BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Vatikán kapui mögött – filmek és sorozatok Ferenc pápa örökségéről és a konklávéról

A világ figyelme ismét a Sixtus-kápolna felé fordul, ahol hamarosan új pápa megválasztására kerül sor. Ebben az időszakban öt figyelemre méltó film és sorozat segít megérteni a pápaság intézményének lelki mélységeit és emberi kérdéseit – az Oscar-díjas Konklávé aktuálisabb, mint valaha. Ferenc pápa öröksége ezekben az alkotásokban is tovább él.

Ferenc pápa halála nemcsak a katolikus egyház történetének jelentős fordulópontja, hanem mélyen személyes pillanat is a világ 1,4 milliárd katolikusa számára. A sede vacante, azaz a megüresedett szék időszaka nemcsak gyászt, hanem várakozást is jelent: ki lesz Ferenc pápa utódja? Ebben a különleges időszakban sokan keresik a csendes elmélyülés, a történelmi és spirituális összefüggések jobb megértésének lehetőségét. Az alábbi filmek és sorozatok ebben segíthetnek: méltósággal, emberséggel, sokszor fájdalmas őszinteséggel mesélnek a pápaság intézményéről, az egyház szerepéről és arról az emberi küzdelemről, melyet a hit és a felelősség találkozása jelent.

Ferenc pápa még bíborosként (Jonathan Pryce) és XVI. Benedek pápa (Anthony Hopkins) A két pápa című filmben
Ferenc pápa még bíborosként (Jonathan Pryce) és XVI. Benedek pápa (Anthony Hopkins) A két pápa című filmben / Fotó: Peter Mountain

A két pápa (2019)

Fernando Meirelles filmje különleges dialógusra épül: a visszavonulni készülő XVI. Benedek pápa (Anthony Hopkins) és az őt később követő Jorge Mario Bergoglio bíboros (Jonathan Pryce) találkozásán keresztül kapunk bepillantást két különböző egyházi világkép és személyiség összecsiszolódásába. A film nem csupán egyháztörténeti eseményeket dolgoz fel, hanem mélyen emberi kérdéseket is: mit jelent megbocsátani, visszalépni vagy épp elvállalni a legnagyobb felelősséget. Pryce érzékeny játéka révén Ferenc pápa alakja alázatos, mégis eltökélt emberként bontakozik ki. Megható, méltóságteljes film, amely különösen időszerű most, hogy elbúcsúzunk a valóságos Bergogliótól.

Ferenc pápa – Egy hiteles ember (2018)

Wim Wenders dokumentumfilmje különleges ablakot nyit a pápaság lényegére. A film Ferenc pápa saját szavaira és arcára épül – nincsenek színészek, nincsenek dramatizált jelenetek, csupán egy ember, aki hittel, meggyőződéssel és mély szeretettel beszél a világról, a szegényekről, a teremtett világ védelméről és az irgalmasság fontosságáról.

A film külön értéke, hogy nemcsak a pápa tanításait idézi fel, hanem hitelesen tükrözi azt a stílust is, amely Ferenc pápa pápaságát jellemezte: egyszerűséget, őszinteséget és a legkisebbek melletti kiállást. Nézése olyan, mintha néhány percre mi is ott ülhetnénk vele a Szent Márta-házban.

Az ifjú pápa (2016) és Az új pápa (2020)

Paolo Sorrentino sorozatai – bár fiktívek – mégis meglepően mély és provokatív, de elgondolkodtató kérdéseket vetnek fel a hitről, a pápaság hatalmáról, az intézmény mögötti emberi drámákról:

  • Az ifjú pápa Lenny Belardo (Jude Law) történetét meséli el, aki fiatalon kerül a pápai trónra, és rendkívül zárkózott, konzervatív vezetőként megrázza az egyházat.
  • Az új pápa John Malkovich karakterét állítja középpontba, egy teljesen más személyiséget, más válaszokkal, ugyanarra a kérdésre: ki vagyok én ebben a szerepben, és mi Isten akarata?

Sorrentino stílusa álomszerű, erőteljes szimbolikával dolgozik, néha megosztó, de mindig elgondolkodtató. Bár nem Ferenc pápáról szólnak, sok mindenben rezonálnak a valóság dilemmáira is – különösen a pápai személyiség és az egyház arcának formálódása kapcsán.

A Konklávé nyolc Oscar-jelölést kapott, ebből egyet szoborra is váltott / Fotó: Access Entertainment – Filmnatio

Konklávé (2024)

Edward Berger rendezésében készült a Konklávé, amely Robert Harris azonos című regényének adaptációja. A film a pápaválasztás zárt világába enged betekintést, miközben egy izgalmas politikai thrillerként bontakozik ki. A történet középpontjában Thomas Lawrence bíboros áll, akit Ralph Fiennes alakít, és aki a konklávé során rejtett titkokkal és intrikákkal szembesül.

A film nemcsak a Vatikán falai mögötti hatalmi játszmákat tárja fel, hanem mélyen emberi kérdéseket is boncolgat: ki méltó a pápai tisztségre, és hogyan befolyásolják a személyes ambíciók és múltbéli titkok a döntéshozatalt. A Konklávé számos rangos elismerésben részesült:

  • Oscar-díj (2025): Legjobb adaptált forgatókönyv – Peter Straughan;
  • BAFTA-díjak (2025): Legjobb film, Legjobb brit film, Legjobb adaptált forgatókönyv, Legjobb vágás;
  • Golden Globe-díj (2025): Legjobb forgatókönyv;
  • Screen Actors Guild-díj (2025): Kiemelkedő szereplőgárda-teljesítmény egy mozifilmben.

A film kritikai sikere és díjesője mellett a közönség is nagyra értékelte a feszült atmoszférát és a hiteles ábrázolást. A Konklávé méltó választás mindazok számára, akik a pápaválasztás hátterét és a Vatikán belső működését szeretnék jobban megérteni. A Konklávé egyébként gyártási költségeinek ötszörösét termelte vissza, tehát a nézőközönséget ismegnyerte magának.

Habemus Papam – Van pápánk! (2011)

Nanni Moretti filmje egy olyan történetet mesél el, amely a valóságban talán sosem történhetne meg – mégis nagyon emberi és valóságos. A frissen megválasztott pápa (Michel Piccoli alakításában) pánikba esik, és elrejtőzik a világ elől, képtelen elfogadni a tisztséggel járó terhet. 

A film egyszerre melankolikus és szelíd humorral átszőtt alkotás, 

mely a hit, az elvárások és az önazonosság mélyebb kérdéseire keresi a választ. A Habemus Papam emlékeztet arra, hogy a pápaság nemcsak tekintély és hatalom, hanem – mindenekelőtt – emberi felelősség. Ferenc pápa alázata, egyszerűsége és nyitottsága sokban rímel a film főhősének vívódásaira: hogyan lehet az ember méltó egy isteni küldetéshez?

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.