Eltérő tendenciák jellemzik a budapesti és a vidéki lakáspiacot. Az árak a fővárosban magasabbak, de a friss kínálat és az eladási idő szempontjából is különböznek egymástól – derül ki az ingatlan.com friss elemzéséből.
A budapesti ingatlantulajdonosok az év első négy hónapjában 8 százalékkal kevesebb lakáshirdetést adtak fel mint egy évvel korábban, viszont a fővárosi ingatlanok közül a panellakások és a családi házak eladási ideje 1, illetve 3 héttel csökkent.
A panellakásokat idén átlagosan 48, a családi házakat pedig 146 nap alatt lehet eladni. A budapesti téglalakásoknál pedig 88 nap kell ehhez, ami megegyezik az egy évvel korábbival.
Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője szerint a feladott hirdetések számának csökkenése mellett a fővárosban a kínálat nem csökkent, ami azt mutatja, hogy több a beragadt, eladatlan lakás a piacon.
A vevők elsősorban a frissen megjelent lakásokból válogatnak, erre utal, hogy a panellakások és családi házak eladási ideje lerövidült.
A szakember azt is elmondta, hogy az ingatlan.com adatai szerint az ingatlanközvetítők által feladott hirdetések is 5,4 százalékkal csökkent a fővárosban, ez pedig a budapesti lakáspiaci forgalom csökkenését vetítheti előre.
A vidéki nagyvárosokban – megyeszékhelyeken és megyei jogú városokban – idén 5 százalékkal, a kisebb vidéki városokban 2 százalékkal több hirdetést adtak fel az ingatlantulajdonosok mint egy évvel ezelőtt. A megyeszékhelyeken a panellakások átlagosan 51 nap alatt eladhatók, azaz tavalyhoz képest 10 nappal kevesebb is elég az értékesítéshez, az ottani téglalakások 10 nappal 81 napra csökkent. A községekben a családi házak eladási ideje ugyan csökkent, de átlagosan így is legalább 7-8 hónap alatt kelnek el.
„Ha a lakástulajdonosok időszűkében vannak, mert például a továbbköltözés miatt esedékessé válik az eladásból befolyó összeg, érdemes lehet finomhangolni az eladási árat. Az is megoldás, ha a lehetséges vevők fejével gondolkodva fogalmazzuk újra a leírás szövegét vagy tetszetősebb képeket töltünk fel az ingatlanhirdetéshez”– mondta el az ingatlan.com szakembere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.