Sokan mondják, hogy a művészetet sokszor nem könnyű megérteni, és nem is mindenkinek sikerül. Egy holland múzeum egyik szerelője is hasonlóan járt ezzel, és ezért majdnem nagy árat fizetett. Szerencséje volt, a múzeumnak sikerült visszaszereznie az általa szemétbe dobott műalkotást – számolt be róla a The Guardian.
A francia művész, Alexandre Lavet „All The Good Times We Spent Together” (Az együtt töltött szép idők) című alkotása első pillantásra két eldobott és kissé összenyomott, behorpadt sörösdoboznak tűnik. Azonban közelebbről megnézve kiderül, hogy nem szemétről van szó, hanem valójában egy aprólékosan, kézzel készített, akrillal festett műalkotás, melynek elkészítése sok időt és erőfeszítést igényelt a művésztől.
A műalkotást iránt kevésbé fogékony, de jó szándék által vezérelt szerelő azonban amikor meglátta a liftben kiállított alkotást, akkor egy véletlenül, vagy épp trehányságból ottfelejtett szemétnek gondolta azt, és kidobta őket az első kukába.
Froukje Budding, a nyugat-hollandiai Lisse városában található LAM Meseum szóvivője elmondta, hogy a múzeumban bevett szokás az, hogy a műalkotásokat szokatlan helyeken hagyják, ezzel is igyekeznek meglepni a látogatókat, és felhívni a figyelmet a művészetre. Ennek szellemében már többször is állítottak ki festményeket vagy épp tárgyakat a folyosókon, vagy épp a liftben, a mostani választás azonban kicsit félrevezetőre sikerült.
Volt is aggodalom, amikor a kiállított daraboknak lába kélt. Elisah van den Bergh kurátor egy rövid szünetről visszatérve vette észre, hogy a sörösdobozok eltűntek. Szerencséje volt, épp az utolsó pillanatban találta meg őket a szemeteszsákban, pont mielőtt az kiürítésre került volna.
„Az eset után úgy döntöttünk, hogy hagyományosabb helyre, egy kiállítótermi talapzatra helyeztük az alkotást, hogy megpihenhessen a kaland után” – nyilatkozta Budding. A kurátor elmondta, hogy nem neheztel a szerelőre, aki nemrég kezdett el dolgozni a múzeumban, hiszen csak a munkáját próbálta végezni.
„Művészetünk arra ösztönzi a látogatókat, hogy a hétköznapi tárgyakat új megvilágításban lássák. Ennek érdekében a műalkotásokat váratlan helyeken állítjuk ki, ezzel is felerősítjük ezt az élményt, és a látogatókat folyamatosan izgalomban tartjuk” – fejtette ki Sietske van Zanten, a LAM Museum igazgatója.
Az intézménynél elárulták azt is, hogy a sörösdobozok sem maradnak sokáig a hagyományos talapzaton, azonban a jövőben alaposan átgondolják majd, hogy milyen különleges helyen bukkannak majd fel az együtt töltött szép idők emlékei.
A művészi igényességű sörösdobozok nem az első, és könnyen lehet, hogy nem is az utolsó műalkotások, amelyek váratlan kalandokat éltek át a kiállítás során. 2023-ban egy szöuli galériában egy férfi megéhezett, és megevett egy kiállított banánt. Azonban kiderült, hogy a gyümölcsöt Maurizio Cattelan olasz művész installációjának részeként ragasztották a falra. Egy másik, szintén Cattelan által kiállított banán még 2019-ben, Miamiban végezte be ugyanígy pályafutását. Szintén Cattelan volt az, akinek egy másik alkotását, egy 18 karátos aranyvécét 2019 szeptemberében ellopták a Blenheim-palotában rendezett kiállításról.
2011-ben egy túlbuzgó takarító tett tönkre egy 690 000 fontot érő modern műalkotást Németországban, miután összetévesztette egy ahhoz nagyon hasonló szemetesládával, amelyet le kellett súrolnia.
Martin Kippenbergert 1997-ben bekövetkezett haláláig generációjának egyik legtehetségesebb művészeként tartották számon. 2011-ben a német művész egyik, több mint 1 millió dollár értékű installációját rongálta meg a dortmundi Ostwall Múzeum egyik takarítója, aki megpróbálta lesikálni róla a szándékosan rákerült patinát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.