A forgalmazott termékek beszerzési ára a 2022 év végi – 2023 év eleji időszakban jelentősen megnőtt. Ekkor kimagaslóan drága volt az energia és gyenge a forint, ami az az ellátási lánc minden szereplőjét érintette. A szállítói szerződések újratárgyalása a legtöbb esetben nem vezetett eredményre, amihez az is hozzájárult, hogy a beszállítók a kedvezőtlen forintárfolyam miatt sokszor jobban jártak, ha inkább külföldre adták el árucikkeiket. A beszállítói ár a teljes ár akár 70 százalékát is kiteheti, a fennmaradó 30 százalék pedig többek között a működési költségeket, például a dolgozói béreket fedezi. A kiskereskedelmi láncok költségei így jelentősen megnőttek, miközben a fogyasztói árakat igyekeztek alacsonyan tartani, így a teher egy részét átvállalni a vásárlóktól.
A helyzetet tovább élezte, hogy a kötelező hatósági árazás kizárólag a kiskereskedelmi árakat fojtotta le, és nem befolyásolta a gyártók, termelők vagy nagykereskedők árképzését. Így az ársapkák költsége is az áruházláncoknál csapódott le, az árstop miatt megjelenő extra kereslet pedig más termékek elérhetőségét is befolyásolta. Így például a tejzsírt a gyártók a trappista helyett a 2,8 százalékos folyótejbe adták el, ami megdrágította a sajtokat.
A nemzetközi kiskereskedelmi láncok az ágazati különadók, vagy a termékek után keletkezett hulladék kezeléséért fizetendő, kiugróan magas EPR-díjak ellenére is gondoskodnak a vásárlókról, akár a profit rovására is. Amint csökkenni kezdtek bizonyos termékek beszerzési árai, úgy jelentek meg azok olcsóbban a polcokon. Az árharcos multik emellett minden nap átlagosan 20-25 százalékos kedvezményekkel várják a vásárlókat, saját márkás termékeikkel pedig szintén támogatják a családokat a spórolásban, akik így a magas infláció ellenére is kedvező áron juthatnak hozzá minőségi termékekhez.
A multinacionális élelmiszer-kiskereskedők az inflációellenes védőháló fenntartásába, kedvezményekbe, akciókba befektetett havi több 10 milliárd forinton túl évente 100 milliárd forintnál is többet invesztálnak bolthálózatuk fejlesztésébe, hogy áruházaik és szolgáltatásaik mindenkor megfeleljenek a vevői igényeknek. A köztük évtizedek óta fennálló verseny pedig pont azt biztosítja, hogy a vásárlók minden körülmények között a legjobb árakat és minőséget kapják.
A felületen elhelyezett tartalom az Országos Kereskedelmi Szövetség tagvállalkozásainak megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a vg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.