

A „Kicsik a nagyok ellen: hogyan kell jobban megvédenünk a legkiszolgáltatottabb városi közlekedőket?” tematika köré szerveződő eseményen kitüntetett figyelmet kaptak a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok, mivel ők a városi közlekedés legsérülékenyebb szereplői. Az őket érintő balesetek súlyosságát és számát egyebek mellett azzal lehetne mérsékelni, ha a gyártók komolyabb biztonsági felszerelésekkel látnák el a furgonokat és a teherautókat, illetve a sofőrök ténylegesen használnák a rendelkezésükre álló eszközöket.

Ehhez képest az Allianz Technológiai Központ (AZT) által kezdeményezett kutatás arra a megállapításra jutott, hogy a nehézgépjárműveket vezetők többsége – az Egyesült Királyságban és Franciaországban 54 százalékuk, Németországban 50, Spanyolországban 48, Olaszországban pedig 47 százalékuk – gyakran vagy alkalmanként kikapcsolja a vezetéstámogató rendszereket arra hivatkozva, hogy azok „nem praktikusak”, „idegesítők”, „feleslegesek”, vagy „olykor nem működnek megfelelően”.

 

Az EU 2050-re nullára akarja csökkenteni a halálos közúti balesetek számát

Az Európai Bizottság hivatalos célkitűzése az, hogy 2050-ben már ne forduljanak elő halálesetek az európai utakon. A Vision Zero elvárástól azonban még messze vagyunk. Tavaly mintegy 20 400 áldozata volt a közúti baleseteknek az Európai Unióban, ami éves szinten csupán 1 százalékos csökkenés. Pedig a 2050-es célhoz – lineáris javulást feltételezve –18 százalékkal kellett volna mérsékelni a halálos kimenetelű közlekedési balesetek számát 2022 és 2023 között.

Az AZT szakértői szerint a balesetek fő gócpontjai Európában a városok: ezekben történik a halálos közúti balesetek mintegy 40 százaléka. 

Az áldozatok 70 százaléka kerékpárral vagy más kétkerekű járművel közlekedik, illetőleg gyalogos – gyakran gyermek vagy idős.

Mindezek ismeretében a helyzet gyors és hathatós javításához érdemes a városi közlekedésre és annak leginkább kiszolgáltatott szereplőire összpontosítani.

Az AZT elemzése szerint kiemelt figyelmet igényelnek a csomagszállítók és a futárszolgálatok által használt furgonok: ebben a kategóriában 20 százalékkal gyakoribbak a balesettel összefüggő kárigények, mint a hagyományos négykerekűek között, ráadásul az előbbiek nagyobb valószínűséggel okoznak személyi sérülést is. Emögött feltehetően a sofőrök időhiánya, a gyakori megállások, a városi környezetben történő manőverezés és a kiszállítás során használt digitális eszközök figyelemelterelő hatása áll.

A rendelkezésre álló technológiák is életeket menthetnek

Az sem mellékes szempont, hogy noha a furgonok ugyanazokat a nagy forgalmú városi utakat róják, mint a személygépkocsik, mégsem szerelik fel őket annyi biztonsági rendszerrel, mint az utóbbiakat. Azzal együtt sem, hogy az EU második általános járműbiztonsági rendelete (GSR2) 2024 júliusától minden új járműre kiterjed, ráadásul ezek például a furgonoknál nem elégségesek ahhoz, hogy megbízhatóan megelőzzék például a holtterekben történő ütközéseket a kerékpárosokkal vagy a gyalogosokkal.

Az AZT szakértői szerint a furgonok és a teherautók által okozott, gyalogosok és kerékpárosok által elszenvedett balesetek egyharmada elkerülhető lenne, ha ezeknél a gépjárműveknél is aktívan használnák a már létező technológiákat. Ilyen például a holttérfigyelő asszisztens aktív fékrásegítéssel, amely nem csupán detektálni képes a felbukkanó akadályt, hanem villámgyorsan közbe is tud avatkozni. De szintén javíthatják a sofőrök tájékozódási képességét a gyártók speciális tükrökkel vagy a vezetőfülke jobb kilátást biztosító kialakításával.

Számunkra biztosítóként kiemelten fontos, hogy megoldást keressünk erre a problémára, hiszen az ilyen jellegű balesetek csökkentésével a közlekedés sérülékenyebb szereplői nagyobb biztonságban lennének, emellett a fuvarozó vállalatoknak is kifizetődő lenne, hiszen egy alacsonyabb javítási és állásidőköltséggel rendelkező flotta jóval hatékonyabban működtethető

– mondta el Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatóságának vezetője. Szerencsés helyzetben vannak, hiszen nemzetközi tapasztalataik és kutatásaik révén hatékonyan tudnak hozzájárulni a biztonságosabb közlekedés megteremtéséhez – tette hozzá.

A vezetéstámogató rendszer az új biztonsági öv

Az Allianz már negyven évvel ezelőtt is kampányolt az akkor még vitatott biztonsági övek kötelező használatáért. Klaus-Peter Roehler, az Allianz SE igazgatósági tagja úgy véli, a Vision Zero eléréséhez „új biztonsági övre” van szükség. Ennek érdekében a rendezvényen az Allianz három konkrét követelést is megfogalmazott az autógyártóknak, a flottaüzemeltetőknek és a jogalkotóknak, hogy a városi közlekedésben leginkább veszélyeztetett csoportok nagyobb védelmet élvezhessenek:

  • Elsőként azt szeretnék elérni, hogy a furgonok és tehergépkocsik gyártói teljes mértékben használják ki a rendelkezésre álló vezetéstámogató innovációkat a balesetek megelőzése érdekében. Ezekben a kategóriákban legalább olyan erős biztonsági rendszerekre van szükség, mint az új személygépkocsiknál.
  • Felhívják továbbá az EU jogalkotóinak figyelmét, hogy a jelenlegi szabályozás korrekciójával a lehető leghamarabb tegyék kötelezővé az olyan aktív fékrendszerek meglétét az új járműveknél, amelyek azonnal vészfékezést indítanak a holttérben felbukkanó akadály észlelésekor, és ezeket állandóan legyen kötelező használni.
  • Mindezek mellett az Allianz átfogó, az uniós adatvédelmi törvényben foglaltaknak megfelelő adatmegosztást sürget, hogy a biztosítók olyan kockázatalapú díjtételeket és ösztönzőket állapíthassanak meg, amelyek igazodnak a teherautókba és furgonokba szerelt és aktivált biztonsági rendszerekhez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.