BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Greenergy Market Kft.

Zöldáramot a cégeknek! De hogyan lesz megvalósíthatóbb az ESG hajtotta átállás? (x)

Újszerű megközelítéssel kínál zöldáramot a vállalatoknak a Greenergy Market, hiszen ha velük közösen intézzük az áramvásárlást, különösen a zöldáramét, lehetséges egy-két évre is szerződni, nem muszáj öt-tizenöt éves szerződést vállalni. A PPA áramvásárlási szerződések újfajta előnyöket, egyedi rugalmasságot biztosíthatnak, ám érdemes képbe kerülni a mai árampiaci trendekkel, illetve azzal, hogy a megújulók miként alakították át gyökeresen az energiapiacot.
Fotó: dlxmedia.hu

Az áramvásárlási szerződések piacára új megközelítést hozó Greenergy Market ügyvezető igazgatója, Harasztovich László egy izgalmas szakmai podcast során, naprakész beszélgetőpartnerei segítségével kívánja feltárni a lehetséges árampiaci „zöldülés” gyakorlati kihívásait. Beszélgetőtársa Hegedűs Tamás, a Zoltek főenergetikusa és energiamegtakarítási szakértője, valamint Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora volt. A podcastadásban szakértelmükre és széles körű tapasztalataikra alapozva járják körül a vállalatok energiabeszerzésének fenntarthatóbbá tételét a mai, illetve az elmúlt évek meglehetősen „viharos” energiapiacának tükrében.

Először is: mi az a PPA?

A Power Purchase Agreement (PPA), vagyis a villamosenergia-vásárlási megállapodás a vállalatok számára jellemzően hosszú távon, előre meghatározott áron biztosítja a villamosenergia-beszerzést, ezáltal stabilizálva a költségeiket az ingadozó piaci környezetben. 

Az on-site és off-site PPA közötti különbségek

On-site PPA: 

Ebben az esetben az energiatermelő létesítmény közvetlenül a fogyasztó telephelyén (vagy ahhoz nagyon közel) kerül kiépítésre. A termelő felelős a beruházásért és az üzemeltetésért, míg a fogyasztó a megtermelt energiát közvetlenül használja fel. Az esetleges felesleges energiát a hálózatba táplálják vissza. 

Off-site PPA:

Itt az energiatermelés egy külső helyszínen történik. Ez a megoldás lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy megújuló energiát vásároljanak, anélkül, hogy saját telephelyükön kellene erőművet építeniük. Ugyanakkor – amint az a podcastban is elhangzott – ilyenkor a rendszerhasználati díjakat nem lehet megspórolni, amelyek a teljes energiaköltségek mintegy harmadát adják.

A külső partner szerepe a PPA-ban

A PPA-k megvalósításában gyakran részt vesz egy harmadik fél, általában egy energiakereskedő vagy -szolgáltató. Az ő szerepük elsősorban az adminisztratív és pénzügyi támogatás. A kereskedő segíthet a szerződéses feltételek kialakításában, a pénzügyi elszámolásokban és az iparág-specifikus napi feladatokban, megkönnyítve ezzel a PPA megvalósítását mindkét fél számára.

Bizonyos szerződések esetében a kereskedő feladata a kiegyenlítés biztosítása is (úgynevezett pay-as-produced szállítás). Mivel a megújuló energiaforrások termelése ingadozó, fontos tisztázni, hogy a termelőtől a fogyasztó mit vásárol: egy tiszta termelési profilt a kilengésekkel együtt (pay-as-produced), vagy egy úgynevezett menetrendet, amely mentes a megújulókra jellemző mennyiségi kiugrásoktól (pay-as-forecasted). Első esetben az úgynevezett kiegyenlítési kockázat a kereskedőt, annak költsége végső soron a fogyasztót terheli. Az utóbbi esetben, amely a Greenergy Market egyik erőssége is, a kiegyenlítési kockázatot a termelő viseli. Ezt elsősorban azok a termelők tudják jól kezelni, ahol sokéves tapasztalattal rendelkeznek a megújulók termelési előrejelzésében. 

Miért érdemes PPA-t kötni?

