Töri az utat a mesterséges intelligencia (MI, vagy „artificial intelligence”, azaz AI): már nemcsak arról lehet elmélkedni, hogy elveszi-e a munkát, hanem arról is, hogy kinek adja: az új technológia a HR és toborzás terén is új távlatokat nyit.
Persze vannak óvatosságra intő jelek, erre Victor Tamás Máté, az Oxfordi Egyetem posztgraduális képzésén a Netflix, az Amazon, a Bloomberg és sok kisebb cég képviselője mellett tanuló AI-szakértő hívta fel a figyelmet.
A Hold Alapkezelő online vagyonkezelési üzletágának szenior privát bankára tavaly decemberben elmondta: annak idején az Amazonnál az AI-ra akarták bízni az önéletrajzszűrést, és mivel azt találta, hogy a cégnél történelmileg sikeresebbek voltak az előrehaladásban a férfiak, azonnal kirostálta az összes női jelentkezőt, noha a nemnek egyáltalán nem kéne szempontnak lennie – ami nyilván helytelen.
Akadt tehát még finomítani való a mesterséges intelligencia HR-képességein, a technológia azonban rohamosan fejlődik,
így Victor Tamás Máté szakvéleménye után fél évvel már ott tartunk, hogy az MI-HR páros versenyelőnyt jelenthet.
A fejlett adatbázisok és algoritmusok segítségével a toborzási folyamat sokkal célzottabbá válik, lehetővé téve a munkáltatóknak, hogy pontosan azokkal a készségekkel és tapasztalatokkal rendelkező jelölteket találják meg már első körben is, amelyekre valóban szükségük van – véli Pataki Géza, az egyik letapasztaltabb hazai HR tanácsadó vállalat, a Simonyi és Tóth új toborzási üzletágának vezetője.
Szerinte az ilyen technológiák használata különösen fontos a magas szintű pozíciók és a nehezen betölthető szakértői szerepek esetében, ahol a hagyományos módszerek gyakran nem vezetnek eredményre, ráadásul egyre több vállalat fordul az innovatív megoldások felé.
A Simonyi és Tóth például nemrég indította el az új toborzási üzletágát, az SnT Recruitmentet. Ennek a célja, hogy a legmodernebb technológiákat és módszereket alkalmazva segítse a partnereit a megfelelő jelöltek megtalálásában.
A hagyományos módszerek mellett AI és az adatbázis alapú toborzási technológiákra is támaszkodni kell
– folytatta Pataki Géza, aki korábban start-upoknál és multinacionális vállalatoknál dolgozott. Szerinte az új technológia lehetővé teszi, hogy:
Így válik kiszolgálóból versenyelőny-képző tényezővé a HR.
A szakértő kifejtette, hogy az új trendek és technológiák alkalmazása nemcsak a toborzási folyamatokat gyorsítja fel, lehetőséget ad a cégeknek arra is, hogy hosszú távon fenntartható és sikeres munkaerő-stratégiákat alakítsanak ki.
„Legyen szó középvezetői toborzásról, speciális szakértők toborzásáról, vagy akár bértrendek, bérsávok kutatásáról, az interneten lévő digitális információs cunami az új technológiák segítségével igazi aranybányát és komoly piaci versenyelőnyt hozhatnak a cégeknek” – összegzett Pataki Géza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.