Ezek alapján elmondható, hogy a PPA a vállalatoknak azért igazán előnyös, mert lehetőséget nyújt arra, hogy stabilizálják energiaköltségeiket, mindamellett, hogy a zöldátállásnak is aktív részeseivé válnak. Ezt megtehetik hosszú távú elköteleződéssel is, vagy a Greenergy Market által úttörőnek számító egy-két éves szerződések révén. Harasztovich László szerint a PPA-k létjogosultsága kiváltképp aktuális, amikor az energiapiac jövője bizonytalan. Ez a fajta szerződés ugyanis kiszámítható költségeket jelent még akkor is, ha az energiapiac jelentős változásokon megy keresztül – eddig az elmélet, ám a gyakorlat azért bőven hoz kihívásokat!

Megbízható-e a PPA a cégvezetők számára?

Hornyák Péter, az Axpo Senior Originatora arra figyelmeztet, hogy a piaci árak évről évre változhatnak, így egy ma előnyös döntés két év múlva esetleg nem feltétlenül bizonyul majd annak. Ezért fontos, hogy a cégek egy átfogó piacismerettel rendelkező tanácsadóra támaszkodjanak e döntés meghozatalakor.

Hegedűs Tamás, a Zoltek fő energetikusa pedig egy 5 megawattos vállalati naperőműprojekt példáján keresztül szemléltette, hogy a való életben egyelőre a zöldáramtermelő beruházások előzetes megtérülési számításai és valós megtérülése az ipari szegmensben is soktényezős. 

A PPA és a zöldülő vállalatok, azaz az RE100  

A globális RE100-kezdeményezés egyszerű, ambiciózus célja: a világ legnagyobb vállalatai 100 százalékban megújuló energiaforrásokat használjanak. A régebb óta létező, de a modern körülményekre szabott PPA-k különösen fontos szerepet játszanak e cél elérésében. 

On-site PPA esetén a fogyasztó telephelyén épül ki az energia előállítására szolgáló naperőmű, amely biztosítja a közvetlen hozzáférést az energiához a vállalat számára, ezáltal minimalizálva a szállítási költségeket és veszteségeket. „Az on-site PPA az, amely igazán zölddé teszi a mai, modern konstrukciókat, amelyek kialakításában a Greenergy Market is segíthet” – jegyezte meg Harasztovich László. Hangsúlyozta továbbá, hogy az RE100 nem valósulhat meg pusztán on-site és off-site PPA-k segítségével – szükség van kiegészítésként úgynevezett GO (Guarantee of Origin – szakmai szlengben: zöldjegy) vásárlására is, amely igazolja, mondjuk egy ESG-megfelelés során, hogy egy nagyvállalat által felhasznált villamos energia minden wattja végső soron megújuló forrásból származik.

Hogyan válasszunk kereskedőt a PPA-szerződéshez?

A kereskedő kiválasztása a PPA-szerződés sikerességének kulcsa lehet. A Greenergy Market Kft. ügyvezetője, Harasztovich László szerint fontos, hogy a cégek olyan partnert válasszanak, aki átfogó, többéves tapasztalattal és érdemi, gyakorlati tudással rendelkezik a PPA-k piacán, hiszen egy hosszú távú szerződés esetén a szakmai hiányosságok súlyos következményekkel járhatnak.

A PPA-szerződések tehát rendkívül lényeges szerepet játszanak a közepes és nagyvállalatok fenntarthatósági célkitűzéseinek elérésében, mivel nem átmeneti megoldást jelentenek, hanem hosszú távon stabilizálják az energiaköltségeket, és támogatják a megújuló energiaforrások felhasználását. 

Ha cége számára is fontos a fenntarthatóság, és szeretne mélyebben megismerkedni a PPA adta lehetőségekkel, érdemes meghallgatni a Greenergy Market Kft. podcastját, ahol további szakértői betekintést kaphat a friss trendekről, lehetőségekről:

https://greenergymarket.hu/podcastek/kinek-eri-meg-a-ppa/

Amennyiben az Ön vállalatának életében is központi szerepe van az energiabeszerzésnek vagy az energiakereskedelemnek, és szeretné mélyebben megismerni az energetika világát, akkor látogasson el a Greenergy Market Kft. szakmai weboldalára!

(médiapartner: DLX MEDIA)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.